/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Garage i skel
Fra : Frants
Vist : 2091 gange
20 point
Dato : 08-08-03 09:50

På min grund har jeg en garage lige i skel.
Garagen ligger klods op ad mit hus
Garagen benyttes ikke mere da der er bygget en ny et andet sted.
Jeg har tænkt at lave et værksted i garagen.
Jeg vil lave skråtag med ovenlysvinuer og sætte et glasparti i
istedet for den gamle garageport.
Skråtaget begynder i skellet og går op på gavlen af mit hus.

Hvad må jeg?
Er der klare regler med højder osv.

Har nogen et godt link?

Frants

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 30 point
Dato : 08-08-03 10:00

Hej Frants
Der er klare regler, men tag og ring til teknisk forvaltning i din kommune, så får du ren besked. Selv har jeg bygget en carport/garage inkl. værksted på i alt 8 x 4 m og 2,2 i højden for 20 år siden, den ligger også i skel. Alt hvad jeg skulle fremskaffe var en tegning og en skriftlig godkendelse fra naboen. Underskrift skal du kun ha' hvis du overskrider specifikke mål, mine overskred disse... men kan jeg huske hvad de er? Nope! Så derfor snak med teknisk forvaltning.
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : Christo

Dato : 08-08-03 10:05

Hej Frants
Det er også mit råd. Inden du går til teknisk forvaltning kan du eventuelt lige læse lidt i bygningsregelementet, se især punktet om skrå højdegrænseplaner.
http://www.ggk.dk/GGKib/baser/base2.nsf/0/584646BDDC4C841D412569200045C76C?OpenDocument

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-08-03 10:07

NB: Fandt lige lidt på nettet til dig
Citat
Carporte og udhuse må gerne placeres i skel og erstatte et hegn. I skel må bygninger som udganspunkt ikke være over 2,5 m høje. Der er også regler for hvor lang en bygning i skel må være. Det kan du læse om i Bygningsreglement for småhuse, BR-S 98 => http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B19986002705-REGL

Se også http://www.gentofte.dk/TF/byg_sporgsmal.html

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 08-08-03 11:26

Som udgangspunkt må du godt lave om, som du passer dig hvis:
* Du max er 2,5 m i skel
* Du 2,5 m. inde på grunden ikke overskrider 3,5 m. højde
* Din garage/udhus er mindre end 50 m²

Af hensyn til BBR skal du dog alligevel melde det til kommunen (typisk 14 dage inden byggeri)

Hvis du laver helt ny værksted, og det er over 50m² skal du søge om byggetilladelse.

Såfremt du overskrider - eller agter at overskride - bare en af de få regler, skal du søge om dispensation ved din kommunes tekniske forvaltning.

Om de bliver givet, er meget forskelligt fra kommune til kommune. Visse steder er det lovkrav, om nabohøring - andre er det op til den enkelte kommunes fortolkning. Som eksempel søgte jeg i Kolding sidste år. Jeg havde faktisk brud for at overskride begge de 2 første regler - og havde sikret mig underskrift fra naboer og den fulde bestyrelse i grundejerforeningen. Alligevel fik jeg afslag. Til gengæld fik jeg dispensation på at overskride den ene (dvs. lidt for meget højde i skel - men noget lavere taghældning) - så overskrider du, så gør som forslagene ovenover siger: Kontakt forvaltningen.

Vær i øvrigt opmærksom på, at du kan få problemer med tagrende. Hvis du i forvejen har garagen i skel, kan du så godt få plads til den i forbindelse med nyt tag ? "Skel" opfattes som "hele vejen op" og måles derfor ikke alene i jórdhøjde.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : ThomasG

Dato : 11-08-03 15:24

Hej Frants

Her er et link til bygningsreglementet for småhuse, vilket er gældene for dit hus.

http://www.dkblind.dk/Bogen/html/smaahuse.htm

Husk at det også er en god ide at få lokalplanen for det område du bor i, for den bestemmer suverent hvad du må.

M.v.h.

ThomasG

Godkendelse af svar
Fra : Frants

Dato : 12-08-03 08:02

Tak for svaret CLAN.