/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Bolig køb
Fra : qpool
Vist : 664 gange
300 point
Dato : 08-08-03 12:50

Står over for at skulle købe nyt hus, men vil gerne beholde det gammle hus til udlejning,har en fast lejer min (Mor).Problemet er at jeg skal have penge fri til udbetaling på det nye hus og det kan jeg kun få hvis jeg sælger det gammel hus.Har tænkt på dette her : Kan jeg oprette et boligfirma "fima xxx" og sælge mit eget hus til mit eget firma og derved få de penge fri ? Det kræver selvfølgelig at banken vil låne penge ud til Firma xxx. Er der overhovdet nogen fidus ?
Jeg han ikke gennemskue det.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 08-08-03 12:56

Umiddelbart kan jeg ikke se din fidus: De penge som du får fri, er jo reelt bare et lån, som du optager i dit firma i stedet - så kan du lige så godt låne det i banken på det første hus. Hvis du kun vil gøre det for frigørelse, er der ikke noget at hente.

I stedet kan du lige så godt låne pengene i friværdien i dit første hus. Huslejen, som din mor skal give, kan du jo så bruge til af afbetale det lån. Effekter er den samme: Reelt låner du blot penge til at sætte i det nye hus.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 08-08-03 13:03

Mit råd må være, ring til et par realkreditinstitutter og forklar din situation - der er nogle af dem, som kan reagere med meget kort varsel. Hvis der er en belånelig friværdi i dit nuværende hus, så er du "in business".

Mvh

Claus W. Silfverberg
Dansk Aktionærforening
Tlf. 4582 1591

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 08-08-03 13:05

PS: I forbindelse med selve udlejningen, skal du være opmærksom på, at der er en række formelle ting, som skal være i orden. Dels er indtægten en personlig indtægt og beskattes normalt som sådan (hvilket som oftest gør, at det er tilsæt for dig, at lave det nummer - specielt idet jeg regner med, at du sætter lejen på fornuftig niveau for at hjælpe hende). Dels er der en nedre grænse for, hvad skattevæsenet vil acceptere som minimum leje (ellers tolkes det som gave, og din mor kan blive beskattet af det.

Du kan hente lidt inspiration her http://www.parcelhus.dk/publikationer/mit_hus03-1/mh031-24-1.htm , men under alle omstændigheder vil jeg anbefale dig at bruge en times tid ved en rivisor for at få alle facetter med. Det er prisværdigt, at du vil hjælpe hende, men du skal vel trods alt også selv overleve samtidigt

Mvh Erling

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 08-08-03 13:29

Firma med besvær og andre renteniveauer og revision af firma yderligere firma selvangivelse m.m.

Erling har helt ret..

Lån i friværdien af gammelt hus til udb m.m. på nyt hus.
Så skal du kun huske at indtægtsføre lejeindkomsten af det gamle hus på selvangivelsen.
Du kan stadig gøre det mere firmamæssigt - f.eks fratrække vedligeholdelse o-lign - så skal du tale med en revisor.

mvh
Jens

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 08-08-03 21:40

Som DAF_direktoer skriver, så ring til en kreditforening, og forelæg dit problems, som sagtens kan løses, såfremt din økonomi, kan bære at have 2 huse.

Jeg vil prøve at være upartisk, så derfor får du alle 5 Realkreditinstitutter at vælge imellem. Jeg er selv ansat i en af dem.

http://www.rd.dk/
http://www.nykredit.dk/
http://www.brf.dk/
http://www.totalkredit.dk/totalkredit/data.nsf
http://www.nordea.dk/sitemod/moduler/main_dk/portalforside/index.asp?pid=10039&strcorecontentarea=1

Med venlig hilsen
Franksp

Kommentar
Fra : qpool

Dato : 20-08-03 10:48

Tak for alle indlæg, jeg belåner til 2 meter over skortstenen.Så bliver der også til lidt fornyelse i det nye hus.

Kommentar
Fra : qpool

Dato : 20-08-03 11:04

Min mor er førtidspensionist men kan man kun bruge §12A hvis det er en del af huset man udlejer og ikke hele huset.Er der evt nogne der har links til personer som kan lave en foreløbelig udregning
Har læst dette her på nettet .

Citat.
Såfremt du udlejer en del af dit hus til din mor, kan beskatning af dig ske på 2 forskellige måder.

1. Såfremt din mor er pensionist, førtidspensionist, efterlønsmodtager eller fyldt 67 år, kan du bruge reglen i ligningslovens § 12 A. Dette medfører, at du skal betale fuld ejendomsværdiskat, men alene beskattes af den del af din mors leje, der overstiger 250% af ejendomsværdiskatten. § 12 A kan alene
anvendes i realtion til ejerens eller ægtefællens forældre, stedforældre eller bedsteforældre.

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 300 point
Dato : 01-09-03 01:41

Hvordan gik det qpool - kunne du bruge nogle af svarene ?

mvh Erling

Kommentar
Fra : sexy.boy

Dato : 17-09-03 15:17

Det er helt igennem tip top

Kommentar
Fra : olgatanon

Dato : 21-02-04 22:20

Prøv Nykredit...med lidt held kan du låne til 2,7%

Godkendelse af svar
Fra : qpool

Dato : 23-02-04 19:38

Tak for svaret erling_l.