/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Piaggio Zip problemer
Fra : johan72
Vist : 1044 gange
50 point
Dato : 04-08-03 18:51

Jeg har en zip, gl. model, og den og jeg ikke ikke gode venner i øjeblikket. Den vil overhovedet ikke starte længere.

Den har prestigio udstødning, ringene er vistnok pillede og ellers er alt som normalt.

Jeg har nu skilt den ad. Først afmonterede jeg karburatoren og pustede den igennem for at fjerne evt. snavs - Den startede stadig ikke.

Derefter kiggede jeg på cylinderen og pillede den af og opdagede at de der metalpakninger der sidder mellem den og motorblokken var lidt bulede, kan det være der problemet ligger??

Jeg blev desværre nødt til at skære en af boltene/gevindstykkerne over da jeg skulle have cylinderen af pga den var umulig at skrue ud. Nu mangler jeg så sådan én, hvor får man fat i bolte til cylinderen( jeg har set efter på thansen uden succes)??

Normalt kører den ca. 50 km/t. Er det ikke lidt i forhold til at den har pillede ringe og tunpotte? Optrækket er sløvt i starten men så ved 20 km/t så kommer der ok gas. Har fået skiftet ruller hos mekaniker( LMC) men det hjalp kun lidt.
Den forrige ejer havde en 47 mm cylinder på, men skiftede den til den gamle da jeg købte den. Kan det være at motoren skal justeres "ned" til den mindre cylinder?
Kan det måske have noget at gøre med at det ikke er den rigtige dysestørrelse? Hvordan ser man hvor store ens dyser er?

Jeg vil selvfølgelig gerne have den til at starte igen så hvis der er nogen som har et godt forslag ville jeg blive meget glad Jeg ku også godt tænke mig at den trak lidt bedre i starten, så et tip der ville også blive værdsat! Jeg har dog ikke tænkt mig at investere de store penge på nye dele. Justeringer som hjalp ville være bedst.

Mvh Johan

Kommentar
Fra : joker

Dato : 04-08-03 21:33

Hejsa

Du kan køre til din nærmeste knallert forhandler. Han har den pindbolt som du har savet over, ellers kan han skaffe den. Du kan høre og mærke hvis pakningerne fejler noget, knallerten vil "fløjte/pifte" hvis den ikke er tæt. Hvis der ikke rigtigt er noget modstand når du trykker på kickstarteren, så er de sandsynligvis også fordi der skal nye pakninger i. Du skal normalt altid skifte toppakningen, hvis man har haft topstykket af. Du skal nok have en mindre dyse i karburatoren hvis han har kørt med 47 mm. Dette kan knallertforhandleren også hjælpe dig med. Rullerne som ligger inde variatoren kan godt være slidt, så du må også hellere få nogle nye af dem. Kompressionen og rullerne har meget med optrækket at gøre.

Accepteret svar
Fra : joker

Modtaget 50 point
Dato : 04-08-03 21:33

Hejsa

Du kan køre til din nærmeste knallert forhandler. Han har den pindbolt som du har savet over, ellers kan han skaffe den. Du kan høre og mærke hvis pakningerne fejler noget, knallerten vil "fløjte/pifte" hvis den ikke er tæt. Hvis der ikke rigtigt er noget modstand når du trykker på kickstarteren, så er de sandsynligvis også fordi der skal nye pakninger i. Du skal normalt altid skifte toppakningen, hvis man har haft topstykket af. Du skal nok have en mindre dyse i karburatoren hvis han har kørt med 47 mm. Dette kan knallertforhandleren også hjælpe dig med. Rullerne som ligger inde variatoren kan godt være slidt, så du må også hellere få nogle nye af dem. Kompressionen og rullerne har meget med optrækket at gøre.

Kommentar
Fra : johan72

Dato : 05-08-03 19:41

Tak

Var nede hos 2 knallert forhandlere idag, og de havde ikke nogen pindbolt i 5 mm tykkelse Hvorhenne kan jeg få fat i en pindbolt?

Rullerne har jeg skiftet her for 3-4 mdr siden så der burde ikke være noget galt med dem vel?

Jeg har bestilt pakninger til cylinderen hos thansen og skal ud og hente dem i morgen.

Mht mit optræk som først tager rigtig fat ved 20 km/t er der nogen som kender til dette og som har et godt tip der?

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 05-08-03 19:56

Har du skiftet koblingstrykfjeder for nylig ?

Kommentar
Fra : johan72

Dato : 05-08-03 22:54

nej det har jeg ikke..

Hvorfor?

Kommentar
Fra : johan72

Dato : 05-08-03 22:55

nej det har jeg ikke..

Hvorfor?

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 06-08-03 06:23

det kunne godt lyde som om der sad en for stram en i, så motoren havde svært ved at trække den op i fart, ved du om der bare sidder standart i ?

Kommentar
Fra : johan72

Dato : 06-08-03 11:13

Jeg tror bare at det er standard der sidder i, men jeg er ikke sikker. Kan jeg tjekke det på nogen måde??

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 06-08-03 19:54

Ikke rigtigt, med mindre du har en original liggende så du kan sammenligne!

Godkendelse af svar
Fra : johan72

Dato : 07-08-03 00:23

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 07-08-03 06:11

Joker > du skriver længere oppe at han skal skifte toppakning! Det er nok lidt svært da Piaggio Motore originalt kører uden toppakning!