/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Udestue, hvor regn er trængt ind i gavle~
Fra : morslaxi
Vist : 2087 gange
300 point
Dato : 08-08-03 20:36

Jeg har akut brug for hjælp fra en tømrer.
Jeg fik for 4 år siden opført en udestue med høj rejsning. Udestuens døre og vinduer er i aluminium og "rammen er i træ". Endelig er den opført af et tømrerfirma. Mit store problem nu er, at der trænger vand/fugt ind i gavlen, ved hjørnestolperne, midterstolpen og på langs med selve tværremmen. Der er nu nogle meget store skjolder. Det ser grimt ud og er vist da heller ikke helt sundt for træet. Udestuen er udvendigt beklædt med trykimprægneret træ, men jeg er bange for at der ikke er lagt en siliconefuge mellem vinduer, døre og stolperne og når regnen så står på, trænger vandet vel ind????
Jeg har klaget til det firma, der har solgt os "pakkeløsningen", men der har desværre i forbindelse med opførslen været så meget ballade, da bygningskonstruktøren havde lavet forkerte tegninger, så tømrerfirmaet måtte starte forfra 4 gange.
Tømrermesteren har ifølge hans egen oplysning ikke fået betaling for hans arbejde. Han har været ude at kigge på udestuen, giver os medhold, men henholder sig til at tegningerne var forkerte. Vil ikke rette fejlen, da "besøget" hos os åbenbart har været en underskudsforretning. Firmaet vi købte "pakkeløsningen" hos, har mistet en del penge på handlen, da det endte med nedslag i pris samt dagbøder og har nu forsøgt at afvise vores reklamation pga. manglende vedligeholdelse. Hvad nu?????
Har vi ret i at opførslen er forkert??? HJÆLP!!!!!!

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 08-08-03 20:52

Det lyder som om, du har ret i dine påstande i dårligt arbejde - i alt fald tyder din beskrivelse på, at håndværkerne mere undskylder sig med, at de ikke har tjent penge - mere end de henholder sig til, at de har udført det OK.

Undersøg lige i første omgang om de er under "byg-garanti", hvilket der efterhånden er rigtigt mange danske håndværkere, som er. Hvis de er det, forpligter de sig faktisk under en ordning, som giver dig 5 år til at reklamere (se http://www.danskbyggeri.dk/41256C9C0050975B/C7AD4F92AB2B07BCC1256C290035C13A/CA50DC9907D8702DC1256D340043A142) og så er sagen klár: Følg beskrivelsen omkring klageinstanser på siden - naturligvis skal du ikke lade dig affærdige med, om de har tjent penge eler eller ej: Det er jo dem, der har lavet tilbudet. Du skal kun sikre dig, at det er lavet håndværksmæssigt korrekt, hvilket din beskrivelse tyder på, at det ikke er, så "go for it !!!!"

Mvh Erling

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 08-08-03 21:30

Hej morslaksi

For en del år siden opførte vi en udestue nogenlunde magen til -
den blev også utæt efter kort tid.
Der var flere tilfælde af byggesjusk - men alt blev lavet og
det er nu tæt på 10. år.
En af fejlene de lavede var at skrue tage i - og derefter
tætne med silikone.
Da det blev rette til at tætne med silikone først - og derefter
sætte skruen i blev det tæt.

En del utætheder i tilbygninger skyldes at mange ikke er
klar over, at vand godt kan løbe opad.
Det sker bl.a. ved vindtryk eller sug.
Vi har bluinddækning ved overgang mellem hus og tilbygning -
det er ganske godt til tætning.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : morslaxi

Dato : 09-08-03 09:28

Tak for Jeres svar. Jeg har lige en kommentar til mit spørgsmål. Jeg har efterfølgende klaget til økonomidirektøren for det firma, der opførte udestuen. Han var meget flink og kontaktede straks den lokale afdeling, som stod for ordren. Så blev jeg kontaktet af butikschefen (som påstod han ikke kendte sagen, da det var afdelingschefen, som havde behandlet vores reklamation) Han spurgte mig om jeg havde på "tryk" at aftalen også lød på, at der skulle siliconefuges!!!!! Så er niveauet ligesom lagt, ikke??? Endelig blev det til, at han (som selv oplyste at han ikke har forstand på udestuer) samt en tømrer - selvfølgelig fra firmaet, vil komme på torsdag og se på udestuen. Det tegner jo godt (
"Specialisten", der henviser til at utæthederne skyldes manglende vedligeholdelse, kan vi ikke få oplyst, hvad han har af håndværksuddannelse, men det er ham, som sælger aluminiumselementerne. Det er ikke lykkedes firmaet, at få en udtalelse fra tømrermesteren (der desværre er gået konkurs - og som firmaet intet vil have med at gøre - beskriver ham som en svindler og bedrager)
Træbeklædningen er sømmet på. Skulle det have været skruet på og så siliconefuget - eller hvad skal jeg sige på torsdag??
Jeg vil jo helst have sagen løst nu og ikke skulle igennem klageinstanser.

Jeg giver ikke op, men det er altså rigtig træls.

Accepteret svar
Fra : F.E.Larsen

Modtaget 300 point
Dato : 11-08-03 17:02

Hej Morslaxi

Det lyder til at der ikke er nogen siliconefuge mellem vinduer og stolper/remme, hvis udestuen er træbeklædt skal der også være vind pap bag ved beklædningen?. jeg kan ikke se hvordan du skulle være skyld i dårlig vedligeholdelse i en tidsperiode på 4 år. Træbeklædningen bør males ca. hver 2 år mod syd, og øvrige flader hver 3-4 år, den bedste behandling er 2 gange grundings olie herefter træbeskyttelse, træet er således beskyttet mod solens UV stråler som får træet til at udtørre samt vride sig skævt og revne, men det burde ikke havde noget med din utæthed at gøre.

Om det er skruet på eller sømmet på er underordnet, men jeg selv er tilhænger af skruer. Hvis din beklædning er sømmet på, skal sømmene selvfølgelig være galvaniseret, og de skal havde den rigtige dimension (længde), ellers holdes beklædningen på plads, træet vil trække sømmene ud, og du har en utæt beklædning.
Husk at siliconefuger har begrænset levetid alt efter produktet samt hvor fugerne er placeret.

Er det vandret eller lodret beklædningsbrædder?

Godkendelse af svar
Fra : morslaxi

Dato : 11-08-03 21:31

Tak for svaret F.E.Larsen.
Det var vel nok dejligt med en så uddybende forklaring som selv jeg kan forstå
Med hensyn til beklædningsbrædderne er det både lodrette og vandrette brædder.
Der er beklædt med lodrette profilbrædder fra terrassen og ca. 1 meter op, hvor gulvet til udestuen begynder. Brædderne er sømmet fast og er faldet af indtil flere gange. Udestuen er opført med høj rejsning, hvor der er vinduer i gavlen på rejsningen. Den er udvendigt beklædt med trykimprægnerede brædder - et brædt fra gulv til tværrem på hjørnestolperne og midterstolpen. Bræddernes bredde er 14,5 cm. De er sømmet "tilfældigt" fast. Brædderne buer lidt udaf.
Skal der være vind pap bag ved beklædningen??? Det er der nemlig ikke noget af.
Jeg ser frem til endnu en fantastisk god besvarelse
Mange tak. Der er altså håb for os endnu. Vi har betalt en mindre formue for udestuen og er selvfølgelig ked af al den ballade.

Hilsen Morslaxi

Kommentar
Fra : F.E.Larsen

Dato : 12-08-03 20:37

Hej Morslaxi

Ja det er kedeligt når der opstår de problemer du har!
Konstruktionen skal være bygget op som følgende hvor jeg starter beskrivelsen ude fra (hvis den er isoleret): Træbeklædning (vandret/lodret), afstandsliste 20 mm trykimpreneret, vindpap, isolering i træ vægkonstruktion, 0,20 dampspærre plast eller alukraft), profilbrædder eller gips.

Som du kan se skal der være vindpap/vindspærre bag "udvendig" beklædning. Brædder vrider sig altid lidt, dygtige fagfolk ved hvordan brædderne skal vende for at undgå at brædderne vrider sig så meget, det er ikke ligegyldigt hvordan de vender.

Det lyder til at dine stolper/remme er lavet af tømmer og ikke limtræ, derfor er de pakket ind i et bræt, der skal være anvendt konstruktions træ K18.

Hvis de indvendige bræddere falder af er de ikke korrekt monteret, der er nok anvendt forkerte søm (dimensionen er forkert eller der er ikke sømmet korrekt). Den udvendige beklædning som jeg forstår er den vandret, bør være en klinkebeklædning (med not og fer), er ikke et krav. Uanset hvilken beklædning type der er anvendt bør sømningen ikke være tilfældigt, for hvis den er det, og hvis den ikke er sømmet korrekt bliver beklædningen udtæt for vind/vand og brædderne vrider sig meget mere end normale tilladte.

Du bør få din udestue gennemgået for fejl/mangler af en fagmand, hvis du agter at stille krav eller sagsøge firmaet, således at du får alle fejl/mangler med første gang du stiller dine krav til firmaet. Jeg forstår godt du nu og her ville havde din udestue tæt, men der er måske mange andre forhold som ikke er iorden.

Kommentar
Fra : morslaxi

Dato : 12-08-03 22:27

Hej F.E. Larsen.

Endnu en gang tak for dine svar. Det er vel nok dejligt, at du vil give dig tid til at svare mig.

Det er "kun" de udvendige brædder, som falder af, altså de profilbrædder, som er brugt som beklædning fra haven og "op" til, hvor udestuens gulv begynder. (undskyld, jeg havde formuleret mig forkert)

Stolper og remme er limtræ og er udvendigt beklædt med trykimprægneret træ.

Ja, Du har selvfølgelig ret i, at det er en god ide, at få udestuen gennemgået for fejl og mangler af en fagmand. Nu har jeg selvfølgelig klaget til firmaet og har derfor også mulighed for at gå videre med sagen, da tømrermesteren var medlem af Byg-garanti.

Det er helt sikkert ikke godt nok, at der på torsdag kommer en tømrer fra firmaet samt butikschefen. Tømreren er jo ansat i firmaet og så er det vel ikke meget han skal have sagt. Okay, nu får de lov at komme og så vil jeg have dem til at skrive under på deres kommentarer til udestuen, så jeg kan bruge det til klagesagen.

Du har sikkert ret i, at der er andre forhold, som ikke er i orden.

Tak for god forklaring endnu en gang.

Morslaxi