/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Nedrivning af væg
Fra : bv32
Vist : 6973 gange
50 point
Dato : 04-08-03 11:13

Hej. Vi skal få et nyt køkken og får lavet et køkken-alrum ved at rive væggen ned imellem køkken og spisestuen. Så vidt jeg kan vurdere er der ikke tale om en bærende væg. Hvordan gør man sådan noget? Får man bare fat i en god stor hammer og kommer i gang? Hvordan undgår man at ødelægge loftet? Hvordan laver man overgangen pæn bagefter? Er det noget man selv kan gøre, hvis man har hænderne skruet rigtigt på eller skal man overlade sådan noget til professionelle? Er der nogen der skal sige noget generelt om nedrivning af vægge?

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 04-08-03 11:15

Undskyld, jeg mente, er der nogen der kan sige noget generelt om nedrivning af vægge......

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 04-08-03 11:32

Tja, har selv gjort det, og det faktisk bare med en almindelig mukkert.

Du skal (naturligvis) starte for oven med hammer og mejsel og få fjernet nogle sten ved siden af hinanden i første hele række. Når der først er hul, går de efterfølgende rækker utroligt nemt. Det sviner a. h. t. og det er umuligt at helt gøre noget ved det. Du kan dog bruge plastik fra loft til gulv til at spærre mest muligt af - og supplere med at hænge et par våde håndklæder op til at tage det værste støv.

Loftet - ja, nogle gange kan man være heldig og det viser sig, at det er gennemgående - men... de fleste gange har man hul bagefter. Rep af dette afhænger af din egen kvalitetsbevidsthed kontra kr.: Kort sagt, hvad kan du leve med. Er det ikke nogle voldsomt store lofter, du skal have lagt sammen, kan du naturligvis vælge den pæneste løsning: At rykke den ene side ned samt så meget af den anden, at disse kan gå i forband - hvorefter nyt sættes op. Men det er naturligvist både lidt dyrt og bøvlet. Derfor vælger der fleste, at finde en pæn massiv træliste eller lignende, som ganske enkelt placeres med et par. cm. overlæg på begge sider af hullet. Det kan naturligvis ses bagefter, men er mange gange til at leve med (ser fornuftigt ud) - husk i øvrigt at få fixet isoleringen ovenpå, så det ikke trækker (bagefter, hvis der er loft, men ellers før du lukker.

Typisk har væggen naturligvis også siddet i forband ved de øvrige vægge. Hvis du kan mærke, at stenene stadig sidder godt fast i de andre mure, kan du såmænd godt slippe af med ganske enkelt at hugge dem over inde ved den anden væg, hvorefter der pudses efter. Ellers må du fjerne stumperne helt ind i væggen og mure nye stumper ind forfra.

Husk for øvrigt at overveje el-kontakter - skal de fortsat sidde, som de gør, når du nu har lavet om ? Mange gange kan man med fordel trække nyt, mens det hele alligevel er delvist åbent.

Jeg vil sige, at du sagtens kan rage muren ned selv - det er opgavemæssigt let. Om du selv kan pudse efter, evt. lave el osv. - det kan du vist kun selv vide.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 04-08-03 12:01

ja ned ned den.. der er ikke andet at gøre end bare at komme i gang..!

har revet mange murer ned en stor hammer og evt. en mejsel

gå op på loftet og se om der ligger noget på muren hvis der gør skal du understøtte med sundater (eller bjælker og understøttes med andet bagefter evt. en H-profil

hvis det som du siger ikke er en bærende mur så bare ned med den..

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 04-08-03 12:08

Jeg har gjort det samme dog med en bærende væg. Derfor måtte jeg understøtte mens jeg rev ned med lodrette støtter. Jeg tog mål fra gulv til loft og begyndte ligeså stille men det satte sig ikke. Jeg lagde en limtræsbjælke op under bjælkerne fra den ene ende af rummet til den anden og den er nu bærende. I samme omgang satte jeg listeloft op og laved ekstra lampeudtag og isolerede. Bjælken velgte jeg at fremhæve. Du kan evt. lave en "falsk" bjælke der hvor lofterne mødes hvis du ikke vil lægge nyt loft.

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 04-08-03 13:12

Hej allesammen

Det er ret sjovt jeg står faktisk for at skal gøre præcis det samme, men er dog noget i tvivl om hvor vidt den mur jeg skal rive ned er bærende....er der en smart måde man kan finde ud af det på?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 04-08-03 14:33

I et hus vender bjælkerne normalt på tværs af huset, d.v.s. at de langsgående vægge er bærende. Er der ikke et sted du kan komme ned eller op og se bjælkelaget.

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 04-08-03 15:53

Væggen går på tværs af huset og kun 1/3 ind i huset og huset er kun 4 meter bredt! nej jeg kan ikke sådan umildbart komme ind og se hvad den støtter på

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 04-08-03 16:09

gå op på loftet og se om der ligger noget.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-08-03 16:21

hvor tyg og i hvilken matriale er væggen lavet af?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-08-03 17:21

Når du fjerner den eller et par af de øverste sten, kan du se om spær eller andet hviler på væggen. Gør den det skal der understøttes. Hvis du ikke vil løsne hele med slag på væggen i kanten, kan du med en boremaskine og et ca. 10mm murbor "fræse" fugen væk og den kan sagtens køre sidelæns.
Emesen.

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 04-08-03 18:21

Jeg kan desværre ikke se noget på loftet da overetagen er udnyttet.....væggen er lavet af musten dog kun en enkelt stens væg og ikke en dobbelt!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-08-03 18:36

Til bv32

Du kan jo altid få en murer til at komme og give et tilbud. Det er gratis. Samtidig vil han jo undersøge om væggen,der skal rives ned er bærende. Så kan du bagefter overveje om nedrivningen er noget du selv kan gøre.

Hvis du kommer til at rive en bærende væg ned vil du få problemer, hvis den ikke bliver understøttet.

Lad en professionel se på det, det koster jo ikke noget. Samtidig får du måske nogle gode råd,som du måske kan bruge.

sommerhilsen ans

Kommentar
Fra : F.E.Larsen

Dato : 06-08-03 20:21

Der er ingen problemer i at nedrive bærende vægge samt ikke bærende, men du skal først og fremmest finde ud af om væggen er bærende, eller ikke bærende. Hvis væggen er placeret i samme retning som dine spær er det en ikke bærende væg, bærende vægge er placeret parelle med huset facader (husets længeste mål). Hvis det er en ikke bærende væg er det bare at gå til den, jeg selv syntes det er bedst med en så stor hammer som muligt, årsagen er: det går hurtigt og du får ikke de øvrige bygningsdele til at ryste løse grundet de få hårde stød, støvet er det samme. Hvis det er en bærende væg skal du gribe det anderledes an, for du skal først og fremmest havde en bærende bjælke klar inde du begynder på nedrivningen. Bjælken kan være af træ, jern og skal være 20 cm længere end det totale hulmål (hullet mellem de to vægge), således at bjælken ligger af med 10 cm på hver mur. Du skal havde understøtte spærene inden du begynder på nedrivningen (nogle midlertidige stolper og en bjælke), herefter kan du gå igang. Hvilken årstal er huset fra?

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 06-08-03 21:34

Accepteret svar
Fra : F.E.Larsen

Modtaget 50 point
Dato : 07-08-03 19:20

Det lyder som et etplans hus med 25 graders tegl/eternit tag, køkken og spisestue ligger op til hinanden og er derved ikke bærende vægge (tvær vægge). Overgangen mod loftet som sikkert er træloft eller gipsplader i ca. 40x50 cm, her kan du afslutte med et fyrtræs bræt som dækker bredden af vægtykkelsen. De lodrette stykker kan males eller du kan afslutte med fyrtræs bræt eller MDF-plade som skæres til og males.

God arbejdslyst!

Godkendelse af svar
Fra : bv32

Dato : 07-08-03 19:22

Tak for svaret F.E.Larsen.

Kommentar
Fra : boergehugo

Dato : 08-09-03 14:30

Jeg har for ganske nylig været turen igennem. Jeg startede med at fjerne mørtel på nogle af de øverste mursten. Efter at 2-3 mursten var fjernet på denne måde fjernede jeg resten af de øverste sten ved at "daske" dem på hjørnet med en murhammer, hvorefter de gik løs. Efter at have sikret mig, at loftet blev hængende fjernede jeg resten af stenene een for een. Det er i øvrigt en god idé at stille en trillebør under det sted du arbejder. Således kan du løbende rydde op istedet for at blive "muret inde" af murbrokker. Pas på ikke at slå for meget med hammeren på stenene i enderne af muren - ellers går stenene bare løs i den tilstødende mur. God fornøjelse....