/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Ang. kattefoder
Fra : maya123
Vist : 439 gange
200 point
Dato : 05-08-03 18:10

Jeg har fodret min almindelige huskat, (kastr.) hankat, Frederik, med lidt af hvert, gennem, hans 3½ leveår. Har haft andre katte.
Jeg ved godt at mange anbefaler dyrlægernes dåsefoder eller tørfoder, men jeg vil helst have en kat der kan "tåle" lidt af hvert. Han har fået Pussi og div. dåsefoder fra hylderne og alt muligt forskelligt tørfoder. Jeg har også fodret ham med råt kød, hakket okse, mørbrad og lidt engelsk bøf osv osv.....Hvor meget må han få af råt kød pr. dag ??? Eller må han kun få en gang ugentlig.....eller ??
Når man læser på dåserne, står der jo om alt det "rigtige" der er i !!
Nu kommer spørgsmålet :
Kan jeg selv tilberede mad til ham, i givet fald hvad, skal det være råt eller tilberedt kød. Kom gerne med nogle nemme hverdagsopskrifter.
Fisk kan vel ikke være en kats oprindelige foder, da de jo levede vildt på savannen og der var vist temmeligt langt til fisk ?? (Selvom de jo godt kan lide det) Skal jeg bandlyse fisk ??
Hvis jeg selv tilbereder mad til ham, skal han vel have nogle mineraler, hvad for nogle mineraler, hvor køber jeg dem osv. Der skal taurin i, hvor køber jeg det ?? Er der nogle af disse ting + råaske, der findes "naturligt", i form af planter, pulver osv ? Hvor købes det ?? Hvad det vigtigste ???
Så vidt jeg har hørt, indeholder alt dåsemad (også dyrlægens), rester fra slagterrier som sener og hinder og knuste knogler osv. Selvfølgelig anbefaler dyrlægerne deres eget, de får vel % af fabrikkerne.
Har hørt om "daggamle kyllinger", men de kan ikke opdrives her i nærheden.

Jeg har ledt på alle de steder på nettet, jeg kunne finde, men der er ikke rigtig noget om dette emne, altså ned i detaljerne...Jeg har også flere kattebøger, bla. Politikkens, den store, der står ikke ret meget og i nogle slet intet.

Det er mange spørgsmål på en gang, så jeg håber bare der er en, der feks. kender de fleste, der vil svarer her...
Mange venlige hilsner fra maya123

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 05-08-03 20:32

Hej Maya... hmmm, hvorfor gøre det så besværligt for sig selv? Jeg fordrer mine med royal canine, og så de supplerer selv med mus m.m. Når man skal lave sit foder selv, skal man tænke på, at det katte spiser i naturen indeholder masser af vitaminer og frisk grønt... der er altid en masse ufordøjet grøntfoder i musenes maver. Det er som regel der, det går galt for folk der selv vil designe foder... de tror, at katten eller hunden kan leve af råt kød. (Det kan jeg godt se du ikke tror!!!)

Det bliver dyrere for dig at indkøbe alt det, der skal til for at lave et fornuftigt foder selv...men bevares, hvis du elsker at kokkere skal jeg ikke stå dig i vejen !!!!!

Prøv disse links, hvis ikke du allerede selv har fundet dem:

http://www.dyrlaegebrevkassen.dk/fodring_af_kat.htm
(Alt om foder beskrives her!)

http://hjem.get2net.dk/Rene/bdyFodrErnaering.htm#ernaeringstabel
(Alle mineraler og dosis er angivet her!)

Mvh Christina

Accepteret svar
Fra : skingur

Modtaget 200 point
Dato : 05-08-03 20:38

ps
Min norske skovkats aner i de norske skove er ret gode til at fange fisk, har jeg hørt...
Og endnu et ps: køb ikke kattemad på dåse...du betaler for en hulens masse vand!!

OM TAURIN
http://www.dmm.dk/artikler/taurin.php

MERE OM TAURIN
http://www.biosite.dk/staabi/taurin.htm

http://www.kjdogfood.dk/Propac/propaccat.htm
(Et kattemadsprodukt!)

Godkendelse af svar
Fra : maya123

Dato : 06-08-03 12:16

Tak for svaret skingur.
Tusinde tak, skingur, du har vitterlig fortjent et par roser for dit arbejde, tak
Selvom de personlige bemærkninger om min kokkekunst, har givet dig grund til grin, over eventuelle "dumme" spørgsmål, tager jeg også det med.
Ros skal du have, specielt det første link, er ret godt, men de fleste kan bruges.
tak tak...må du have en fortsat god dag.
Venlige hilsner fra maya123

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-08-03 12:18

Velbekomme!