/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Motorvej - sikkerhed mod spøgelser
Fra : semmer
Vist : 579 gange
100 point
Dato : 08-08-03 17:25

Gruppen er vel ikke ideel til mit spørgsmål, men jeg kan ikke finde en bedre!

For at hindre spørgelsesbilister i at køre ind forkert på motorveje, altså hindre dem i at køre ind ad frakørsel - har man rundt i verden placeret diverse advarsler. Danmark har nok været det allerdårligste land, har (til for kort tid siden) blot haft et "Indkørsel forbudt" skilt.

I flere lande har man et særdeles effektivt våben mod disse potentielle dræbere, oftest fulde midaldrende mænd, idet man placerer søm på en skråtstillet plade i hele vejens bredde. Kommer man fra rigtige side, vipper forhjulene pladen ned i en rille i asfalten, og alt er godt.

Kommer man fra forkert side, kører man sømmene ind i forhjulene. Stopper man ikke straks - får man også dækkene på baghjulene ødelagt, og så er man nødt til at stoppe.

Hvad hedder den indretning?

Mvh - SEMMER

Kommentar
Fra : geu

Dato : 08-08-03 18:28

Hvad så hvis du holder i kø op af rampen og du lige kommer til at trile lidt tilbage, hvem skal så betele for ens dæk???

Kommentar
Fra : theking

Dato : 08-08-03 20:47

Jeg kender godt den ting du skriver om, men ikke navnet på den.
Du har ret i der bør gøres noget ved problemet, men jeg vil ikke mene at du har fundet løsningen. Hvad hvis der er sket en ulykke i nærheden af nedkørslen, udrykningskøretøjer vil tabe minutter, det kan betyde tab af menneskeliv, da de jo også vil blive tvunget til at køre den rigtige vej.
Jeg vil mene at det lige så ofte som fuldskab, der er problemet, er problemet med ældre mennesker som nok skulle have afleveret deres kørekort ved sidste lægeundersøgelse. Jeg kender til flere som har fået fornyet kortet, de har været 90 og der over, og efter min mening har de ikke haft den nødvendige reaktionsevne eller overblik.
Jeg har ikke de vise sten i dette spørgsmål, men det er der nok andre kloge hoveder der har.

Mvh. the kings kone.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 08-08-03 23:38

...en dims der siger BÅÅÅÅÅT når man kommer fra den forkerte vej? Bare et forslag...

Kommentar
Fra : semmer

Dato : 09-08-03 13:46

Hvis du klikker ind her:
http://www.sikkerhedsdanmark.dk/126.trafik/126.front/binding-set-trafik.htm

Klik ind på "Spøgelsesbilister", der kan du se Vejdirektoratets sidste nye opfindelse i kampen mod disse mennesker. Den nye opfindelse er ved at blive placeret de steder, hvor "rigtige" spøgelser allerede har kørt forkert vej ind.

Jeg er bestemt ikke imponeret.

Forslaget med et særdeles kraftigt Båååååååt er ikke tidligere nævnt. Jeg vil placere snakken her - og forslaget - på siden. (Hvis ønsket, så gerne rigtige navne).

Den omtalte indretning har formentlig slet ikke noget dansk navn endnu.

Forslag?

Mvh - SEMMER

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 09-08-03 23:14

skingur = Christina

båt båt!

(Men det må da virke afsindig afskrækkende med en gigantisk lyd, når man kommer kørende!!! Jeg forestiller mig noget med en ledning, der kun reagerer når den bliver påkørt fra "den gale vej". Ambulancer kan sagtens køre forbi... de er forberedt på "båttet", men andre (læs spøgelsesbilister) vågner da op!))

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 09-08-03 23:15

...evt et "bååååt" kombineret med et blinkende "stop" skilt?

Kommentar
Fra : rylerne

Dato : 11-08-03 13:56

Ældre mennesker er desværre ofte tunghøre, hvorfor det foreslåede Båt skal være højt. I øvrigt kan det være årsag til øvrige ulykker da det kan høres oppe på motorvejen!!! Jeg tror at problemet ofte opstår fordi skiltning er for dårlig og når man først er kommet forbi de første skilte så kommer der ikke flere....

Hvad om man malede kraftige selvlysende pile på vejen der peger den rigtige retning kombineret med advarselstavler der blinker når en bil registreres at køre forkert. Der skal så være min. 2 sæt blinkende advarselstavler, hvis man overser det ene.

Alternativt kunne man bygge en chip ind i alle biler der fik bilen til at gå i stå før den nåede ud på motorvejen, undtaget ambulancer mv.

vh
J

Kommentar
Fra : semmer

Dato : 11-08-03 16:20

Der er et par rigtig gode kommentarer der

Den med kæmpe båååt og et blinkende STOP var jeg også nået frem til som det optimale. Jeg er IKKE begejstret for Vejdirektorstet 2 skilte, især slet ikke det nyeste "3-i-en".

Hvorfor der ikke er kraftige modsat rettede pile på kørebanen - er faktisk også underligt! Ideen er da så nærliggende.

Begge dele ryger med ind under nye forslag på siden

Mvh - SEMMER

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 11-08-03 17:24

Slumrestriber, der larmer vILDT og får bilen til at ryste, når man kommer den gale vej fra?

Kommentar
Fra : JohnSmith

Dato : 21-10-03 17:22

Piggene er kun nødvendig i køresporet da den "gamle" "kællingen" jo stadig vil holde sig i højre side på vej ned...
Ambulancen kan holde sig i nødsporet på vej ned...

Vits app.
Manden ringer til konen og siger : pas på på din vej hjem der er meldt i radio'en at der kører en spøgelsesbilist på motorvejen...
Konen : En !!! !! jeg har allerede mødt de første tyve....!!!!!