/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
ridning i regnvejr?
Fra : Jackie79b
Vist : 1547 gange
50 point
Dato : 10-08-03 21:28

Hej

Jeg har kun adgang til en udendørs ridebane, og vil gerne høre hvordan I rider mht. vejr.

Er det noget i vejen med at ride på bane fordi det regner, men ikke styrter ned? Synes I det er synd for hesten? Regnridedækken kan vel kun bruges som en løsning frem til og tilbage fra ridehus, og ikke til at ride rundt med på udendørsbane? Selvfølgelig ved jeg at hvis det ikke er varmt i vejret skal hesten så gnubbes tør bagefter. Hvordan gør I andre som kun rider udendørs? Og som eventuelt rider dressur? Kan I ikke skrive lidt om hvordan I forholder jer til vejret og ridning?

Håber ikke I synes mine spørgsmål er dumme...

Accepteret svar
Fra : Vix1

Modtaget 50 point
Dato : 11-08-03 00:08

Hej
Min forrige hest blev både tilredet og trænet udendørs hele året rundt, du kan sagtens træne dressur udendørs i regnvejr, det vigtigste er at hesten ikke bliver kold over lænden.. det kan du jo som selv nævnt i de koldere perioder afhjælpe med et vandtæt lændedækken. det eneste problem kan være at at hesten gerne vil trykke sig mod regnen. Og nej det er da ikke synd.. de fleste heste har ikke nær så meget mod regn som mod blæsevejr. Husk en hest er skabt til at være udendørs- dog bør du nok lade være med at klippe hesten!!!!!!

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 11-08-03 01:58

Nej, det er bestemt ikke synd!!!!!!! Det er tværtimod synd hvis en hest ikke får frisk luft...uanset om der er blandet regn i luften eller ej! Og hvis den skal på stald bagefter behøver den heller ikke være knastør, bare godt afskridtet så den ikke puster og så mælkesyren er ude af kroppen.

Går ikke ud fra at du mener her om sommeren????

Mvh

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 22-08-03 10:37

hej. Jeg er ganske enig; der er ikke noget forgjort i, at lade hesten få frisk luft, også selvom det regner. Jeg er islænderrytter, og har jo så med meget hårdføre heste at gøre. Jeg ved ikke hvilken type/race du har. Men uanset type/race, kan det lade sig gøre, kun at have udendørs - faciliteter. Med mine islændere, tænker jeg aldrig på vejret. Om det blæser, regner, sner eller andet, så lader jeg mig ikke påvirke, og det gør hesten heller ikke. Jeg rider også dressur på bane, udendørs. Det eneste du skal tænke på er, som de andre også skriver, at holde lænden tør/ varm, når du stopper ridningen. Altså læg et tæppe over når du skridter af. Dette gør vi sjældent på islænderne, men det er aldrig en dårlig idé at gøre. Og tænk på, at føret kan være glat, så ikke noget med hasarderet ridning... *ss*. God fornøjelse...

Godkendelse af svar
Fra : Jackie79b

Dato : 23-08-03 12:50

Tak for svaret Vix1.