/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Indeklima - For tørt
Fra : kenzo
Vist : 3235 gange
20 point
Dato : 11-01-02 10:17

Hvad kan man gøre for at få et bedre indeklima, der er simpelthen for tørt.
Hvilke planter giver meget fugt?

Accepteret svar
Fra : rcn

Modtaget 30 point
Dato : 11-01-02 10:36

Du kan lægge en lag lecaperler eller ærter i bunden af dine underskåle. Derved kan der altid være lidt vand i skålen uden at rødderne drukner. Det giver en højere fugtighed omkring planten, og hvis du har mange af dem, til rummet.
Vælg planter der stammer fra regnskov. Det gør de fleste af vores grønne potteplanter og orkideer. Sukulenter er steppeplanter og derfor ikke et godt valg, hvis du gennerelt vil opnå en højere fugtighed i rummet.
Hvis planterne ikke er nok, kan man få bakker til at hænge på radiatoren som fyldes med vand og derefter fordamper stille og roligt.
Husk at skabe gennemtræk et par minutter hver dag.

Venlig hilsen

Rikke

Kommentar
Fra : kjeldgaard

Dato : 11-01-02 14:51

Hej Kenzo,

Nu skriver du ikke om det er hjemme eller på kontor, den er gal. Hvis det er på kontor, skal du tænke på at få nogle virkelig hårføre planter som f.eks. "væddeløbere" der kan tåle at tørste lidt i ferier og lange weekends. Hvis det er derhjemme kan jeg anbefale et akvarium. Dels giver det meget vandfordampning og dels er det ren terapi at kigge på fiskene (og meget kønere end vandfordampere på radiatorerne!).

held og lykke med indeklimaet Lise

Kommentar
Fra : kenzo

Dato : 11-01-02 14:54

Det er derhjemme, men jeg allerede så mange dyr, så jeg er ikke interesseret i et Akvarium. Vi har ca. 150 kvm. og har en fugtghed på under 20.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-02 20:16

kenzo <kenzo.news@kandu.dk> skrev i en
news:wYx%7.13078$aS.1781058@news010.worldonline.dk...

> Hvad kan man gøre for at få et bedre indeklima, der er simpelthen for
> tørt.
> Hvilke planter giver meget fugt?

Vandfordampning afhænger af væksten og bladarealet.
Planterne regulerer selv hvor meget der skal fordampe ved
at lukke mere eller mindre for spalteåbningerne.
Man kan også supplere med vandfordampere ved varmekilderne.
Planter giver dog et bedre klima - det har noget med
ioner at gøre.
Fugtighedsgraden svinger uhyre meget i takt med
ændringer i rummets temperatur. Det gør det vanskeligt
at få et optimalt klima mht. relativ fugtighedsgrad.
Men jo flere planter - des bedre indeklima.

--
Med venlig hilsen
Per A. Hansen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-02 22:40

Hvor kan man købe disse vandfordampere?

Jysch

"Per A. Hansen" <per.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:CSG%7.1629$bZ2.5947@news.get2net.dk...
>
> kenzo <kenzo.news@kandu.dk> skrev i en
> news:wYx%7.13078$aS.1781058@news010.worldonline.dk...
>
> > Hvad kan man gøre for at få et bedre indeklima, der er simpelthen for
> > tørt.
> > Hvilke planter giver meget fugt?
>
> Vandfordampning afhænger af væksten og bladarealet.
> Planterne regulerer selv hvor meget der skal fordampe ved
> at lukke mere eller mindre for spalteåbningerne.
> Man kan også supplere med vandfordampere ved varmekilderne.
> Planter giver dog et bedre klima - det har noget med
> ioner at gøre.
> Fugtighedsgraden svinger uhyre meget i takt med
> ændringer i rummets temperatur. Det gør det vanskeligt
> at få et optimalt klima mht. relativ fugtighedsgrad.
> Men jo flere planter - des bedre indeklima.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Per A. Hansen
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-02 23:38

"kenzo" <kenzo.news@kandu.dk> wrote in message
news:wYx%7.13078$aS.1781058@news010.worldonline.dk...
> Hvad kan man gøre for at få et bedre indeklima, der er simpelthen for
> tørt.
> Hvilke planter giver meget fugt?

En løsning er, at lave et stuespringvand,
det gjorde jeg for 7 år siden.
Pumpen har fungeret uafbrudt i alle disse år så de 200 kr var givet godt ud.
Jeg forede en 5o l krukke med glasfiber, lavede en afsats med hul i til en
stor ste ; så der er plads til 40l regnvand.
Der fordamper ca 1 l vand i døgnet.
I de første år kom jeg antimycin, tror jeg nok det hed, i, men da min kat
drak af vandet, prøvede jeg at lade være, og det går udmærket uden alger
både sommer og vinter.
Og kan man lide lyden af vand der risler ned af en sten, slår man mindst "2
fluer med et smæk".

mvh
Vibeke

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-01-02 12:05

Jysch <jysch@vip.cybercity.dk> skrev i en
news:a1nm3t$30jg$1@news.cybercity.dk...
> Hvor kan man købe disse vandfordampere?
>
Hos en isenkræmmer.
De består af en plastbeholder med et stort stykke
trækpapir. De er beregnet til at hænge op på
radiatoren.
Måske er Vibekes forslag en bedre løsning i
mange tilfælde.

--
Med venlig hilsen
Per A. Hansen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-01-02 09:42

> Hvad kan man gøre for at få et bedre indeklima, der er simpelthen for
> tørt.

Bare nysgerrig: Hvor meget er din luftfugtighed på?

Kommentar
Fra : kenzo

Dato : 14-01-02 10:16

Hej Thingmand

Vi er nu oppe på ca. 20%, efter at vi har købt en luftfugter. Jeg regner med at nogle flere planter vil hjælpe på den. det skal ihvertfald prøves.