/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
2 pptp vpn'er fra på samme adsl
Fra : leifnel
Vist : 308 gange
50 point
Dato : 08-01-02 23:31

Central linuxmaskine (2.4.x kerne) med pptp vpn.
To klienter sidder på en fillial bag den samme tdc adsl.
De kører med den i windows indbyggede vpn klient.
Men der kan kun køre en ad gangen; når nr 2 logger på, taber den anden forbindelsen. (Eller også kan nr 2 ikke logge på, det er en lidt uklar melding, jeg har fået)

Er det fordi poptop ikke kan klare at to tunneler ender i den samme ip-adresse (adsl'ens yderside)?

Det kan løses ved at sætte en linux-box inden for adsl'en hos fillialen, og lave tunnelen mellem linux'erne i stedet, men kan det undgås?

Leif

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-01-02 23:30

"leifnel" <leifnel.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:gjK_7.16917$Zm5.1509035@news000.worldonline.dk...
> Central linuxmaskine (2.4.x kerne) med pptp vpn.
> To klienter sidder på en fillial bag den samme tdc adsl.
> De kører med den i windows indbyggede vpn klient.
> Men der kan kun køre en ad gangen; når nr 2 logger på, taber den anden
> forbindelsen. (Eller også kan nr 2 ikke logge på, det er en lidt uklar
> melding, jeg har fået)
>
> Er det fordi poptop ikke kan klare at to tunneler ender i den samme
> ip-adresse (adsl'ens yderside)?

Jeg har stødt på problemet før hvor klienterne var NAT'et bag en router.
Routeren kunne ikke håndtere GRE trafikken fra begge klienter på én gang. Da
den blev udskiftet til anden model, var der ingen problemer!

Hvad er poptop ?

> Det kan løses ved at sætte en linux-box inden for adsl'en hos fillialen,
> og lave tunnelen mellem linux'erne i stedet, men kan det undgås?

Det andet burde kunne lade sig gøre med det rigtige udstyr. Har du forwardet
indgående GRE på den offentlige IP-adresse til en privat IP-adresse ?

Jens

Kommentar
Fra : bbj

Dato : 12-01-02 18:22

Det hænger sammen med at TDC kører med dynamisk tcp/ip indtil 192.168.1.100 Tildeler du dem en fast ip over .101 skulle det virke. Så skal gatewayen kunne skelne de to VPN fra hinanden.

Brian

Kommentar
Fra : leifnel

Dato : 16-07-02 01:34

Spørgsmålet er ikke løst, og du skal ihvertfald ikke nasse point på det, zonker!