/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
problemer med XP
Fra : Usagi
Vist : 275 gange
60 point
Dato : 08-08-03 03:12

Hej, jeg har lige købt en ny computer en installeret XP pro, men jeg har fået nogle problemer.
1) Nogle gange (ikke ofte) vil den ikke starte når jeg tænder computeren, jeg kan høre at computeren starter men der komme ikke nogle signal til skærmen eller sker andet end en summen. Jeg kan intet gøre udover at slukke bag på og starte igen....
2) Mit CD/DVD drev kommer og går, nogle gang er det der ikke, og lige før mens jeg hørte musik stoppe den pludselig og kunne ikke finde filen, Mit D drev var også væk (og nej så dårlig en min musik smag ikke)

Mit anden problem, kunne det være en fejl under samlingen af computeren. Et kable som sidder løst eller et kable med dårlig forbindelse

Rasmus

Kommentar
Fra : als

Dato : 08-08-03 05:29

Du har lige købt en ny computer skriver du, ja men så skal du da bare tage den under armen og tilbage til forretningen med den. Ny computer skal da funke. Der er da garanti på. Det er da ikke noget du skal bøvle rundt med.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-08-03 08:38

Gør som "als" siger - hvis det er en ny færdigsamlet comp. så gå til forretningen.
Pil ikke ved det selv, da IDE porten kan være ødelagt af kørsel med "løse" kabler.
Ellers er det nok dit fladkabel / strømkabel som ikke sidder på plads enten på bundkortet eller på HD / CD/dvd
Emesen.

Kommentar
Fra : x13

Dato : 08-08-03 09:19

ja gør som als siger hvis du ikke kan/vil det så kik efter at dit dvd/cd-drev ikke er sat til cable select ,hvis det er det så sat det som slave du ser det bag på dit drev det er næsten altid til højre for det brede stik der sider en lille sort ting der kan flyttes.
håber at det kan hjælpe dig
m.v.h.
x13

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-08-03 09:33

Jamen er vi ikke alle enige med als... inkl. undertegnede
Ned med skidtet og få det ordnet. Har du lige købt et nyt stereo anlæg eller en ny bil og skidtet ikke virker, så begynder man jo ikke med boremaskine, hammer, WD40 og en skærebrænder... vel?
Søren
NB: Er dette indslag ikke en kopi af http://www.kandu.dk/dk/spg/20188

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 08-08-03 11:18

usagi>>> det er ikke god tone at oprette samme spørgsmål i 2 kategorier ( http://www.kandu.dk/dk/spg/20188 )
Jeg ville lukke dette her og acceptere "als"'s kommentar som svar.
m v h
HC

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-08-03 11:45

catboy -> Enig

Kommentar
Fra : Usagi

Dato : 08-08-03 13:36

Jooo mit problem er at jeg bor på Grønland, så der er ikke nogle med lige at gå ned til butikken. Det næste er at jeg selv har samlet den (noget som jeg længe gerne har ville prøve)).

Jeg har kun en harddisk og en CD/DVD, så begge er master på hver sit kable (runde kable men det skulle ikke betyde noget). Jeg prøver i weekenden at åbne den igen og sætte et andet kable i.

Jeg oprettet spørgsmålet to steder fordi jeg ikke viste hvor det var mest passende...

- Rasmus

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-08-03 16:36

Jeg går ud fra at din nye computer også har et indbygget skærmkort.
Så lad os starte med at pille dit ekstra skærmkort ud.
På dit bundkort har du to PCI stik
den første hedder en af disse IDE0/IDE1/primary IDE
den anden hedder en af disse IDE1/IDE2/secondary IDE
Din HD skal sidde på primary IDE og være master (hvis der er mulighed for "slave present" skal der ikke være slave present.)
CD-rom/DVD skal være master på secodary IDE
Har du andet PCI udstyr skal det tages af.
USB udstyr ud over tastatur og mus tages også fra.
Intet udstyr må være tilsluttet data-kabel uden også at have strømkabel
Prøv at starte og se om comp. kan se dit udstyr.
Afbryderen bag på maskinen starter ikke comp. men først når du trykker på knappen i fronten.
Jeg ved ikke hvor meget du ved, så denne forklaring.
Lad høre hvordan det går.
Hvis det går godt, er det skærmkortet der skal sættes i først når du prøver i anden omgang.
Emesen.

Kommentar
Fra : Usagi

Dato : 08-08-03 18:28

Tak for en lang forklaring men....
Det fremgår måske ikke tydeligt nok i min første indlæg. Min computer kan godt ser min CD(brænder)/DVD(rom) det meste af tiden når den starter op 99% af gangene, men nogle gange har jeg synes at den pludselige er forsvundet. Og så for 2 dage siden sad jeg og hørte musik, pludselig kommer der er meddelelse om at den ikke kan finde filen og jeg kan se at mit CD/DVD drev er væk. Jeg genstarter og den er der igen jeg kan høre musik osv.. Men det kan ikke passe at den ”bare” forsvinder. Mit gæt er et dårligt kable !!!

Man vil der stadigvæk være en ide i at fjerne alt som emesen forslår..

- Rasmus

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 08-08-03 19:45

Du skriver, at du selv har samlet den. Prøv så at åbne den igen og se,om der er noget, der sidder løst. Tag fat i alle dele og tryk det i en ekstra gang. Hvis det ikke hjælper, må vi igang med ekstra fejlfinding.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-08-03 00:06

Nej - det er så nok dit kabel der er defekt. Byt om på kablerne og sker der så noget nyt er det kablet der er defekt. Evt kan du køre HD og cd-rom(slave) på samme kabel og så bytte kabel.
Med mindre der er rod i dine IRQ så den forsøger at bruge samme IRQ på samme tid, og så ville det nok være en god ide at bygge op fra bunden, så comp. selv når at fordele de respektive IRQ i den bedste rækkefølge.
Emesen.