/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Olie kvalitet : Hvad skal jeg vælge?
Fra : Bragesvej
Vist : 1250 gange
20 point
Dato : 09-08-03 21:32

Kort og godt er der nogen synderlig forskel på de kendte mærker og de "Bilige ukendte" ?

Skal den være syntenisk eller miniralsk?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-08-03 21:39

Du skal bruge den olie som fabrikken anbefaler.
Olien er en meget vigtig del i motoren. "Billig ukendt".............nej
Gamle bilmotorer kan ikke tåle at køre på de meget tynde olier.
Emesen.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 09-08-03 21:49

Til hvilket køretøj skal du bruge olien?

Hvis det er til en bil vil jeg anbefale f.eks. : Havoline Multigrade SAE 15W-40

Hvis det er til en 45-knallert vil jeg 100% anbefale en syntetisk olie.

Mvh
Franksp

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 09-08-03 21:56

Det er til en Opel Astra fra 95 kørt 125000.

Accepteret svar
Fra : phg1

Modtaget 30 point
Dato : 09-08-03 22:03

gamle motorer kan sagtens tåle at køre på fuld syntetisk olie det er faktisk anbefalingsværdig at gøre det med mindre paraplyerne i ventilstyret er slidt for så er det klart at den vil bruge mere af den tynde olie grunden er indlysene efektive rensene aditiver,hurtige smøring af motorens yderste dele(knastaksel/ventilmekanismem)mindre friktion du kan fordoble skifteintervalerne(ikke det første olieskift efter du er skiftet) i det hele taget alle de fordele en ny bil også vil få.
du skal bare være opmærksom på at motoren vil bruge mere olie i starten indtil aditiverne har løsnet stempel og olieringe,jeg taler af erfaring har brugt mobil 1 på min gamle volvo b21 motor længe det virker.
med hensyn til de kendte/ukendte tror jeg ikke der er den store forskel da alt olie på det danske marked er af høj kvalitet.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 09-08-03 23:30

Hvad er forskelen på syntenisk eller miniralsk?

Kommentar
Fra : phg1

Dato : 09-08-03 23:52

som ordet siger er syntetisk olie fremstillet på et labaratorie hvor de splitter olien op og kun bruger det bedste samtidig med at de tilsætter aditiver derfor koster syntetisk olie også mange penge.
minaralsk olie er basisproduktet til syntetisk olie bare tilsat lidt aditiver.

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 10-08-03 00:31

Tak for svaret phg1.

Kommentar
Fra : Vix1

Dato : 10-08-03 12:50

Vil bare tilføje at Aldi sælger motorolie til 15,95.. der bliver produceret samme sted som de kendte mærker.. flere mekanikere anbefaler at købe denne olie til "almindelige motorer"

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 10-08-03 20:57

Hej vix1 du har fuldstændig ret, den er faktisk laver af Statoil

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 19-01-04 09:18

Er det et problem at fyler lidt syntenisk på motoren nå det meste af olien er miniralsk (Altså blande det lidt)?

Kommentar
Fra : allan2712

Dato : 03-07-07 15:09

Du skal være varsom det er ikke alle olie typer du kan blande sammen.
Verdens bedste smøremiddel er mineralolie, da den har den bedste klæning til metal, men levetiden er ikke særlig lang. Petro Canada har et verdens patent på at rafinere råolien så når den er rafineret står de verdens reneste baseolie. Det har gjort at man har bibeholdt mineraloliens overlegne smøre egenskaber og overgård de fuldsyntetiske i levetid.
prøv at se mere om Petro Canada på www.absvejs.dk

Mvh. Czanto