/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Bange hund
Fra : lunadc
Vist : 316 gange
200 point
Dato : 08-08-03 22:45

Hej
Jeg har en lille hund 1½ år gammel tæve Silky Terrier hun er bange for små børn dvs børn i 2-4 års alderen samt børn som larmer, hun bliver meget bange specielt når der kommer børn løbende hen i mod hende.
Vi har ikke selv små børn og har ikke haft mulighed for at lade hende møde nogle rolige børn i den alder, børn fra 7 års alderen går det fint med når bare de ikke løber frem mod hende.
Vi har talt om at få et kuld hvalpe til næste år.
Kan vi forsvare det? Vil tævens nervøsitet overfor børn smitte af på hvalpene?
Med venlig hilsen
Bodil

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-08-03 00:19

Din silky Terrier mangler nogle gode oplevelser sammen med små børn. Måske har et barn forskrækket hende, på et tidspunkt. Det er jo ikke absolut en robust hundetype. Men som du selv er inde på, et par rolige afventende børn ville måske være godt - men jeg ved ikke om de findes.
Emesen.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 09-08-03 00:55

Efter min mening er det IKKE en god idé at få hvalpe på hende. Jeg går ud fra, at du har haft hende fra hvalp og har tjek på, om der er nogle børn der har skræmt/mishandlet hende? Hvis der ikke er det, er hendes nervesystem ikke egnet til avl. Det vil være nogenlunde i stil med at avle på en med alvorlig allergi eller hofteledsdysplasi. Og skulle der være nogen, der har været onde ved hende, og resultatet er angst, så er hendes nervesystem måske under alle omstændigheder for svagt, med mindre det var en lang mishandling. Vi har også haft en hund med et svagt nervesystem. Vi valgte at få hende steriliseret. Der er elendigheder nok hos hundene. Vi behøver ikke gøre det værre.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 09-08-03 08:59

Hej Søs
Lige et ekstra spørgsmål hvis vi vælger at få hvalpe, vil det så være muligt at venne hvalpene til børn ved at præsentere dem for børn flere gange fx. i 5/8 ugers alderen uden at tæven er tilstede?
Jeg vil lige tilføje at der ikke normalt kommer mindre børn hos os dvs. tæven og hvalpene overraskes ikke af små børn.
(Hvis vi vælger at få hvalpe har vi på forhånd afsat 3 stk. alle til familier uden små børn), men vi ville gerne have at hvalpene ikke skal være bange, da vi egentlig syntes at det er synd for vores tæve at hun har det sådan.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 09-08-03 09:40

Hejsa

Jeg ville absolut ikke lave hvalpe på tæven. I hvert fald ikke før hun er tryk ved alle børn. Lav derfor hilsetræning med hende hvor hun får en masse gode oplevelser med børn. Ros hende får hun ikke er bange og giv hende en masse roligende signaler, hvis hun viser angst, så som gaben, smasken m.m.
Hvis I får hvalpe på hende mens hendes sind er ustabilt risikerer I ikke kun at hvalpene får samme sind, men også at tæven bliver værre. Derfor, vent eller lad helt være. Både for jeres men også hundenes skyld.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 200 point
Dato : 09-08-03 14:33

Jeg er helt enig. Det lyder ikke som en tæve, som man skal avle på. At der normalt ikke kommer små børn i jeres hjem gør, at I nok skal overveje, om I overhovedet skal gå ind i avl. Det er så vigtigt, at hvalpe allerede fra de er få uger gamle møder mennesker i alle størrelser. Og da man næppe vil udsætte sine nyfødte hvalpe for fremmede og uberegnelige børn, så er det væsentligt, at opdrætteren enten selv har småbørn eller har en nær kontakt til børn i forskellige aldre.
Hvis I har mulighed for at "låne" børn til eventuelle hvalpe når de er få uger gamle, så er det jo godt. Men hvorfor ikke gå i gang straks, og "lån" børn i forskellige aldre, -især små- så tæven måske kan vænne sig til dem. Eventuelt med hjælp og støtte fra en hundepsykolog. Hun er jo ikke så gammel, så I kunne måske bruge det næste års tid på en intensiv børnetræning? Det vil hun kunne have have gavn af, uanset om hun skal have hvalpe senere eller ej.
Jeg synes, det er rigtig fint, at I tænker på, hvordan eventuelle hvalpe vil have det. Og at I ikke ønsker at de skal vokse op med den samme angst som jeres tæve har. -Husk også lige på, at en fødsel ændrer en tæves temperament, og I risikerer bagefter at stå med en hund, der har det endnu værre end nu.

Godkendelse af svar
Fra : lunadc

Dato : 09-08-03 15:19

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 09-08-03 16:01

Hej Birgitta
Jeg har valgt at stoppe spørgsmålet her, ikke fordi det egentlig er besvaret, men fordi jeg ikke tror at der er oplysninger nok til at det kan besvares.
Jeg ved godt hvorfor min tæve er bange, den kommer faktisk fra et hjem med mange små børn, der hvor den er opdrættet havde man dagpleje børn og man har ladet børnene "lege" med hvalpende. (Vi fik hende da hun var 9 uger).
Det er grunden til at hun er bange, vi har forsøgt at venne hende til børn men det er ikke lykkes, mest fordi børn i den alder ikke er stille, de børn vi har fået fat i hvar alt for uforudsigelige, pludselig kan de råbe op eller gribe ud efter hunden.
Hvores tæve er ikke bange for andre ting den er faktisk meget venlig gør næsten aldrig og er i det hele taget en dejlig hund.
Jeg ved ikke rigtig hvad vi vil gøre men tak for svaret i altfald.
Bodil

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-08-03 16:13

Et lille forslag, lad nogle børn starte med at give hende noget rigtig lækkert - og så gå igen. Det kan måske give hende en bedre oplevelse af børn. I øvrigt er det vigtigt at forklare/håndhæve over for børn at når en hund går hen i sin kurv, så er den "fredet".
Emesen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-08-03 18:09

mmmmmmmm, -man skal nok være forsigtig med, hvor man køber hvalp. Især hvis man vil bruge den til avl..
Jeg købte selv engang en hvalp af en familie med 3 børn, -heraf de 2 under skolealderen. De børn lærte at omgås de 9 hvalpe på en måde, så det var til gensidig glæde. Jeg besøgte min hvalp 3-4 gange, inden jeg fik hende hjem, så jeg kunne opleve, hvordan hun havde det i sit "barndomshjem". For der er altså vigtigt at starten har været god, hvis man vil have en harmonisk hund.
Men nu har I jo den hund, I har. Og I er glade for hende. For at hjælpe hende kunne I måske lære hende, hvad hun skal gøre, når hun bliver bange. Hvis hun er hjemme, så kan hun søge sin kurv. Og hvis I er ude og gå med hende og møder børn, så kan hun lære at komme hen og sætte sig på plads. Og så er der ingen, der må røre hende. Det duer ikke at hive hende op for at beskytte hende. Det vil kun gøre hendes angst større. Når det er sådan et "barndomstraume" så tror jeg ikke, at I kan kurere hende, -jo, måske hvis I selv fik en baby, men det kunne også gå helt galt...
Men tak for accepten af mit svar. Jeg håber for jer, at det går godt med hundepigen. I må jo bare nyde den dejlige hund, hun jo også er.

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 09-08-03 21:17

Hej Birgetta
Jeg tror heller ikke vi kan få hende til at blive glad for mindre børn, vi har faktisk 3 børn selv, men den yngste er 16 nu, så måske når vi får børnebørn, dem kan hun jo lære at kende fra de er helt små.
Når vi har børn på besøg går hun altid ind i sin transportkurv, vi har hende tit med i byen også hvor der er børn, så har vi altid transportkurven med, den går hun ind i hvis hun syntes der er for meget larm.
Problemet er størst når vi møder børn på gåture, hunden ser så sød ud og mange børn hviner op og vil klappe den søde hund.
Vi er nødt til at stoppe dem, faktisk er vi nødt til at tage hende på armen, hvis ikke forældrene griber ind børn på 2/3 år er ikke let at stoppe.
Vi har været ude for at forældrene ikke siger noget og barnet fortsætter frem mod hunden, så knurrer den og ryster, jeg er bange for at den måske bider, hvis den ikke kan komme væk.
Jeg har snakket med trænerene på pladsen hvor vi træner, de mener ikke vi kan gøre noget, vores dyrlæge mener at hunden når vi evnt. får børnebørn vil kunne venne sig til dem hvis de er der fra helt spæde.
Men faktisk er hun jo ikke nervøs ellers det er bare mindre børn som er problemet.
Jeg vil prøve snakke om hvalpespørgsmålet med dyrlægen så må vi se.
Venlig hilsen
Bodil

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-08-03 14:28

Som jeg skrev, så er det en dårlig ide, at tage hende op på armen når der kommer små børn hoppende. Hold hende hellere på plads, og grib stille og roligt fat i armen på poden og sig til barnet, at hun bider!!! Det forstår de fleste børn, selv når de er ret små.
Det drejer sig om at gøre det bedste for jeres hund. Sandsynligvis bider hun jo ikke, men det kan barnet og forældrene jo ikke vide. Og hvis forældrene ikke vil stoppe deres barn, så må du gøre det, af hensyn til din hund.
Jo roligere du kan reagere, samtidig med, at du holder barnet væk, jo bedre en oplevelse vil hun have. DU er førerhund, og DU skal nok løse problemet! Så behøver hun ikke at reagere så voldsomt.
Hvis du tager hende op på armen, så bestyrker du hende i, at små børn er noget frygteligt farligt noget. Og så er det ikke særlig sandsynligt, at hun vil acceptere børnebørnene, når den tid kommer.