/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Fjernstyrning
Fra : dj__christian
Vist : 629 gange
150 point
Dato : 07-08-03 09:59

Jeg har et lille problem...
Jeg har prøvet og set om det var jeg kunne styrer min computer fra en anden via fjernstyrning i XP... min ven kan godt, men jeg kan sku ik... Jeg kan sagtens prøve og logge på med min IP på min egen computer, men når jeg skal logge på fra en anden så kan jeg ikke... Jeg kører med en TRENDNet Router model: TW100-S4W1CA med NAT... kan det have noget at sige??
Håber at der er nogen der kan hjælpe....

-Christian-

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-08-03 18:33

Er du indenfor netværket når du prøver.
Har du givet tilladelse på din computer til deling.
Indenfor netværket kan du med netmeeting give tilladelse til læsning og styring.
Emesen.

Kommentar
Fra : dj__christian

Dato : 07-08-03 18:40

Er udenfor netværket når jeg prøver..
og.. min computer er delt..

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-08-03 18:45

Ja så virker opsætningen på din Router vist.
Og jeg ved ikke hvordan du åbner døren.
Emesen.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 07-08-03 20:32

Der findes kun ét program som kan fjernstyre igennem NAT, firewall, you name it, det fungerer via en gateway server.
Det er www.gotomypc.com som jeg har prøvet, og det fungerer bare! Det er utroligt enkelt at opsætte, men... det koster ca. $20 om måneden pr. host, fordi man skal abonnerere på servicen på gatewayen.

Andre fjernstyringsprogrammer som også enkelt vil kunne fungere igennen NAT, er de alle programmer som benytter kun benytter TCP og ikke UDP. Det gør bl.a. XP remote, RemoteAdmin, VNC Win Terminal Servicel og andre. For at disse prograrmmer kan fungere, så skal man imidlertid sætte sine NAT indstillinger korrekt.
Det port nummer som fjernstyringsprogrammet benytter skal sættes til at route til den pc som skal fjernstyres.

På min NAT routes alle forespørgsler på routerens public/Global IP nummer til 192.168.1.2, det ser således ud i NAT rapporten.
Local IP : Port Global IP : Port Timer Flags Proto Interface
192.168.1.2:***** *****:***** 0 0x03041 *** eth0

Det betyder at den global IP **** port nummer :***** protokol **** hvor * er et jokertegn/wildcard, sendes til 192.168.1.2.

Med andre ord, så vil jeg kun kunne fjernstyre min pc med de nævnte programmer, hvis jeg sætter min pc til det private IP nummer 192.168.1.2.

Eller hvis jeg går ind og opretter en NAT routning fra det global IP ****:3389 til mit private IP.
Hvordan det gøres er forskelligt for hver eneste router, så frem med amnualen, eller find et eksempel på hvordan en anden har gjort det, for at finde den korrekte command syntax.

Endeligt skal det nævnes at RemoteAdmin indeholder en gateway funktion, således at indstalleres gatewayen på 192.168.1.2 maskinen, så vil den kunne pege videre til enhver pc på den private del af ens net.

Det er muligt at jeg kan hjælpe senere, men jeg er nødt til at stoppe for nu.

mvh. Per

Kommentar
Fra : dj__christian

Dato : 08-08-03 11:26

Ja.. Så må jeg jo prøve og lege lidt med det.. for.. tror sQ lige at jeg har råd til at betale den 20 $ om måneden...
Men.. ellers.. må jeg jo finde på noget andet..

-Christian-

Kommentar
Fra : fuldfart

Dato : 20-08-03 21:46

Du kan også bruge det gratis program VNC eller tightVNC
Så kan du godt overtage maskinen gennen routeren hvis den er åben på port 5800 og 5900
Hvis du har mere end en maskine med vnc server delen på indersiden har du et problem
...ved ikke hvad der vil ske ....

Prøv det ...det er freeware og virker vildt godt !!!

Der er en server del og en viewer men man kan også bruge en browser og skrive f.eks. http://10.1.1.1:5800
...så overtager du maskinen i browseren.

Check ---> http://www.tightvnc.com/

God fornøjelse !

Allervenligst
Fuldfart

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 20-08-03 23:11

For at bekræfte fuldfarts notat og uddybe mit tidligere notat.

Mange af de eksisterende fjernstyrings programmer kan godt fjernstyres genne din NAT router.
Du opsætter bare NAT på den port til at at pege til din pc.

VNC (og af-arter af VNC, som fx. det udemærkede TightVNC) benytter, som nævnt, TCP port 5800 og 5900
RemoteAdmin benytter TCP port 4899
MS Terminal services og XP remote system benytter TCP port 3389

Når du har eén pc, fx. XP som du ønsker at fjernstyre, så sætter du din NAT port 3389 til at pege på din pc, som fx. kører på 192.168.0.5.
Du skal også kende routerens globale/public ip nummer, i dette eksempel er det 213.237.14.195

På en Cisco 677 router er prceduren som følger:

1) Åben TELNET til 192.168.1.1 (eller det nummer som routeren/gateway nu har på dit netværk)
2) log på som almindelig bruger
3) skift til administrator brugeren Enable, med kommandoen ENABLE og gentag password
4) Set NAT med kommandoen
set nat entry add 192.168.1.149 3389 213.237.14.195 3389 TCP
4) test at fjernstyringen nu er mulig
5) husk at gemme NAT opsætningen i routerens NVRAM så det også er gældende efter genstart af routeren.
når du er logget på som brugeren Enable, så benyt kommandoen: WRITE
6) evt. genstart af routeren, for at se om det stadig virker,
når du er logget på som brugeren Enable, så kan du genstarte med kommandoen: REBOOT

Hvordan gøres dette på din TrendNET router, hmmm.... lad os se om jeg kan finde noget fornuftigt på nettet.
"I'll be back", Per

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 21-08-03 00:07

Nu har jeg set lidt på TrendNET's hjemme side. Det ser ud som om der er et særligt windows program som benyttes for at opsætte detaljer på din router.

Hva' med at lave en remote connection session, så kan jeg måske se hvad der skal gøres???

Nå, spøg til side.

Fortæl mig lidt mere om det du har prøvet, og evt. det som du ser i dit Trend Opsætnings program, og vi kan måske komme videre.

For at teste om man måske kan få lidt hjælp fra MSN messenger til at skabe en remote forbindelse, så har jeg indstalleret en WinXp på en test pc, den kører på en email adresse som hedder per.f@tiscali.dk prøv evt. at give mig et beep i messenger, når du har tid, og du ser at jeg er online på den konto.

mvh. Per

Kommentar
Fra : dj__christian

Dato : 21-08-03 19:50

Jamen.. det er da bare i orden.. du er hvertfald tilføjet til min liste nu.. så.. må vi jo snakke vidre der..

Jeg har det der program inde fra Trendnet... men.... der er ik så meget i det program at jeg kan ændre....

mvh Christian

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 03-09-03 21:39

Hej dj,

hvad gik der galt den dag da du skulle prøve at fjernstyre min test pc.

mvh. Per

Kommentar
Fra : dj__christian

Dato : 03-09-03 21:50

øhh.. det der gik galt var at min router smed mig af nettet.. og.. det tog mig et stykke tid at komme på igen..

Christian

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 20-09-03 14:44

Okay,

er du stadig interesseret i at lede efter et svar/løsning?

mvh. Per