/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Mindst synlige afstand i lysmikroskop
Fra : kajsvaj
Vist : 815 gange
300 point
Dato : 07-08-03 13:26

Hvor langt i mikrometer er der mellem to streger før lysets bølgelængde gør at man ikke kan adskille dem i et lysmikroskop.

Altså, -hvad er den mindste afstand der kan ses ?

Kommentar
Fra : mikael_hanna

Dato : 07-08-03 14:24

Prøv at klikke dig ind på følgende side.. http://biologi.uio.no/plfys/haa/anatomi/mikrosko.htm

Her er masser af oplysninger (godt nok på norsk) om lysmikroskoper, udregninger af brydningsvinkel m.m.. Jeg er sikker på du finder akkurat det du har brug for på den side..!

Mikael

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 07-08-03 17:35

0,01-0,1 µm .... ca.

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 07-08-03 22:02

desuden skal de to streger naturligvis have en vis tykkelse for at du kan se dem

Kommentar
Fra : kajsvaj

Dato : 08-08-03 11:03

beckski skrev:
>0,01-0,1 µm .... ca

Det var mindre end jeg havde troet, har du en begrundelse ?

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 08-08-03 11:11

bakterier er store når de er 1 µm de er meget tydelige !!

naturligvis skal man forstørre 1000-1600 x ...

men det er jo ligegyldigt, når det er lysets bølgelængde der afgør hele sagen

Kommentar
Fra : kajsvaj

Dato : 08-08-03 12:04

Ok, jeg prøver selv at komme med svaret...
Hvis vi har lys med bølgelængen fx. 500nm er det så ikke en halv mikrometer. Og så kan det vel ikke lade sig gøre at se ting mindre ? Eller hvor langt ned går lysets bølgelængde ?

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 08-08-03 12:11

synligt lys går til ca. 300 nm = 0,3 µm .... men du vil stadig kunne se bakterier som skygger, hvis dit præparat er rent.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 300 point
Dato : 19-08-03 14:00

bølgelængderne for synligt lys er fra ca. 400nm = 0,4µm (violet) til ca. 800nm = 0,8µm (rødt), og du kan få refleks fra noget, som er større i udstrækning end en halv bølgelængde. Omvendt kan du ikke se afstand mellem strukturer, som er mindre end en halv bølgelængde fra hinanden. Store paraboler til radioteleskoper og store radarantenner er ofte bygget op som et åbent fletværk, men de er tætte for de radio-bølgelængder, de bruges ved. Altså: Hvis du bruger rødt lys, ser du først åbninger, når de er bredere end 0,4µm, mens ved violet lys er grænsen 0,2µm.
mvh. pbp

Godkendelse af svar
Fra : kajsvaj

Dato : 20-08-03 17:39

Lækkert svar.

Hvorfor er det kun en halv bølgelængde og ikke en hel ?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-08-03 12:51

hej kajsvaj
Det er et smaddergodt spørgsmål. Mit svar ovenfor er baseret på min erfaring med antenner (radiobølger og synligt lys er samme sag pånær bølgelængden), så jeg kan egentlig ikke de gode argumenter, når det skal beskrives med lys-ord. En helt anden sag er, at ved de dimensioner, vi snakker om her, kan man hverken se facon eller egen farve på tingene, blot om der er noget eller ikke er noget.
mvh pbp