/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Hjælp en uvidende "amatør-nørd"
Fra : Lathi
Vist : 214 gange
50 point
Dato : 06-08-03 21:48

Vi skal have en ADSL forbindelse sidst i August som skal deles mellem mine 3 ungers computere.
Jeg frygter for selve opsætningen af "delingen" og vender helt sikker tilbage med flere spm derom.
Men lige nu tænker jeg mest på om jeg skal lave et trådløst netværk eller ej.
Kan læse at de typisk sender med under halvdelen af den hastighed de er beregnet til.
(802,11A,B og G). Selve angivelsen af den faktiske ydelse siger mig ikke en fis. Jeg skal have noget andet at sammenligne med som jeg kender.
Er ydelsen på feks 802.11b tilstrækkelig til at kunne spille flere, 5-6 stykker over netværket når der holdes "party"? Hvad er klogest, A, B, G eller med kabler ?

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 60 point
Dato : 06-08-03 21:54

Til hurtige spil - kabler samlet i en hub/switch/ruter
Det er ikke så svært, bare sig til og hvilket styresystem der bruges på de forskellige maskiner.
Emesen.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 06-08-03 22:19

Nemlig, som Emesen skriver.
Skal det gå hurtigt bør du holde dig til en kabelløsning.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 06-08-03 22:53

korrekt... du kan afgøre det nemt:

Skal din forbindelse primært bruges til online spil af hele familien + netværk, så er det helt givet kabler...

Skal din forbindelse bruges af en bærbar, er en tråløs forbindelse det gode valg

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 06-08-03 23:22

Har netop købt trådløst netværk til mig selv. Har 2 stationærer og en bærbar på. Jeg har valgt at købe en trådløs HUB (4 stk 100 Mbt indgange) og 54 Mbt på senderen. Den bærbare var egentligt tiltænkt internet primært, men da det er en af familiens hurtigste computere, er der en tendens til, at den havner ved knægten. Han har installeret flere spil på den, så han kan køre sin egen PC mod den bærbare. Indtil videre har han ikke stødt imod spil, hvor 54 Mbt forbindelsen ikke har kunnet flytte hurtigt nok.

I princippet er jeg sådan set enig i de øvrige indlæg - både som praktisk og teoritisk indgangsvinkel - at fast forbindelse er hurtigst - men jeg må trods alt sige, at man efter min erfaring tilsyneladende uden problemer kan spille via trådløst også (har dog ikke prøvet det med 5-6 stykker).

Til gengæld ville jeg ikke købe 11 Mb systemet. Det er noget langsommere, og prisforskellen er trods alt marginal.

Mvh Erling

PS: Kender ikke til så mange systemer, men har selv købt D-link på anbefaling, og det kører fint og var OK at sætte op. Jeg har dog set, at der allerede nu er gået lidt krig i standarden: Efter jeg har købt, er der faktisk kommet 100 Mb systemer i trådløse - det var måske en overvejelse værd for dig ?

Godkendelse af svar
Fra : Lathi

Dato : 07-08-03 20:33

Tak for svaret emesen.
Skal det være en :
HUB ?, Switch ? eller en Router ?
Jeg ved der er forskel på, hvordan de forskellige løsninger arbejder.
Er der en anbefaling af mærke, størrelse eller andet jeg skal være
opmærksom på ?
Det drejer sig om Win WP og 2x Win 98SE.
Tele2ADSL er leverandør af forbindelsen med 1 fast IP-adresse.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-08-03 20:46

Selv tak
På vores lille netværk bruger vi en switch men har brugt en hub. Vi kører i gennem vores egen server med en linux løsning, og har derfor også firewall.
Det bedste værn mod internettet er nok en ruter m/4 porte, hvor der kan indstilles firewall og meget andet. Der skal også bruges et netkort (10/100) for hver comp. der skal være med. Prop kortet i og ha' CD-rommen liggende i comp.
Xp og Win 2000 kører næsten af sig selv, men win 98 skal have indstalleret netbui som dog ligger på '98 CD-rommen.
Håber jeg har husket det hele.
Emesen.