/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Volvo b20, topstyk
Fra : s991584
Vist : 2571 gange
50 point
Dato : 05-08-03 20:18

Jeg har en volvo penta aq 115 med Z-drev (100).
Er det muligt at bruge en topstykke fra en b20 bilmotor ?, hvad skal der gøres ?
Hvad kan man gøre for at øge drejningsmomentet ved lavere omdrejninger ?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-08-03 20:51

Her er en masse folk der ved alt om volvo.
http://www.volvoamazon.dk/Danske%20Volvo%20links.html
Og her ved de nok mest om B20
http://www.volvoamazon.dk/
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-08-03 20:56

Du kan slette dit andet spørgsmål og spare dine point.
Emesen

Kommentar
Fra : mitte.3

Dato : 18-11-03 08:32

Du kan godt bruge topstykke Fra en B 20. Husk at kigge på ventilstørrelsen for topstykket findes i 2 versioner.Foran der hvor vandpumpen har siddet skal du have lukket et hul (konisk rustfri prop+locktite) og vær forsigtig når du banker den fast for topstykket flækker nemt.Så skal du have boret et hul der hvor søvandstermostateten sidder tag det lille messing rør af det gamle topstykke og mål størrelsen ,bor samme sted (der er markeret i støbningen hvor hullet skal være).Husk igen locktite.SÅ til sidst skift frostproppen bagerst i topstykke.Den til bilbrug holder maks 6 måneder i saltvand ,køb den originale. Toppakning til bilmotor kan bruges.

Kommentar
Fra : mitte.3

Dato : 18-11-03 12:46

Flere hk kan du få på følgende måde.Inden du monterer topstykket,fræs 1,5mm af pakfladen.Knastaksler i vidt forskellige områder kan eftermonteres (spørg folkeræser folket).Samme model motor findes i Aq 130 hk Bare med dobbelt karburator.Jeg har desværre foræret sådant et sæt væk for et år siden.For 4 år siden havde jeg et aq 115 sæt,hvor jeg lavede ovenstående.Dengang kunne jeg ikke få andre propeller men det har volvo Ændret på ,de har et bredt udvalg idag til drev 100.Drevet Kan sagtens holde til de ekstra hk og i øvrigt er aq 130 med drev 270.