/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
halogenlamper og ledningslængde
Fra : drKovacs
Vist : 3007 gange
50 point
Dato : 07-08-03 06:34

Ofte ser man i indlægssedler til halogenlamper at man ikke må forlænge ledningene fra transformatoren til lampen.
Det sker at inslktallationen, placeringen af lamperne kræver længere ledning end den oprindelige. Hvad sker der
hvis den forlænges og kræver det specielle kabler?

Kommentar
Fra : h_johansen

Dato : 07-08-03 07:48

Ledningerne til halogenspots (med elektronisk trafo) må ganske rigtigt ikke være over en vis længde. Dette skyldes at lendningen virker som "antenne", og den udsendte radiostøj bliver højere end det tilladte hvis ledningen er længere end det tilladte..

Er man i en situation hvor man IKKE kan undgå at skulle bruge lange ledninger til sine spots bør man faktisk bruge jernkærnetrafo'er da de ikke udsender radiostøj under driften. Ved brug af jernkærnetrafo er man ikke begrænset til "max en eller anden længde" på ledningerne, det eneste der begrænser længden er ledningens kvadrat. Ledning til halogeninstallationer skal oftest være noget tykkere end man lige går og tror, dels fordi det er en lavvolt installation og dels fordi man er NØDT til at tage højde for spændingsfald ved den slags installationer..

M.V.H. Henrik

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 07-08-03 08:35

Der er nu en helt anden årsag til at man skal passe på med for lange ledninger efter transformatoren.

Grunden er ganske enkelt at dine ledninger smelter hvis de bliver for lange. !!!!!!

Mange folk tror helt fejlagtigt (årsag til mange nedbrændte huse) at 12 volt som anvendes til halogen lamper er ufarligt...
Det er tildels også rigtigt. Tager man fat på ledningerne efter transformatoren kan man ikke mærke 12 volt, hvor imod at man sagtens kan mærke de 220v før transformatoren. Forklaringen til at 12volt er så farlige er som følger:

Det som skaber varme er de ampere som er i strømmen.
Når man transformere 220volt 10ampere ned til 12 volt forsvinder de sidste 208volt (forskellen imellem 220 og 12) ikke blot ud i den blå luft, de bliver omdannet til ampere.

Så er det pludseligt at de 12 volt bliver farlige.
Normaltvis bevæger de 220volt sig rundt i en 1.5 kvadrat kobber ledning (kun én kobbertråd). de ledninger som man får med til sin halogenlampe er sikkert en 2 kvadrat BLØD ledning. BLØD betyder at der er mange kobbertråde i ledningen hvilket gør at den bedre kan komme af med den varme som bliver genereret. Samtidig hvis man anvender en tykkere ledning med en masse kobbertråde i er der mindre modstand i ledningen og dermed mindre varmeudvikling.
Så hvis du skal have ledningerne længere væk end hvad der anbefales så brug evt. en 6kvadrat blød ledning (det er en rimelig tyk ledning, men "Better safe than sorry")

Et lille forsøg man kunne lave derhjemme.
Lav din halogen installation på stue gulvet (altså læg alle ledningerne ud på gulvet). Prøv så at lave hele installationen med en helt tynd ringeklokkeledning, gerne 10 meter imellem trafo og halogenpære. sæt strøm på installationen, og følg temperaturen på ringeklokkeledningen. 30 minutter vil ledningen garanteret være meget varmt.
Lav så samme forsøg med en 6 kvadrat blød ledning. Den vil være "iskold" efter 30 minutter.

Så pas på med halogen installationer, 12 volt er KAN være farligt hvis man ikke tænker sig om.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-08-03 09:00

Til yderligere sammenligning, kan du se på ledningerne i en bil som jo kun har 12v og meget store sikringer 8 - 20 amp.
Der er fede ledninger i en bil, og især ledningen fra batteriet til startermotoren som i kort tid kommer op på et forbrug der ligner 150 amp.
Det var bare lige.
Emesen.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 07-08-03 09:13

Godt eksempel fra Emesen.
Også startkabler til bil, hvor der "kun" skal 12 volt igennem

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 07-08-03 10:05

Jeg vil nu sige begge ting er lige vigtige/rigtige.

På spørgsmålet om man kan benytte længere kabler til sine halogenlamper, må svaret være ja, hvis man dimmensionerer efter det.

Der er intet i vejen for at benytte længere kabler, hvis man ændrer ledningernes tværsnit tilsvarende og iøvrigt overholder de regler der gælder for husinstallationer.

Rent støjmæssigt kommer man dog i konflikt med EMC-direktivet hvis man nu sætter en længere antenne på en switchmode strømforsyning der ikke benytter filter. Mange af de switchmode strømforsyninger der anvendes til halogenlamper, filtrerer ikke alle de harmoniske spændinger væk, da det dels er bekosteligt og dels fordi man ligeså godt kan benytte de harmoniske strømme til at skabe lys med istedet for at afsætte dem som varme i et filter. De harmoniske spændinger udgør ofte et ligeså stort forbrug, som det der reelt er behov for, afhængigt af hvor hurtigt der switches.

Skal man derfor benytte længere kabler skal man derfor vælge enten en switchmode strømforsyning der ikke støjer eller en passiv strømforsyning med trafo, som nævnt. Sidste vil oftest være billigst.

mvh srhansen

Accepteret svar
Fra : Sveda

Modtaget 50 point
Dato : 08-08-03 00:16

Ifølge stærkstrømsbekendtgørelsen må man kun selv installere , halogen lamper, hvis de forhandles i sæt , sættene må ikke modificeres, herunder også forlænge ledningerne.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 10-08-03 13:34

du må ikke forlænge eller på nogle måde ændre sættet. heller ikke skifte elektroniks ud med jernkernetranformer.
du må sætte sættet op som det er.

elektricitets rådet http://www.elraadet.dk/view.asp?ID=694

Kommentar
Fra : drKovacs

Dato : 10-08-03 22:44

Tak jeg tror jeg nu har fået fyldestgørende svar på mit spørgsmål.

Kommentar
Fra : spvrene

Dato : 22-10-03 13:00

det er rigtigt at længden ikke er helt lige meget for halogen belysning. kabelerne er somregl også regnet ud efter om halogen pærene sider i serie eller parallelt, og hvor mange (w) watt de er på. vis du bliver nød til at for længe kablerne skal man bruge spiceale halogen kabel men et meget volsomt kvadrat (2x3,0) eller mere, man bruger en spiceal oliekabel som kan tåle denne høje varme en halogen pære giver under brug.
Dette kabel kan man ikke købe i et vælken som hælst bygge markede, så kontakt din el instalatør han kan bestille lige den længde som du har brug for. Så bliver der ingen spild. vis han er onligen med grosisten er der et link hvor man kon få beregnet hvælken kvadrat og hvor dan man forbinder dem korekt.
men vis du er selvstændig eller har anden virksomhed kan du kontakte Solar som sælger el-matrialer og få en ingisinør til at lave en lovlig beregning og få lovlig installations matriale.
Det er et sikkert og godt råd.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 31-10-03 19:10

ja men det er ikke lovligt "spvrene"
og hvorfor ikke bruge pkaj ? freks. 0,75mm eller 1,5mm , 2,5mm der findes tabeller, OG DET ER IKKE TILLADT AT ÆNDRE ET FÆRDIGSÆT DA DET SÅ BETAGTES SOM FAST INS.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-12-03 21:22

aloha husk at lukke eller har du ikke fået det besvaret?

Godkendelse af svar
Fra : drKovacs

Dato : 26-12-03 15:47

Tak for svaret Sveda.