/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Hjælp til køb af pc
Fra : r_anthonisen
Vist : 531 gange
320 point
Dato : 09-08-03 22:19

Jeg køber sandsynligvis en pc i slutningen af denne måned, men da jeg ikke har så meget forstand på, hvilke forhandlere der har de gode tilbud og nok ikke ville kunne genkende et godt tilbud hvis jeg så et, har jeg brug for hjælp til at finde en god computer til omkring 6000kr (maks.) Den skal have et ok lydkort, tv-out, CD-brænder, en rummelig harddisk, evt. DVD og være så knaldhurtig og effektiv som det gode tilbud tillader. Jeg har en skærm og div. styreprogrammer i forvejen.
Er dette f.eks. et godt tilbud? Fandt det på prc-data.dk til 5895,-

Specifikationer
Bundkort: ECS K7VMM+, Socket A, PC2100, VIA KM266, VGA, LYD, LAN
Processor: AMD Athlon XP PR2400+ (2000/266Mhz), In-a-box (Thoroughbred)
Memory: 512 MB Performance Memory PC2100 DDR266 RAM
Grafikkort: Soltek Geforce-FX 5200 AGPx8, 128MB DDR,TV-Out, DVI
Harddisk: ExcelStor ESJ680G, 80GB, 7200RPM, ATA/100
Dvd-brænd: NEC ND-1300 DVD Brænder (+ & -) *Black* Bulk excl. software
Software: Softwarepakke til NEC ND-1300 DVD Brænder
Diskettedrev: Alps 3.5" diskettedrev (Sort)
Mus: BTC M370 Mus (Sort)
Tastatur: Logic Cycon Multimedia keyboard, Titan
Kabinet: Logic 106 "Black" med 300Watt PSU, ATX og USB

Mvh R_

Kommentar
Fra : lisberg.johansen

Dato : 09-08-03 22:46

Ved et hurtigt (halvkvalificeret) gennemsyn ser det ud til at være et rimeligt tilbud. Men jeg synes ikke, der står noget om et selvstændigt CD-rom drev. Hvis det virkelig ikke er med, vil du få problemer.
Og sørg iøvrigt for, at der er mindst to USB-stik på "dyret".
MVH LJ

Kommentar
Fra : fox_mulder

Dato : 09-08-03 23:08

det ser ud til at være et meget fornuftigt køb, med hensyn til kommentar fra lisbjerg,johansen
så er det ikke riktigt Nec dvd både læser og skriver cd og cd-rw
så du skal ikke bekymre dig om selvstendig cd rom drev det behøver du ikke at have dvd drevet er et kombi drev der kan bege dele.
mvh fox mulder

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 09-08-03 23:25

Kommer gerne med en kommentar. Jeg bygger selv mine maskiner... så jeg har da nogen erfaring. Det er billigt...men det er også en imponerede samling af billige komponenter. ECS er nogle billige motherboard. Har selv et. Det frøs hele tiden da jeg fik det - men efter at have opgraderet bios så kører det fint. Harddisken ExcelStor har jeg aldrig hørt om. Prøvede at slå dem op og fandt en lille kinesisk firma der er meget nystartet. Her løber du en risiko. Hvor driftsikkert er deres produkt og hvad med service? Hukommelsen har jeg aldrig hørt om. 2100 er ikke specielt hurtigt i dagens danmark. Efter min mening løber du en risiko for en ustabil maskine når du køber en maskine fyldt med de billigste af de billigste komponenter.

Kommentar
Fra : VMEK

Dato : 09-08-03 23:34

Hil...

Du glemmer en vigtig komponent - Skærmen....
PRC-Data har denne PC til 3795,- :

Bundkort: ECS K7VMM+, Socket A, PC2100, VIA KM266, VGA, LYD, LAN
Processor: AMD Athlon XP PR2000+ (1667/266Mhz), In-a-box (Thoroughbred)
Memory: 512 MB Performance Memory PC2100 DDR266 RAM
Grafikkort: Soltek Geforce-FX 5200 AGPx8, 128MB DDR,TV-Out, DVI
Harddisk: ExcelStor ESJ680G, 80GB, 7200RPM, ATA/100
DVD-drev: BTC BDV316C 16x DVD-ROM Drev, Bulk, Sort
Diskettedrev: Alps 3.5" diskettedrev (Sort)
Mus: BTC M370 Mus (Sort)
Tastatur: Logic Cycon Multimedia keyboard, Titan
Kabinet: Logic 106 "Black" med 300Watt PSU, ATX og USB

Brug resten af pengene på en CD-brænder og en GOD skærm, evt. en god mus og et godt keyboard.
Efter min mening sparer alt for mange mennesker på netop de dele. Det er trods alt dine værktøjer - og du har fat i dem hele tiden.
Det er ikke sjovt at arbejde med PC'en, hvis man skal sidde og "hamre" i et elendigt keyboard eller får ondt i hånden og armen af en dårlig mus.
Eller for den sags skyld - at få hovedpine og ondt i øjnene af en dårlig skærm.

/VMEK

Kommentar
Fra : wal

Dato : 09-08-03 23:44

Tilbudet er meget fint. kig dog lidt på tilslutninger, til camera video så du eventuelt kan brænde dine egne optagelser ned på dvd drevet. Kræver måske et exstra video kort, jeg vil dog sige mindst 3-4 USB-STIK. Er der ikke cd-rom med så få et dvd-cd rom drev. Og gerne med tilslutninger på front og bag.

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 10-08-03 06:28
Kommentar
Fra : jacob88

Dato : 10-08-03 13:43

http://www.topdata.dk der er billigt ig godt og jeg taler af efaring

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-08-03 14:27

ofa jeg retter lige dit link:
http://www.edb-direct.dk/shop/
søgeord legendary>søg
Emesen.

Kommentar
Fra : r_anthonisen

Dato : 10-08-03 19:38

Hej VMEK og jer andre
Jeg har en udmærket fladskærm i forvejen, så en ny behøver jeg, som jeg sagde, ikke. Er det virkelig nok med: Bundkort: ECS K7VMM+, Socket A, PC2100, VIA KM266, VGA, LYD, LAN, Processor: AMD Athlon XP PR2000+ (1667/266Mhz), In-a-box (Thoroughbred)? Bliver den ikke forældet i løbet af kort tid?
Det ville være super, hvis nogen kom med konkrete forslag istedet for bare at skrive webadresser..
Jeg har tjekket Legendary-serien ud, og det ser da billigt nok ud, men der mangler jo alt det med brænder, lydkort osv. Og så lagde jeg mærke til at priserne stiger markant i takt med processorens hastighed.. Hvor hurtig en processor, ram osv. er det nødvendigt at have, for at pcen kan køre dagens spil, se film osv?
Jeg kan godt lide Wachers snak om kvalitet, hvilke komponenter der passer sammen og om man kan stole på producenten.
Det jeg søger er i virkeligheden et gennemtænkt tilbud med de ovenstående krav gerne med DVD-brænder og 4 USB-stik som I foreslog, men altså uden skærm.
Mange hilsner R_

Kommentar
Fra : r_anthonisen

Dato : 11-08-03 11:53

Nu har jeg så fundet en pc på topdatas hjemmeside..:
AMD XP2600+ PC

120GB HARDDISK 7200RPM *SILENT FLUID*
512MB KINGSTON DDR333 RAM (PC2700)
52x24x52x CDROM BRÆNDER MED NERO BURN.
16x DVD DREV (48XCDROM)
128MB GEFORCE4 (8XAGP) 3D MX MED TV OUT
SORTE KVALITETS HØJTTALERE FRA INFINITY
SORT TRÅDLØST TASTATUR M. SØLV GENVEJE
SORT TRÅDLØS OPTISK MUS M. HJUL
SORT/SØLV KABINET CODEGEN 6066 *SILE
LYDKORT
DISKETTEDREV
NETKORT 10/100Mbit (ADSL M.M.)
COOLERMASTER CPU KØLER *SILENT*
6 USB 2.0 PORTE I ALT (2 USB 2.0 FORAN)
MAINBOARD ELITEGROUP L7VTA (VIA KT400)
MAINBOARD UNDERSTØTTER 8XAGP
til 4799,-
+749kr for 256MB GeforceFX 5600 tv.out

Fungerer disse dele sammen, er det kvalitet, et godt tilbud osv.? Kom gerne med en uddybende forklaring og/eller et bedre tilbud.
Hilsen R_

Accepteret svar
Fra : wacher

Modtaget 320 point
Dato : 11-08-03 18:29

Kommer gerne med en kommentar:

Virker som et kvalitetsmæssigt bedre tilbud end dit prc-data.dk tilbud idet hardisken er silent fluid. Der står godt nok ikke noget om mærket...men jeg kan se at de kun sælger Maxtor og Seagate så det er formentlig en af de to dvs. du får et mærkevareprodukt med support. 7200 er godt. 120 gb er en god størrelse. Kingston ram er kendt for at være rigtigt godt og så er det DDR333 dvs. pænt hurtigt. Motherboardet er et af de prisbillige fra ECS. Så vidt jeg kan se så er der 7 biosopdateringer hvor den seneste er fra 07/17/03 så de har vel fået det til at virke ordentligt nu. Du burde få den med den seneste bios da XP 2600 support ligger i den sidste. Brændermærket fremgår ikke...men der er Nero med. Det er en rigtigt godt program med god support. USB 2.0 porte foran er godt. Cabinet er et codegen. Ok til prisen (har selv et). Jeg kan se at man mod extra kr. 100 kan få en 400 watts strømforsyning. Det havde jeg nok bestilt for at være sikker på at der er strøm nok til evt. kommende udvidelser.

Kommentar
Fra : r_anthonisen

Dato : 21-08-03 20:11

Hej igen
Nu har jeg fået lidt hjælp til at sammensætte en pc på www.shg.dk
Er der ikke nogen som vil give en vurdering af, om det passer sammen, om det er en fordelagtig pris i henhold til kvaliteten, og om jeg evt. skulle mangle noget. Jeg har tastatur, mus og skærm fra min gamle computer iforvejen.

Asus A7N8X-VM, nForce2IGP FSB333 DDR2700 859,00
LG DVD/CDRW Combo, 4480RB, 48/24/48/16 539,00
AMD Athlon Barton XP 2500+/333, Sokkel A 715,00
Asus V9520/TD 128MB GeforceFX 5200 799,00
Seagate Barracuda 7200.7 120GB 7200/8096kb 869,00
Q-Tec 6033MD TÜV Miditower, 300W 449,00
Power-Snoze Støjdæmpningskit, 6 måtter 279,00
ThermalTake Cooler, Silent Boost 299,00
Papst 8412 NGML, 80x80 Fan 129,00
Samsung DDR2700, 512 MB 6 ns 799,00

Varebeløb inkl. moms: DKK 5.736,00

Mvh R_

Kommentar
Fra : r_anthonisen

Dato : 21-08-03 20:11

Har også et diskettedrev iforvejen..

Godkendelse af svar
Fra : r_anthonisen

Dato : 07-10-03 15:04

Tak for svaret wacher.
Jeg bad jo egentlig folk om at finde et tilbud til mig, men da der ikke er nogen, der har gjort det, er dit svar nok det bedste.
Mvh R_anthonisen