/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
København som vi husker den
Fra : emesen
Vist : 1020 gange
55 point
Dato : 06-08-03 22:09

Var det den gang pigerne var kønnere og drengene var friskere.
Eller hvad.
Emesen.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 06-08-03 22:16

Der sikkert flere ting der spiller ind, men overordnet synes jeg ikke det er rart at "gå i byen" i København mere.

Miljøet er blevet for råt. Drengene er blevet lige lovlig friske efter min mening, og tøserne har for travlt med at blive set. Samtidig er der al det møg de putter i næsen, munden, eller i armen, og hvor de ellers kan putte det hen.
Det kan selvfølgelig godt være, at man ser det med andre øjne, fordi man selv er blevet ældre, men rart er det ikke.

Ram

Accepteret svar
Fra : Fnollerpige

Modtaget 65 point
Dato : 06-08-03 22:17

ok ok OK!!!!!! - skal vi bondenumser så opfatte det således at vi ikke må være med her - eller skal vi bare lave en tråd der hedder : "Dyrskuet som vi husker det !!"

Karina

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 06-08-03 22:19

Jeg skulle kende dig dårligt Fnolle, om du ikke har oplevelser fra København, så kom du bare med.

Ram

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-08-03 22:23

Pigerne var kønnere, men drengene?

Selv er jeg født og opvokset i NV kvarteret, men jeg bor der ikke længere. Har stadig mange gode barndomsminder derfra, som jeg ikke vil undvære, det var en dejlig tid. Kvarteret er i dag ikke det, det var "dengang", desværre.

ans

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-08-03 22:25

Gisp der trådte jeg vidst.
Undskyld Fnollerpige - alle er velkomne, med eller uden dyrskue
Emesen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-08-03 22:32

Hvem kan huske linie Buuh, som kørte til "Dyrskuet"?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-08-03 22:35

Den må "alle" kunne huske.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 06-08-03 22:39

Jeg er "gammel" Københavner. Jeg bor nu på Fyn, men kommer i forbindelse med mit arbejde, til København ca. en gang om ugen. Jeg flyttede til Fyn i 1979. Jeg synes som ram2, heller ikke at København er så rar og hyggelig at færdes i, som tidligere, jeg er ikke tryg, når jeg går rundt i gaderne om aftenen, men jeg kan godt fortælle jer, at det er Odense heller ikke. Odense er nok en tand værre end København. Jeg bor heldigvis i Odenses udkant (10 km til centrum). Min kone og jeg, færdes aldrig mere i byen sent om aftenen, da vi har prøvet, "at blive overfaldet" af en gruppe 2. generations indvandere. Vi nåede at flygte ind på en Mac Donalds forretning. Da vi kontaktede politiet, fik vi at vide, at de ikke havde tid til at komme, da de havde vigtigere opgaver at tage sig af.
Jeg synes det er ærgerligt, at vi i Danmark har fået så megen rå vold og brutalitet, at vi ikke mere, sikkert kan færdes ude om aftenen.

Mvh
Franksp

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-08-03 22:40

-> emesen du nævnte i den anden tråd de steder, hvor man kunne bade. Der var også Bellahøj Badet.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 06-08-03 22:49

Jeg har opholdt mig en del på Vesterbro ( der var min eksmand og hans familie fra ) og så som sagt i Hvidovre - og det er jo to forskellige ting .....

men jeg synes nu heller ikke jeg var smadder tryg derinde, men det er nok meget almindeligt når man kommer fra en lille by, og tilmed har boet i 6 år i en landsby der af DR's P4 blev kåret til DANMARK's kedeligste Landsby.

Karina

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-08-03 22:50

Hvis trapper ku' tale.. er blevet for stiv eme..!!! ..resten får du imorgen. :_/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-08-03 22:53

-> Fnollerpige: Kedede Dronningen og Prins Henrik den ??? sig. Nåh nej det så du jo ikke. Husker godt din tråd om det emne.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 06-08-03 22:55

Nix ans den blev kåret lææænge før HM indfandt sig -. det morsomme i den lille historie var at den dag byen blev kåret, ankom en karavane af biler fra DR og musik på idrætspladsen, radiobiler, candyfloss, ristede pølser osv osv .... og sikke en fest i en ellers kedelig by *GGG

Karina

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-08-03 23:00

ja der kom også Bellahøjbadet senere.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-08-03 23:01

Fnollerpige hvis det ikke har været vist i DR, hvornår er det så muligt at se det?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-08-03 23:01

HM = Henrik Mortensen

...i seng molokyle !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 06-08-03 23:02

Har lige skrevet et indlæg, skal sende, og så pist er alt væk. Jeg blir logget af konstant i øjeblikket, og trækker mig lige til de har fået styr på deres lo... hos Kandu.
Kan jo også være de gør det med vilje - man ved aldrig.....

Det undrer mig at de ikke kan få det til at fungere, for det med at den logger af hele tiden er ikke nyt, men kommer i perioder.

Ram

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-08-03 23:11

-> ram2 af og til sker det også for mig. Det er bare så s.... irriterende.

-> molokyle sov godt

Husker også da Metronome havde til huse på Vibevej. Det ver ikke så langt fra hvor jeg boede. Kunne stå der i flere timer for at få et glimt af en af dem, der skulle indspille en plade.

Mht. dyrskuet på Bellahøj, så blev pladsen jo også brugt til andet end at vise dyr frem. Husker at astrounauten Gagarin var på besøg der. Jeg fik hans autograf, men på vejen hjem var der en, der stjal min autografbog. Jeg er stadig ked af det.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-08-03 23:20

Nå - nu må i passe på Kbh.
Emesen.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 06-08-03 23:53

tror ikke der er så meget at se ans - det var i 96-97 stykker, desuden blev det ikke vist i flimmeren men sendt i Radioens P4 *SS

Karina

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 07-08-03 00:53

hm... som vaskeægte oprindelig (men senere deporteret) århusianer må jeg hellere lukke ægger & finde en anden tråd

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 07-08-03 10:53

OK. Mener akkurat som ram2 og franksp at der sker alt for mange kedelig ting og sager på div. gadehjørner, og at byen overhovedet ikke er sikker at færdes i om aftenen længere, selv for en voksen mand. Rollinger helt ned til 10-12 års alderen render rundt med knive, og tøver ikke et øjeblik med at bruge dem, om så udbyttet kun bliver 5 kr. Det er jo bare sejt. Nu bor jeg selv på Frb. men forskellen er ens.
MEN.
Var ude at lege turist i Kbh forleden (som jeg ikke har gjort i 100 år) kanalrundfart, køre metro (6 min. fra Frb. til Kongens Nytorv) Botanisk have osv. osv. og må jo indrømme, at byen er utrolig charmerende og smuk, og i en rivende udvikling (fisketorvet kom iløbet af et par år, og nu et operahus)
Med hjælp fra solens stråler, omgivelserne fra det gl. Gråbrødre torv, følte jeg mig nærmest henkastet til det sydlige Europa. Dèt var den ferie, og hjem igen på 6 min. Lidt genialt.
Kort og godt. Kbh er en smuk gl. by, samtidig med at den er tiptop moderne. Men selv ukrudt vokser i rosenbedne.

PS. det er med vilje, at jeg ikke nævner kære gl. Christiania, det ville blive en hel roman. Det er jo nærmest pt en politisk varm kartoffel, måske vi kan ta`den op i en anden tråd?
Fortsat god dag.

Mvh
Laurenzio

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-08-03 15:07

skingur!
Tråde er oprettet for ikke at genere en stakkels kommende svømmepige.
Det er bare mig som kludrede i overskriften, alle er velkommen om alt muligt.
Det manglede bare.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-08-03 20:00

"København som vi husker den"
Ja jeg kommer ikke så tit i København, så mine gode minder om staden er stadig forholdsvis intakte. Jeg bevæger mig som regel kun til Frederiksberg og tilbage til Smørum som ligger ude på landet ved dyskuerne, men ind i mellem er det nok mig de skuer. Men Kbh. det var jo sagen, med dansetten i tivoli og de korte skørter, pigernes altså. Nu kan man ikke endgang komme ned i Nyhavn og drikke en håndbajer uden at skulle stritte ud til siden med lillefingeren, og dyrt er det blevet. Men der er jo kanalturene og turen helt til Flakfortet ude i Øresund - et pragtfuldt sted. Og så var der også Vikingebådene med de (læs os) fulde Danskere der sejlede over til de fulde Svenskere og omvendt.
Det var bare lige det.
Emesen.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 08-08-03 11:40

svømmepige??????????????

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 08-08-03 12:05

Ja denne tråd blev oprettet fordi vi sad og småsludrede i en tråd hvor en spørger efterlyste et sted hvor voksne kunne lære at svømme..... that's why...... og det gør man jo ikke, sådan skifter emne i andres tråde.....

Karina

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-08-03 12:38

Ok. så foretager jeg lige et kvantemekanisk spring i debatten.

Trapper; jeg ævlede om trapper forleden. Trappestene i København. Selve trappeSTENEN, trappestenen over dem alle, er nu en saga blot. Der sidder nu et skilt: Sidder du på trappen får du døren i nakken! Nogen der kender eller kan gætte, hvilken trappesten jeg tænker på og kender nogen historier om kvarteret omkring denne. Lokaliteten har et øgenavn.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 08-08-03 17:55

Hmmm molokyle, mulighederne er jo uendelige. Kan vi ikke få en livlinie?
Laurenzio

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 08-08-03 18:10

jeg vil gerne købe en vokal...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-08-03 19:29

Kvarteret starter med P og rummede 'i gamle dage' værtshuse som: Pelikanen, Skt.Peder's Kro og Mandalay. Der var også 'lette' damer. Dengang i slutningen af 60'er, jeg første gang var forbi og sagde mor: Nej, vi skal IKKE den vej !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-08-03 19:30

Drop lige; og

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 08-08-03 19:33

Pisserenden.

Ram

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-08-03 19:51

ram2 -> POINT ! Trappen i Pisserenden. Den mangles. Der sad man og kævede bajere, imens man holdt øje med gadens unger. Et par på hatten kunne man få! Selvjustits og der var ingen der sladrede. En lejlighed på kvisten kostede 128 kr/mdr. Helges Tobak Kiosk leverede varen til døren. Konen Åse passede butikken imens. Modedronningen 'Krølle' lever i bedste velgående i sit 87'ende år. Hende snakkes jeg stadig med. Hun er lige så affarvet og hendes læber er lige så røde som under krigen. Gad vide om hun bruger rødbedesaft? Den sidste luder var 'Bettina', der gav slag i røven for en flad hund. Værtshusene er væk. Axel, Jeff, Spille Erling, Klaus Kludder, Studsen Susi, Kim Trampe, Sorte Holger, Brorsønnen, Jan Åker, Joe og alle de andre er også væk.

Nå, men nu er det blevet mode, musik og smarte inn steder.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 08-08-03 20:03

Det var dog en fænomenal hukommelse du har.
Jeg kan bedst huske, da jeg fik én på roen i Café Bjørnen i 1968.

For fuldstændighedens skyld (og provinspigerne) leveres lige hele strækningen:

Teglgårdsstræde > Larsbjørns stræde > Kattesundet > Hestemøllestræde > Gåsegade

kaldtes Pisserenden, angiveligt, fordi man konsekvent kylede natpottens indhold ud af vinduet om morgenen, efterfulgt af dagens affald som med en romantisk odeur flød ned mod Gåsegade. Var før RH98 blev opfundet. Sån' har jeg hørt historien, men kan ikke pt. finde noget link der kan verificere dette - Leder videre.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-08-03 20:12

Tildels og ikke mindst også : Skt. Peder Strædet, Larslej Strædet og Studie Strædet.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-08-03 20:17

Den gamle snedker/tømrer; Henning (76år) findes endnu, som den sidste håndværker med eget værksted, i baggården i Teglgårds Strædet. Laver stadig reparationer efter indbrud, i kvarteret omkring de 5 stræder.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-08-03 20:24

Iøvrigt hed det pisserenden, fordi en stor del af Københavns heste, der kom med varer fra omegnen, om dagen, stod opstaldet i staldende op mod Nørrevoldgade. Hestepisset løb så i en rende, midt på gaden, ned mod havnen ved det nuværende Chistiansborg, hvor det pladrede i Christianholms Kanal. Øl og Hestepis.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 08-08-03 20:38

>Molokyle

Jeg er ikk meget for at gå i rette med dig - og alligevel.
Sct. Pederstræde, Larslejsstræde (opr. Lasse Leegs stræde 1571) og Studiestræde hører ikke til strækningen "Pisserenden", men til det gamle Latiner Kvarter, som dette område som helhed hed / hedder. Hvis det skal være helt korrekt mener jeg kun Pisserenden oprindelig omfattede Teglgårdsstræde > Larsbjørns stræde

Kilde: http://www.pisserenden.com/gader/index.html

Jeg er godt klar over, at hele dette område for "Indfødte" er den samme surdej.

Den med hestene kendte jeg ikke, men jeg leder stadig efter noget, der kan afsløre den uhyggelige sandhed om Pisserenden.

Ram

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 08-08-03 20:51

Hey do.

Jeg ved godt den er lang, men jeg synes ikke jeg kan skære i den. Er den for kedelig, så hop lige over.

Det blir' værre og værre. Det lader til at det kun er Larsbjørnstræde, som oprindelig hed Pisserenden, og det er jeg godt ski... utilfreds med, for så har jeg jo ikke ret, og det plejer jeg altid at ha'

Men læs og døm selv.

Larsbjørnsstræde kaldes som bekendt også "Pisserenden". En gennemgang af de historier der findes om dette øgenavn, kombineret med gennemgang af kvarterets historie, har givet følgende billede af udtrykkets opståen: Generelt var Københavns gader ualmindeligt uhumske og dårligt brolagte. Hvad der så har kvalificeret Larsbjørnsstræde til sit øgenavn, må have været lidt ud over det sædvanlige.

Det fortælles at der var studetræk gennem strædet, og at der i mange af baghusene var husdyrhold, endda helt op i 2. og 3. sals højde. Der var en halv snes brændevinsbrænderier og to sukkerraffinaderier i kvarteret, det ene i Store Larsbjørnsstræde. Sukkerraffinaderiernes affaldsprodukt var melasse, og det brugtes af spritbrænderne. Når de så havde brændt sprit på melassen, kunne kreaturerne æde affaldsproduktet. Der var et naturligt genbrug i de dage. I Vestergade lå gæstgiverierne, der havde bagudgang til strædet, og i selve Larsbjørnsstræde lå også hoteller og gæstgiverier. Hvor de har tømt hesteaffaldet fra deres lejestalde, er det sikker ikke så svært at gætte sig til. Dengang var der en dyb rendesten i strædet. Denne rende blev brugt som mødding, både til menneskenes og husdyrenes efterladenskaber. Helt op i det 20. århundrede har Københavns tålmodige magistrat kæmpet en ulige kamp med grundejerne for at få dem til at rengøre deres gadestrækninger. Skidentorv (Nørretorv) og Skidenstræde (Krystalgade) var lignende stednavne som Pisserenden. Hele området skråner ned mod Vestergade, der med sin brolægning dannede en dæmning. De latrinære efterladenskaber sivede efterhånden ned til området ved Vestergade, hvor der dannedes en naturlig mødding. København kloakerede den gamle bydel i perioden fra 1860 til 1905, men mange af de gamle huse i byen blev først tilsluttet kloaksystemet med vandklosetter i tyverne og trediverne. Inden da kan enhver forestille sig, hvordan der har lugtet på en sommerdag, når varmen stod og simrede i det smalle stræde med sin fyldte rende. Denne specielle odør blev gennem tiden i folkemunde til øgenavnet "Pisserenden".

En anden forklaring på øgenavnets oprindelse er lige så folkelig. I Larsbjørnsstræde nr. 8, stuen, lå langt op i 1900-tallet Stadfæstemandens kontor. Det var datidens arbejdsanvisningskontor. På de to årlige skiftedage kunne karle fra landet søge nyt "fæste", dvs. nyt arbejde. Men selve fæstedagen var fridag. Da fortælles det, at karlene, efter at have fået anvist en ny husbond, tillod sig at slappe af. Det foregik med snapseflasker og håndbajere på trappestenen og i strædets porte. Når så trangen blev for stor, gik man simpelthen ud til rendestenen, og afleverede overskuddet fra dagens glade indtagelse af alkoholiske tilsætningsstoffer. Gerhardt Klindt voksede op i Sankt Peders Stræde i tyverne og han fortæller om kvarterets gæstgivergårde og folkelivet i Larsbjørnsstræde på sådan en skiftedag:

"Det var da også ret naturligt, disse steder, fæstebønderne foretrak at indlogere sig, når de 1. maj og 1. oktober opsøgte Fæstekontoret i Larsbjørnsstræde for at søge arbejde i den forestående sæson. I forbindelse med denne foreteelse skal jeg love for, at der kom ekstra fut og fart i selskabslivet, både i gadens værtshuse og hos dens 'piger'; og af disse sidste var der vitterlig mange søde imellem, som i de dage, det varede, gjorde gode 'forretninger' med de elskovslystne landboere".

Dette har næppe været oprindelsen til øgenavnet, men har nok snarere været med til at holde udtrykket "Pisserenden" i live til vore dage.

Kilde: http://www.pisserenden.com/gader/larsbjoernsstraede/index.html

Ram

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-08-03 21:27

Lejestalde, studetræk, heste affald (...sikkert det samme som hestepis og -pærer) ølsjask og affaldsprodukter fra spritbrændere, efterladenskabe og tillægsord (Ja, jeg har sikkert talt dem ; nød )

Rendestenen (...iøvrigt det samme, som navnet på Danmark mindste lokalavis! Jeg blev selv interviewet om den i TV2 1999 Nyhederne [..Ja, også Agurketid dengang ]) lå altså midt på vejen, så hvis man tissede, så var det dér!

Lidt ret havde jeg ram2; gi' mig den kredit. Nu, når jeg gav dig POINT tidigere.

Ps. Hvor får du det dog fra?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 08-08-03 21:35

Ja ja, vel har du da til dels ret, såvel som jeg tildels har uret. Man kan sige at tilsammen har vi ret. Hedder det "konsensus - ret" ? (En ny disciplin i jura eller gastronomi)

Hvor har jeg det fra?? Oprigtig kærlighed til ord, summer og korte ærmer.

(Det lange indlæg var altså et citat)

Ram

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-08-03 21:39

ram2 -> Hva' me' korte rør. Får du sol på underekstremiteterne?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 08-08-03 22:53

Med hensyn til "Pisserenden".
Da jeg kom i lære I ".........................." i 1962, var det jeg fik at vide, at Skt. Peders Stræde, med tilhørende sidegader, hed "Pisserenden". Dengang var jeg kun 17 år. Nogle af de gamle fuldmægtige viste mig gaden om aftenen, når vi havde arbejdet over. Dengang var der "letlevende damer" i gaden. De stod og "udstillede deres attributter" i vinduerne. Det synes jeg dengang var frækt. Jeg fik også at vide, at hvis lyset i vinduet, var RØDT, så var det fordi "damen" var optaget.
Jeg ville egentlig gerne fortælle mere, om min oplevelse. men det er nok ikke passende her.

Mvh
Frank

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 08-08-03 23:02

>molokyle.
Ja da. Jeg forbrunede jo primo juni i Spanien, så jeg kunne optræde som "Primaballerina" i kødbyen.

>Franksp.
Det kan du da roligt gøre, det er jo smalltalk og ikke religion, så lad os bare høre om dine utugtige espapader i "Red light area" i din pure ungdom.

Din hustru kigger jo ikke Kandu - vel?

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 08-08-03 23:18

Nej ram2, dengang var jeg ungkarl

Det frækkeste vi kunne gøre i vores "mandeklub" var at gå i Valencia. Der var striptesce show. Der kunne vi se damernes bare bryster. Det var "frækt" dengang. Bagefter tog vi på Damhuskroen til enkebal. Hvad der så skete, er vist nok censureret her på KanDu.

Mvh
.......

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-08-03 23:39

Så var der Masken, Cosy Bar og længere nede i Kattesundet ved Stutterigade; Central Bodega, samt nu om dage Men's Club ('Menses klub' i folkemunde) i Tejlgårds Strædet. KUN for mænd. Det er vel ikke derfor, vi ikke må høre noget Franksp

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-08-03 11:24

Citat
Ja da. Jeg forbrunede jo primo juni i Spanien, så jeg kunne optræde som "Primaballerina" i kødbyen.

Primaballerina i kødbyen ?????????????? hvar det nede i hjørnet oppe på 1. sal hos Kisbye til clifters med Johnny Reimar
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : emesen

Dato : 10-08-03 22:44

Tak for svaret Fnollerpige. Nu syntes jeg lige det så sjovt at mindes Kbh. men det var også lidt flovt at udelukke andre, selvom det ikke var meningen.
Eyvind.