/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Må man godt give tips der ikke er lovlig~
Fra : noerager
Vist : 502 gange
50 point
Dato : 06-08-03 08:16

Jeg har i dag i kategorien TOLD/SKAT set et tip med overskriften
"Tjen en middag fra skattevæsenet"
De metoder der står i tippet er ifølge gældende dansk skatteret ikke lovlige
idet renteudgifter skal stå ved den person der rent faktisk har dem.
Håber på positv respons

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 06-08-03 08:31

Der er da ikke noget ulovligt i, at den ene af ægtefællerne benytter det fulde rentefradrag, hvis den anden undlader at trække noget fra.
Det er såmænd meget brugt i tilfælde af at den ene ægtefælle har en stor indkomst, og derfor har fordel af hele fradraget - og den anden ægtefælle har en lav indkomst, så vedkommende måske ikke engang ville kunne udnytte sin andel af fradraget.

Mvh
Franksp

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 60 point
Dato : 06-08-03 09:33

Hej

Jeg bliver nødt til lige at reagere, eftersom jeg har skrevet tippet. Nej, det er ikke i orden, at afgive ulovlige tips - men....

Fortæl mig lige, hvor det står, at det er ulovligt. Som Frank skriver, er der mange som bruger det - grunden til at jeg selv gjorde det i sin tid var, at jeg synes det var nemmere at vedligeholde en selvangivelse, hvis der var ændringer undervejs. Når du laver en forskudsregistrering er den ikke hæftende - hvilket du kan være forholdsvis sikker på, eftersom der ikke er underskrift (du kan jo ringe til skattekontoret og får den ændret via telefonen).

Selvangivelsen skal der imod være den rigtige (ellers kunne fidusen være dobbelt så god, eftersom du jo i stedet for at flytte halvdelen af fradraget tilbage, kunne vælge at overføre det hele !) - her skriver du under, og hæfter derfor med personligt ansvar.

Så... inden diskussionen går videre, så fortæl lige, hvor du henviser til i skattelovgivningen, når du skriver, at det ikke er lovligt.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 06-08-03 09:45

Jeg kan da godt oplyse, at da min egen løn er meget større end min kones, har jeg altid haft hele rentefradraget fra vore hus, fordi det er en økonomisk fordel for os.
Banken eller Kreditforeningen indberetter nemlig kun det samlede rentefradrag til Told & Skat for de personer (cpr.nr.) som er tinglyst ejer/e af ejendommen. De blander sig ikke i fordelingen af fradraget. Det ordner man selv med skattevæsenet, og det er der ikke noget odiøst i. Som tidligere skrevet, er det endda meget almindeligt.
Det ved jeg, fordi jeg selv er ansat i et pengeinstitut.

Mvh
Frank

Kommentar
Fra : noerager

Dato : 06-08-03 10:24

Jeg tror lige i skulle slå et smut ned omkring skattekontoret i jeres kommune inden i skriver mere. Jeg arbejder selv ved et skattevæsen og ved derfor at det må man ikke. Noget andet er at man gør det alligevel

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 06-08-03 10:29

Som Erling skriver, "Hvor står det i skattelovgivningen, at det ikke er tilladt"??
Når du arbejder ved skattevæsenet, må du jo nemt kunne fortælle os det!!
Fortæl os det nu, så vi ikke fremover begår ulovligheder.

Mvh
Frank

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-08-03 11:10

....eller så vi ihvertfald ved at vi gør det !

Kommentar
Fra : noerager

Dato : 06-08-03 11:15

Jeg er nødt til at undsylde rigtigt mange gange. Det står ingen steder at man ikke må. Det er noget vi gør der hvor jeg kommer fra. Kan denne tråd slettes

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-08-03 11:18

Nej det kan den ikke... og det gør ikke noget. Nu kan alle se at man godt må. Men vi ville da gerne vide hvilken kommune du bor i, så vi kan holde os fra den! For skattebasserne der er vist nogle sure nogen!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : tutfis

Dato : 06-08-03 11:20

det er alm.praksis at hvis den ene tjener mere end den anden at den der så tjener mest har hele rentefradraget fra fx hus! kender flere som har ordnet det på den måde, og kender da også nogen som har haft deres økonomi ect indevendt af skattevæsnet og skattevæsnet sagde intet til at den ene have hele rentefradraget fra deres hus.

jeg vil da gerne vide hvor det står henne??

for hvis det er ulovligt som du siger så må det betyde at der er en masse ansatte hos skattevæsnet der ikke kender lovgivningen og så må det betyde at der er en masse bankrådgiver, ejendomsmægler som sider og giver forkerte oplysninger og opfordre deres kunder til ulovligheder??

så det ville da være rart at vide om vi laver ulovligheder, bare så vi ved at vi gør det!

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-08-03 11:23

hvis det er Nørager Kommune i Nordjylland ("min" kommune) vil jeg da bede jer om at læse lovgivningen omhyggeligt igennem et par gange ekstra, så jeg ved at jeg ikke får for meget bøvl med Jer pga uvidenhed

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 06-08-03 12:37

> noerager

Jeg syntes ærlig talt det er vildt pinligt at du kan komme med sådan et spgsm. når du ikke engang er 100% sikker i din sag.

At du så samtidig endda indrømmer at du arbejder inden for skattevæsenet så er det s.. dobbelt pinligt.

Jeg kan lige se dig for mig, magtens menneske i din kommune, der rigtig skal komme efter en borger der bare gør som tusindvis af andre og som er fuldt lovlig, men som hvis han kommer i kløerne på sådan en som dig måske ikke får hvad der tilkommer ham.

Fy for s.... stakkels kommune og stakkels borgere, at en som skal råde og vejlede ikke engang kender reglerne selv!!!

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-08-03 12:45

Noerager... det ville klæde dig at reagere på de seneste kommentarer.

Bantam som talt ud af min mund!!!

Slutteligt... hvor f.nden får man en god middag for 300 kr???

Mvh Christina

Godkendelse af svar
Fra : noerager

Dato : 06-08-03 13:46

Tak for svaret erling_l.

Kommentar
Fra : noerager

Dato : 06-08-03 13:47

Kan kun beklage min uvidenhed, men har ikke været ansat på længe.
Og nej det er ikke nørager kommune, men mit efternavn