/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Begyndelseshastighed?!? w00t!?
Fra : JudAs.J.LAiR.P
Vist : 5377 gange
50 point
Dato : 11-08-03 18:17

Som sædvanelig fatter jeg ikke en krone af fysik! Så i må bære over med mit sikkert utålelige spørgsmål.

En sten, der kastes lodret op i vejret, når sit udgangspunkt igen efter 24 sekunders forløb.
a). Hvor stor var begyndelseshastigheden?
b). Hvor stor var stighøjden?

Hjæææælp! hvordan skal man gribe dette an? buhuhuhu

mvh.
JudAs.J.LAiR.P

Kommentar
Fra : andersjensen

Dato : 11-08-03 18:24

da den falder ca. 9 meter i sekundet har du jo løsningen......

24 meter det er frem og tilbage, så nu kan du vist komme videre....

Løsningen får du ikke da du bør kunne lære lidt til din lærdom i skolen også....

mvh
admin
http://www.findsvar.dk/

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 11-08-03 18:31

jeg er godt klar over at den falder med 9,82 m/s² men dette er jo faldet og ikke begyndelseshastigheden som jeg skulle finde.... og jeg ved også godt at 24 sek er op og ned.
hehe, ikke meget hjælp at hente der...

men ellers tak....

mvh.
JudAs.J.LAiR.P
ikke admin af:
http://www.findsvar.dk/

Kommentar
Fra : andersjensen

Dato : 11-08-03 18:43

Jamen så er du jo på rette vej......

Med de oplysninger skal du bare sætte tingene ind i formlen......

9,82 meter pr sekund.... 24 meter.... ????

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 11-08-03 20:18

jeg ved ikke rigtigt hvor du får de 24 meter fra???

her er mit bud:

a)
(24 sek / 2)*9,82 m/s² = 117,84 m/sek

b)
s = 1/2 * 9,82 m/s² * 12²sec = 707.04 m

kan nogen svare mig på om dette er rigtigt???
mvh
JudAs.J.LAiR.P

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-08-03 20:21

JudAs.J.LAiR.P!
Der er ikke grund til at surmule.
Jeg tror faktisk det er for din egen skyld, at du ikke får det færdige svar.
Så prøv at se lidt på de oplysninger du har fået.
Emesen.

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 11-08-03 20:30

Der er da grund til at surmule, når man beder om hjælp og ikke får noget... Man kunne jo ligeså godt lade være med at svare istedet for at komme med unødige kommentarer som alligevel ikke kan hjælpe en på vej!
Der er da massere som stiller spørgsmål her på kandu, hvor jeg også besvarer. Meningen ved at stille et spørgsmål er vel at få et svar? eller at blive hjulpet på vej! Har selv besvaret tonsvis af it relaterede spørgsmål, og har også fået mange point herved. Men hvis jeg bare skrev til dem at de skulle læse manualen ville det jo ikke føre til en skid! Jeg spørger ikke om løsningen, men om hjælp til hvordan jeg skal gribe det an! Det ville jo ikke nytte noget at stille et spørgsmål her på kandu, hvis man selv kan besvare det!?!? medmindre man vil kaste point i sin nye bruger man måske lige har oprettet! lad dog være med at være hoverende og prøv at være mine forældre mht, at det skal jeg selv finde ud af, og ikke have for meget hjælp! Pas dig selv, hvis du alligevel ikke kan komme med nogen fornuftige kommentarer!

mvh
JudAs.J.LAiR.P

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-08-03 20:42

Så slemt var det heller ikke ment, men ok - det skal jeg da nok prøve.
Emesen.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 11-08-03 21:41

>emesen.

Forståeligt reagerer JudAs.J.LAiR.P, når han får et snotnæset overskolemestersvar.
Man kan jo bare svare på hans sp. hvis man kénder svaret, eller passende holde sig væk, når man ikke kan svare fuldgyldigt, og oven i købet med fejl i det man kører frem.

Når så det sproglige i den nævenyttige kommentar samtidig er til at dø af grin af, så skal skolemesteren vist bare klappe hesten og passe sit eget "findennarsite".

[citat]
da du bør kunne lære lidt til din lærdom i skolen også
[/code]

At du og skolemesteren er bonkammerater fra www.findennar er rimeligt tydeligt. Du plejer nok at kunne tage afstand fra den slags flabetheder, hvis de udgydes af andre.

Ram

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-08-03 21:43

Min fejl - absolut min fejl.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 11-08-03 22:33

Jeg får højden dobbelt så høj som dig. Det er længe siden jeg har regnet den type opgaver, men udgangspunktet er jo, at den er 24 sekunder om hele turen, ergo er den 12 sekunder om at komme op, --- eller ned. Af benævnelsen fremgår det, at tiden skal i 2. portens.

Kommentar
Fra : stalk

Dato : 12-08-03 19:23

Det var dog en utrolig arrogance andersjensen lægger for dagen. En temmelig uforskammet måde at besvare et spørgsmål på.

Hvis det er ham der er "Admin" på findsvar, så er man da advaret på forhånd.

Kommentar
Fra : andersjensen

Dato : 12-08-03 19:44

Jaja sikken en lille kommentar kan afstedkomme....

Det siger jo mere om stalk end det gør om mig .....

Og nej, der var intet skolemesteragtigt i det der....

Men hvad lærer man af at få en løsning serveret ?? igenting, derfor såmænd..... Synd i er så fintfølende....

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 12-08-03 21:20

*klasker mig på låret af grin*

www.findennar.dk *LOL*

og undskyld Judas - jeg heller ikke kunne hjælpe dig, men håber en eller anden kan.....

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 13-08-03 01:07

"Jaja sikken en lille kommentar kan afstedkomme...." Flot dansk!

"Det siger jo mere om stalk end det gør om mig" .... Hvad?

"Og nej, der var intet skolemesteragtigt i det der.." Nå ikke, og var i øvrigt ikke et sp.

"Men hvad lærer man af at få en løsning serveret..." ?? Hvad vedrører det dig??

"genting, derfor såmænd..... Synd i er så fintfølende"....

Hils ovre på www.viharfundetennar", og vær sød at blive derovre.

Kommentar
Fra : emul0c

Dato : 15-08-03 00:10

Vnul (altså begyndelses hastigheden) er NUL.
Men har du ikke fået at vide hvor hurtigt stenen bliver kastet op i luften? For hvis den bliver kastet op med 20 m/s så når den jo en del højere op en med 10 m/s.
Men du skal regne noget med potentiel energi for at kunne finde hvor højt op osv.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 15-08-03 08:12

emul0c, den opgave skal selvfølgelig regnes ud fra, at når du kaster en sten op i luften, vil den stå stille på det højeste punkt, for derefter at falde ned igen, og at turen op spejler turen ned, sådan at forstå, at den hastighed stenen sendes afsted med, er lig med den hastighed stenen lander med. Det er, så vidt jeg kan se, det alle der har lavet beregninger ud fra. Desvære har jeg hverken mine gamle fysikbøger, kemisk fysiske tabeller eller gummibibleen på det geografiske sted , hvor min PC'er er placeret, så jeg kan ikke bare gå hen og finde de to formlerjeg skulle bruge.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 50 point
Dato : 18-08-03 18:08

Tjah - du kan jo starte med at dele problemet op i optur og nedtur. Når der ikke er angået noget om luftmodstand, vægt og facon, kan vi jo dele det op i to lige lange ture - op og ned - gennem højden h. Da kalorius starter opad med hastigheden Vo ("ve nul"), og den bliver nedsat med tyngdeaccellerationen 9,82 m/s^2, kan vi lave et lille gangestykke: 12 sekunder * 9,82 meter/sekund i anden = 117,84 meter/sekund. Det er pokkerme hurtigt (424,24 km/h), og ved den hastighed skal vi nok snakke om noget med vægt og aerodynamik som en kystartillerigranat, hvis ikke luftmodstanden vil bestemme noget helt andet end din fysikbog. Nå men under samme forudsætninger kan vi også bestemme tophøjden til ½ * Vo *t = 707,04 meter = ½ * g * t^2. Altsammen noget, der står i din fysikbog, hvis du kigger nøjere efter.
mvh. pbp

Kommentar
Fra : emul0c

Dato : 18-08-03 22:18

JudAs.J.LAiR.P -----< Har du fået svar på dit problem....?

Vil du ikke lige skrive resultatet?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-08-03 12:57

hej emul0c
Kig bare en plads op.
mvh. den gamle fysiklærer

Godkendelse af svar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 09-11-03 20:09

Jeg er ked af det tog så lang tid for mig at svare.. hehe, undskyld.

Tak for svaret pbp_et.