/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Isolering af loft
Fra : Frants
Vist : 734 gange
50 point
Dato : 08-08-03 08:35

På mit loft ligger kun 10 cm Rockwoll.

Jeg vil lægge ca 20 ekstra cm på.

Hvad skal jeg være opmærksom på?
Skal der være en udluftningspalte fra
undertaget til Rockwoolen?

Jeg er bange for at gøre noget forkert
så der opstår fugt osv.

Jeg har kigget på Rockwools side men det
står ikke helt klart for mig hvordan jeg gør det korrekt.

Frants

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 08-08-03 08:40

Hos en tømmerhandel vil du med stor sikkerhed kunne få en brugervejledning i hvordan man isolerer korekt. 300mm isolering er måske nok lidt overkill! 250mm burde være nok! Men prøv din trælast/byggemarked
mvh ole

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 08-08-03 11:13

Det vigtigste er at du får lagt din dampspærer på den rigtige side, og monterer den korekt. om du bare lægger et lag til, eller bryder op og laver helt nyt fra bunden ,ser jeg ikke som den helt stire forskel.

Vil du lægge på nedefter, eller er det taget du vil løfte?

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 08-08-03 12:16

Har brugt linket før på kandu - men det er faktisk en rigtig god vejledning http://www.isover.dk/default.asp?id=8

Her kan du finde alt det du spørger om - og du kan oven i købet beregne, om du skal gå efte 200 eller 150 mm ekstra (du kan i alt fald få en beregning på besparelse og selv holde den op imod din pris - om det kan betale sig). Med hensyn til Oles "overkill" er jeg ikke enig - det er ren paybackberegning, der skal afgøre det - og rent faktisk arbejder man i øjeblikket på ny bygningsregulativ, hvor man snakker isoleringsevner, der ville betyde, at vi med dagens kendte produkter skulle smide 300-400 mm isolering på !!

Mvh Erling

PS : Isoleringsevnen i Rockwool og isover er identisk, så du kan benytte beregneren uanset produkt.

Accepteret svar
Fra : F.E.Larsen

Modtaget 50 point
Dato : 11-08-03 16:20

Hej Frants

Ved tagfoden må du ikke stoppe isoleringen ud mod undertaget, der skal være min 50mm luft mellem undertaget og isoleringen. Herudover skal du bare sikre dig at den ventilation du d.d. har ikke stoppes til med isolering, såfremt du er nødsaget til dette skal du etablerer ny ventilation, det kan gøres på mange forskellige mådet alt efter hvilket type hus/tagkonstruktion du har. Man kræver udluftning af tagrum på min 1/500 del af tagets areal. Råd og svamp opstod før hen fordi mange lukkede tagfoden (ved dine ydervægge) til med isolering samt alt øvrig ventilation til. Husk at forskyde dine samlinger mellem 1-2 lag isoleringslag, anvendelse af rullebats er at foretrække, der er mindre samlinger og de er nemme at isolerer med.

Godkendelse af svar
Fra : Frants

Dato : 12-08-03 08:02

Tak for svaret F.E.Larsen.