/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Er kommet til at slette windows??
Fra : soyeljefe
Vist : 766 gange
50 point
Dato : 07-08-03 18:29

sagens kerne er, at jeg kom til at slette mit windows efter at have slåsset med den i lang tid. Jeg kom også til at slette registrerings databasen. Jeg ved godt det var åndsvagt, men det skete i kampens hede.

Jeg har så forsøgt at boote den (ændret boot i Bios) via min WinMe CD, men den kan slet ikke starte noget op, og beder mig om at fjerne mine disks osv.

Hvad gør jeg, jeg har nu fået formateret begge mine partitioner, men den vil ikke "finde" min CD?

(problemet fra starten var, at jeg var kommet til at slette internet explorer, derefter genindstallerede jeg windows, men den var stadig registreret i min registreringsdatabase (som jeg i min desperation slettede)...windows installerede derfor ikke explorer.

Men hvordan får jeg nu gang i lortet ???

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-08-03 18:39

Hvis du kan boote fra en diskette, så prøv med en 95/98 diskette.
kør en fdisk og se hvad der er på din HD.
Du kan også starte win ME når en 95/98 diskette er rullet ind
A:\>d: tryk enter
D:\>install og tryk enter
eller
D:\>set up og tryk enter
Prøv
Emesen.

Kommentar
Fra : soyeljefe

Dato : 07-08-03 19:05

Det vil jeg prøve, det lyder fint.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-08-03 21:30

Jep som emesen skriver. Hvis du har en win95/98 start diskette så skulle du kunne bruge start med cd support og så gå ind under det drev den tildeler dit cd cdrev (det skriver den på skærmen efter du har indlæst disketten. Sandsynligvis f: siden du har 2 harddiske )og skrive start eller install. Og selvfølgelig slettede du registerings basen den ligger nemlig inde under windows biblioteket!

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 07-08-03 21:49

Hvis den ikke kan finde din CD er det nok din bios der skal sættes til CD rom first,i BOOTDevice.
Mvh Ole

Kommentar
Fra : phg1

Dato : 07-08-03 22:32

han skal ikke sætte sin cd til at starte først så kan han da ikke bruge en startdiskette
1. sæt bios til at starte på floppydrevet
2 læg cdrommen(windows)i cddrevet og startdisketten i floppydrevet
3.start computeren og når der kommer en firkant frem vælg start med cdromsupport
4.find ud af hvilket drevbogstav din cdrom er tildelt ved at skrive drevbogstav efterfuldt af DIR når du har fundet hvilket drev windows ligger på skriver du bare install.

Accepteret svar
Fra : ice_boy

Modtaget 50 point
Dato : 08-08-03 19:31

Hvis du ønsker at boote op fra en diskkette, og ikke har en kan du hente en på www.bootdisk.com
Herefter er fremgangs måden som phg1 lige har beskrevet.
Hvis du derimod ønsker at boote fra en cdrom, så går ind i bios og sæt dit cdromdrev til first bootdevice, som ofa skrev

Kommentar
Fra : phg1

Dato : 08-08-03 21:36

jeg mener at det kun er win2000 og xp man kan boote direkte fra cdrommen

Kommentar
Fra : ice_boy

Dato : 08-08-03 22:49

phg1

man kan sagtens gøre en win95 / win98 cd bootable......

Kommentar
Fra : phg1

Dato : 08-08-03 23:58

tak ice_boy så blev jeg så klog.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-08-03 23:59

Alt efter hvilken type Win CD-rom man har, kan den være bootable/opgradering/kørsel via diskette(r). nogle gamle CD-rom læsere kan kun bruges fra win95 (old driver)
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : soyeljefe

Dato : 21-09-04 12:57

Tak for svaret ice_boy.

Kommentar
Fra : ice_boy

Dato : 21-09-04 13:24

Det var så lidt.
Er glad for at jeg kunne være behjælpelig.

=)