/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Lydkommunikation over internettet
Fra : Selc
Vist : 492 gange
100 point
Dato : 03-08-03 21:45

Jeg har forsøgt at etablere en lydforbindelse til en computer over internettet via Messenger, men det lykkedes ikke. Messenger nævnte et problem med noget "NAT".
De to computere er koblet til via kabel 256-forbindelser. Kan vi på anden måde oprette taleforbindelse mellem de to computere - evt. med et andet program?

Kommentar
Fra : heroine

Dato : 03-08-03 22:44

Hey,

Der findes to ret gode programmer til oprettelse af talekommunikation.

Det ene er Roger Wilco, som anvendes af både gamere og chattere, og kan hentes på: http://www.rogerwilco.gamespy.com

Det andet kommer fra M$ og hedder Gamevoice, Dette kan hentes på: http://www.gamevoice.com

Prøv det, men kan jo være, du støder ind i de samme problemer igen.

NAT står for Network Adress Translator, så det kan tyde på, du har problemer med dit netværk.

Læs evt. dette link:

http://www.microsoft.com/technet/treeview/default.asp?url=/technet/prodtechnol/winxppro/deploy/worki01.asp

//hero|ne

Accepteret svar
Fra : Bernsted

Modtaget 100 point
Dato : 03-08-03 23:42

Kun lige for at udvide mulighederne: prøv http://www.eyeball.com , det er faktisk brugbart både med og uden webcam. Det bruger samme porte som din browser, men fungerer fint med Windows98 og -XP osse udenom alle firewalls.
Hilsen fra en flittig bruger af live-chat på nettet ...

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-08-03 08:37

Jeg ved at nat kan have en firewall/sikkerhed der kan skabe problemer med voice over internet,kontakt internetudbyder om protocol.
Har i tjekket hardware,kontrol panel>lyde og lydenheder>lydenheder og stemme.
Har i sikkret Messenger adgang til nettet igennem personlig firewall.
Eller>
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&familyid=2c35aa44-cd9f-4424-922a-8e98bc1a0a2c

Manse9933

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-08-03 08:37

Hej
Jeg vil give Bernsted ret i at Eyeball Chat er et godt lille program... også uden webcam. Uden at hentyde til en alt for slidt reklame: Prøv det!
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 05-08-03 07:14

Hej Selc,

det enkleste for dig vil være at finde et andet program som kan sende audio.

Hvis det ender med at du VIL have Messenger til at virke, så skal du stort set have H.323 protokollen til at virke.

For at få H.323 til at virke skal begge ender (begge pc) have en Public IP adresse, dvs. en IP som IKKE starter med 192.168.x.x eller 10.x.x.x eller 172.16-31.x.x eller 169.254.x.x De nævnte serier kaldes private IP serier

Hvis du har en router som er optimeret til at kunne håndtere H.323 sammen med NAT, så er det muligt at du kan nøjes med at den ene ende (pc) har en Public IP adresse. Du har som regel kun din egen router hvis du har en ADSL forbindelse.

For at få en global/public IP adresse til din computer, så skal du søge din Internet udbyder om det og/eller du skal skifte fra NAT til direkte routning på din ADSL/Modem boks, igen tal med din Internet udbyder om det.

Det er også muligt at skabe en H.323 forbindelse via en H.245 gateway, dvs. at I begge kobler jer til en server, i stedet for at koble sammen direkte. Du skal igen tale med din Internet udbyder for at høre om de har en H.245 gateway installeret.
Hvis du får tildelt en af de private IP adresser, så bør du kunne forlange at Internet udbyderen etablerer en H.245 server for også at tilbyde video/audio kommunikation, alt andet er bare for at minimere internet trafik mængden på udbyderens net. Det minimere imidlertid også funktionaliteten af din internet forbindelse, eller med andre ord; hvis du kun har mulighed for at får tildelt et privat IP nummer, så har du købt en discount internet forbindelse, der stort set kun kan benyttes til at surfe på webbet.
At surfe på webbet, er er imidlertid også godt nok for de fleste internet brugere, det første år eller to hvor de har en bredbånds forbindelse.

Jeg ved godt at dette ikke direkte, giver dig en her og nu løsning på dit problem, men at det blot giver dig krudt til at tage hul på et generelt problem med din internet opkobling. Nemlig at kunne presse din internet udbyder til at give dig adgang til en reel internet adgang, og ikke blot en mulighed for at kunne surfe på webbet.

mvh. Per

Kommentar
Fra : kenneth24

Dato : 08-08-03 13:27

Du skal bare sørge for at UDP porten er åbnet i følgende range: 5004-65000

Så kører det !!

Godkendelse af svar
Fra : Selc

Dato : 09-08-03 10:48

Mange gode svar og løsninger - Eyeball var det første program, jeg fik til at virke.
Tak!