/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Rygning
Fra : helletj
Vist : 725 gange
200 point
Dato : 06-08-03 13:57

Jeg vil så gerne holde op med at ryge.....men men.Alt hvad der hedder plaster og lign.
er prøvet-----flere gange,og jeg har også prøvet zyban fra lægen og det går bare ikke.Kender nogen en udvej der har virket så giv lige et vink.Ikke noget med kold tyrker osv,og ja jeg har rygrad som en regnorm

Accepteret svar
Fra : Fnollerpige

Modtaget 210 point
Dato : 06-08-03 14:18

Hej Helletj....

Jeg har siden i fredags været på mit eget lille hjemmelavede rygestop-projekt.
Så det jeg egentlig vil sige er, at du skal finde din egen måde, for jeg tror ikke der er en bestemt måde, at gøre det på.

Jeg har røget 25 smøger i døgnet indtil fredag, og planen var en "kold tyrker" men nope....den gik ikke, jeg følte "nogen" tog noget fra mig, og så fik jeg sgi´da først lyst til, at ryge.

Hmm, skuffet var jeg - jeg holdt et mindre møde med mig selv og spurgte "Hvilke smøger i løbet af dagen kan du allermindst undvære?" og det blev til morgensmøg, madsmøg og godnatsmøg. Altså en 4-5 stykker.

Det er så hvad jeg er startet med, at give mig selv lov til det, for at fjerne "tvangs-følelsen" - og indtil videre er jeg på 6 - MAX 8 smøger i døgnet ( siden fredag ) og det fungerer bare smaddergodt.

Jeg ved godt nogen siger "Skal det være, så skal det være" Alt eller intet.... det er bare ikke mig.

Jeg håber som minimum ved dette at vinde, at jeg aldrig overstiger de MAX. 8 smøger i døgnet .....og MÅSKE på lang sigt får dem ned på 4 og måske en dag 0.

Men fra 25 til 8 smøger er der en vis vinding.

Puuuhhaaa laaaangt indlæg - pointen var : Find din egen metode, giv dig selv lov til, at ryge et givent antal smøger - jeg tror det er nemmest.

Held og Lykke

Fra Karina

( vi mangler en rygestop-smiley !!! )

Kommentar
Fra : Fnys

Dato : 06-08-03 14:27

Jeg har haft glæde af hypnose 2 gange. Det virkede første gang......Meen så begyndte jeg igen til en fest et år senere....så måtte jeg afsted igen og nu har jeg ikke røget i 5 måneder. Det bedste ved hypnose er at det også virker på trangen. Med plaster og tyggegummi mærker man trangen igen hvis man ikke bruger det. Prøv f.eks. www.hypnosedoktor.dk han hjalp mig også med neglebidning.
Fnys

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 06-08-03 15:13

>helletj

Et lille trick fra en jeg kender, som ikke vil holde op med at ryge, men gerne skære ned.
For at komme alle disse spontan, refleks, rituelle - "ved ikke hvorfor smøger" til livs, lavede han den regel, at han måtte ryge én i timen.
Ikke noget med at spare sammen, og ej heller ikke ryge på forskud. Hver gang kl. f.eks. er hel, måtte han tage en smøg. Det virkede.

Døgnet har 24 timer, og alt andet lige, så sover man vel 6-8 af dem, så det blir' kun til 16 - 18 stk.i stedet for 40.

Måske en model du kan bruge, og så garanterer jeg for at du som sidegevinst altid ved hvad klokken er.

Hvis man i forvejen "kun" ryger 16-18 stk, kan man bare justere tidsintervallet derefter.

Jeg ved godt at du Fnolle har set den før, men synes lige den skulle med.

Med hensyn til en rygestopsmiley, hvad holder dig tilbage?

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : stormfeldt

Dato : 06-08-03 15:31

Jeg kan tilslutte mig Fnollerpige og ram2. Jeg brugte metoden med en i timen, og fandt så ud af at det var alt for meget, så lagde jeg den cigaret til side som jeg skulle have røget og fandt ud af at det var altså for meget. Ved sengetid havde jeg et overskud, som jeg ikke husker mere, men ideen med det var så at skære ydderligere ned, til evt. en hver 1½ time. o.s.v.

Indrømmet, nu ryger jeg det samme igen...

men hvis motivationen er i orden og man holder fast, så må det jo ende med mindre, eller ingen røg.

Held og lykke med det

hilsen stormfeldt

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 06-08-03 16:29

Hej Ram .... ang. den der rygestop smiley - så sendte jeg dig faktisk en da du stoppede med at ryge - men jeg har slettet pågældende mail desværre - måske du er en "gemmer" og har mailen endnu .... har du det, har vi også en rygestop smiley *G

Karina

kopierer lige det jeg skriver inden jeg trykker "send" - sidste gang røg det jeg havde skrevet - fordi der opstod "intern fejl" .....

Kommentar
Fra : HelleMA

Dato : 06-08-03 16:40

Her har vi gjort noget af det samme, men på en anden måde. Min mand var på et amu-kursus hvor han lavede en cigaretslukker bare for sjov (de kan også købes og koster mindre end en pakke smøger). Den står altid ved siden af aske bægeret og fra dag et røg vi begge mindre, for når man sidder med en smøg og har tændt den er det jo besværgeligt at slukke den igen. Men med cigaretslukkeren skal man bare sætte smøgen deri. Senere har vi så også indført den regel at vi kun må ryge i køkkenet (der er ingen stole eller noget). På den måde undgår man de fleste hygge og vane smøger, for når nu man skal rejse sig fra sofaen, forlade den gode film man er ved at se og gå ud i køkkenet har man måske ikke altid brug for den smøg alligevel. Det har i hvertfald virket for os. Jeg har før røget 20 om dagen, men lige nu er jeg på min 3. smøg som har været slukket 3 gange nu. Og jeg har været oppe siden 5.30 i morges. Så mit råd til dig må være: Gør det besværligt for dig selv i stedet for hyggeligt...

Held og lykke med det

Helle

Godkendelse af svar
Fra : helletj

Dato : 06-08-03 20:31

Tak for svaret Fnollerpige.Hvis jeg bruger lidt fra jer hver tror jeg det går,og til alle tusinde tak for jeres svar
Knuz Helletj

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 06-08-03 20:47

Velbekommen .....

Måske vi skulle lave en "jeg-holder-op (forsøger i hvertfald)-støtte-gruppe"

al mulig held og lykke herfra

Karina

Kommentar
Fra : helletj

Dato : 06-08-03 20:54

Det kunne være sjovt,vi ka`da prøve om det kan lade sig gøre
Og Tak
Helletj