/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Bekæmpelse af selvsået pil og poppel
Fra : KimToft
Vist : 3944 gange
20 point
Dato : 07-08-03 12:01

På min ejendom har jeg et par søer som efterhånden er groet til i selvsået pil. Andre steder på ejendommen er det poplerne der forsøger at tage over. Jeg har gennem årene forsøgt at skære skidtet væk, men jo mere jeg skærer des mere skyder det. Kan jeg med fordel sprøjte med Glyphosat eller er der et andet middel, der er mere velegnet ?. Jeg er snart desperat ....

Kommentar
Fra : Hugos

Dato : 07-08-03 12:12

Glyphosat vil ikke være godt, da det vil kunne trænge ned i dine søer og forurene dem. Der er desværre nok ikke andet end frem med spaden og så igang. Alternativt en lille graveko.

Accepteret svar
Fra : 2603ph

Modtaget 30 point
Dato : 07-08-03 13:25

Hej KimToft

Det mest velegnede middel er glyphosat, der føres rundt i
hele planten.
Du skriver ikke ret meget om de nærliggende søer, men
man har brugt glyphosat til at bekæmpe alger og andet
grønt i vandløb ( Tyskland) - fisk tager ingen skade af
stoffet, hvis det ikke overdoseres.
Men man bør naturligvis ikke lede stoffet i søen.

Tidspunktet er nok ikke det optimale, den bedste virkning
får du nok, hvis du sprøjter/pensler træernes blade til
næste forår.
Hvis du er påpasselig med vindretning og evt. nedbør
kan du undgå at søen får et utilsigtet tilskud.
Det Glyphosat, der evt. rammer jorden bliver bundet meget
fast til jordpartiklerne.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 08-08-03 07:33

Jeg mener det er bedre at skære hvert enste skud af lige over jorden og med en pensel duppe "stubben" med Round up her til efteråret. Det er om efteråret at saftstrømmen går ned i roden og rounduppen føres med ned og dræber rodnettet.

Godkendelse af svar
Fra : KimToft

Dato : 08-08-03 08:36

Tak for svaret 2603ph.

Der er tale om et temmelig stort areal (ca. 15.000 m2) og mange af disse små piletræer står flere meter ude i søerne som er ret dybe. Jeg skar en stor del af det i vinter, da jeg kunne gå på isen, men det har som sagt kun givet mig en masse nye små skud, som jeg nu ikke kan nå ud til. En "mekanisk" løsning er nok den mest miljørigtige, men den er i praksis næsten umulig. Jeg vil derfor prøve dit råd, evt. fra min jolle - spørgsmålet er så bare hvilken dosering af Glyphosat som er tilstrækkelig.