/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
Ny Fødselsdag
Fra : boye
Vist : 494 gange
200 point
Dato : 08-08-03 22:47

Hvis sønnen er 21 år og faderen 42,hvornår sker det igen at faderen er nøjagtig dobbelt så gammel.
Mvh Boye

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 08-08-03 22:59

Solgaard

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 210 point
Dato : 08-08-03 23:08

Det må vist være et forkert formuleret spørgsmål. Solgårds svar holder naturligvis heller ikke - der er 21 år imellem dem, og det bliver der naturligvis ved med at være. Den eneste gang, hvor faderen er dobbelt så gammel, er naturligvis, præcist 2x21=42 år (for lige at tage Solgaards: Når sønnen er 42, er faderen 63 - når faderen er 84, er sønnen 63 - ingen af delene kan næppe kaldes dobbelt så gammel)

Mvh Erling

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 08-08-03 23:15

øhh nej selvfølgelig holder´min ikke for så skulle faderen jo ældes med to år mens sønnes kun med et

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 09-08-03 00:48

nemlig svaret er aldrig...

Kommentar
Fra : dk

Dato : 09-08-03 00:57

det kan kun lade sig gøre teoretisk
eller matematisk
såen her
sønnen er 210 - og faderen er 420

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 09-08-03 01:32

dk>>det er da noget ælv, der er stadigvæk kun 21 år imellem dem, og ikke 210 år.....

Kommentar
Fra : dk

Dato : 09-08-03 01:53

>>melander
jaja
men på papiret lader det sig gøre

21 x 10 = 210
42 x 10 = 420
facit er at faderen er dobbelt så gammel..........

selvfølgelig i reel life er der stadig kun 21 i mellem dem

Kommentar
Fra : wal

Dato : 09-08-03 02:31

Hvert år

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-08-03 02:43

Der vil altid kun være 21 år imellem dem, og det uanset hvor mange år der går. Det kan kun ske den ene gang, hvor sønnen er 21 år og faderen 42 år.

mvh ans

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-08-03 08:19

Antages: x=21 & y=42, hvor det er givet: x=y/2 & y=2*x; har én og kun én løsning: x=21 & y=42.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-08-03 08:26

To ligninger med to ubekendte, hvor : {Ex,Ey:R| x=y/2 & y=2*x } har uendelig mange løsninger.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 09-08-03 09:50

jeg er et vrøvl til matematik...men:
Faderen vil altid være 21 år ældre end sønnen.
1-23
2-24
3-25
4-26
......
15-36
16-37
17-38
18-39
19-40
20-41
21-42

Faderen vil uanset hvad altid være 21 år ældre.. at det så nogle få gange kan lade sig gøre at gange sønnens alder med 2 for at få faderens alder må høre under matematikkens sjove luner!

24:2= 12
26:4 = 6,4

ja...det ved jeg så ikke hvad jeg får ud af... regnestykkerne viser de få gange sønnen og faderen har et lige tal som udtryk for deres alder...måske nogen kan få noget interessant ud af det?????

Jeg skal gudsketakoglov være dansklærer og ikke matematiklærer

Christina

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-08-03 10:18

Lige en bemærkning, der måske falder lidt uden for spørgsmålet. Ligninger med to ubekendte løser mange af den slags spørgsmål f.eks:

To fårehyrder mødes. Den ene si'r; giv mig et får og jeg har dobbelt så mange som dig. Ja, si'r den anden, men hvis du giver mig et af dine får, har vi lige mange.

Hvor mange får havde de hver især?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 09-08-03 10:40

molekyle

Jeg behøver nu ingen ligning med 2 ubekendte for at regne den ud....tror faktisk det ville tage mig længere tid hvis jeg skulle stille en ligning op først - men den ene har 4 og den anden har 5

Dog kan jeg godt se din pointe

// Toupie

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 09-08-03 10:46

molekyle

Tænkte lige en ekstra gang.........kan godt se den ikke holder en meter :-/ måske man skulle prøve med en ligning alligevel

// Toupie

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-08-03 10:56

Toupie -> Ja, prøv med en ligning

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 09-08-03 10:58

I tæppebomber min E-mail..!!!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-08-03 11:01

solgaard -> Er det et problem? : Så fjerner du da bare fluebenet under kommentaren ;-D

... eller er det bare fordi, du ikke kan løse opgaven... heller ?

<MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 09-08-03 11:03

Humor toupie !!!

x+1=(y-1) x 2

y+1 = X-1 medfører Y = X-2

X+1 =(X-2 - 1) x 2 = (X - 3) x 2 = 2X -6

-X = -7 medfører X= 7

Y = X-2 = 7-2 = 5

Og det vrøvl med at gange alderen med forskellige faktorer holder ikke - der kan dun lægges til - de vil altid ældes lige hurtigt, så min første pointe holder stadig : Der er kun den ene gang, hvor faderen er dobbelt så gammel

Mvh Erling

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-08-03 11:07

Korrekt erling_l POINT

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 09-08-03 11:15

Erling

Jeg kan tydeligt se, at der klart mangler lidt i min barndomslæring........jeg et looooost når det gælder ligninger

Selvom du så nydeligt har skrevet den, så fatter jeg nada

// Toupie

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 09-08-03 11:21

X får et af y's får = X+1 samt Y-1 derved har han dobbelt, derfor ganges med 2

Når Y får et af X's har du Y+1 samt X-1 - da de er ens medfører det =

Resten er blot sammentrækning og regning

Mvh Erling

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 09-08-03 11:27

Erling

Tak..........nu føler jeg mig rigtig dum, fatter stadig intet er bange for min hjerne ikke har kapasitet nok til at forstå det

.......men tak for forsøget

// Toupie

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 09-08-03 12:01

Drop de ligninger.
Faderen er dobbelt så gammel som sønnen. præcis på det tidspunkt, hvor sønnen opnår samme alder som faderen havde da sønnen blev født!

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 09-08-03 12:55

bingo rudolf!

Godkendelse af svar
Fra : boye

Dato : 09-08-03 13:23

Tak for svaret erling.
Har haft begge spgm ude at vende hos en matematiker , og det sker kun den ene gang
Det andet får jeg først svaret på senere,det afhang af så meget.
Mvh Boye

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 09-08-03 13:47

Ja hvorfor gøre et spørgsmål enkelt, når det kan gøres besværligt og indviklet?

Melander svarede: aldrig
Ans svarede: Det sker kun den ene gang

èn af dem burde få pointene