/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Ajvar??
Fra : Gazi
Vist : 5534 gange
50 point
Dato : 09-08-03 22:28

Jeg har købt et par glas ajvar, det smager hammer godt. Men jeg kunne godt bruge et par ideer eller nogle opskrifter. Kan i hjælpe???

Gazi

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 09-08-03 22:50
Accepteret svar
Fra : smoelfemor

Modtaget 60 point
Dato : 09-08-03 23:09

Mums - herhjemme er det også en af farvoritspiserne ...Jeg bruger til mange forskellige ting bla "tapas" hvor jeg rister chiabattabrød, gnider det med hvidløg, drysser lidt god olivenolie over og skære det i stænger, så man kan dyppe det i ajavaren. Det kan også bruges til bruchetta(staves det sådan??), hvordu smører det på brødet fx sammen med lidt rucula og evt parmaskinka...Eller til grillede grøntsager, som dip i pitabrød ect ect ect....

I slovenien får man det rigtig meget til grillretter som fx cevapcicic..

Cevapsisi på farmor fra ex jugoslavien´s maner.

400g hakket lammekød
2-3 fed hvidlød
1 hakket løg
1-2 spk olie
salt, peber
evt hakket persille

kødet blandes grundigt med olie, løg, hvidløg og krydderier og stilles koldt en ½ times tid. Herefter formes det til små pølser - tommelfinger tykkelse og grilles. Kan dog også steges på panden, men smager helt klart bedst på grill - er man eventyrlysten laves de også sommetider med gedekød. Man kan erstatte ½ dele af lammekødet med kalvefars
Serveres med Ajvar og en god middelhavssalat...
eller hvad med at prøve som Camilla Plum skriver her - vi fik det til lammekotteletter i går og det var superlækkert:

En helt ny version, som vi vender tilbage til tit er en kold/lunken salat/tilbehør hvor bønnerne blandes med rigeligt færdigkøbt Ajvar, som er et vidundermiddel i ethvert køkken. En knaldrød pasta fra balkan af bagte pebre, aubergine og løg, som alle der elsker bagte pebre vil holde af. Ajvar findes i en mild og en hot version, og fås meget billigt i de fleste indvandrerbutikker.

Krydr videre med hvidløg, citron, eddike og olivenolie (fra http://www.camillaplum.dk/C.artikler/boenhoerte_boenner.htm)

Håber du kan bruge noget af det

Godkendelse af svar
Fra : Gazi

Dato : 10-08-03 23:08

Tak for svaret smoelfemor.
Den opskrift jeg har er camilla plums, men jeg vil prøve de andre måder du skrev om.
Og for mange år siden fik jeg Cevapcici i Jugoslavien ( dengang) det smagte rigtig godt, så det vil jeg helt sikkert prøve.

Hilsen Gazi

Kommentar
Fra : Gazi

Dato : 10-08-03 23:15

Også tak til dig Franksp.
Man skulle kunne dele pointene.
Gazi