/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Privatdetektiver?
Fra : M4GIC
Vist : 2479 gange
200 point
Dato : 03-08-03 13:58

Jeg har brug for noget infomation om lovgivningen om privatdetektiver.
D.v.s. noget om de rettigheder en privatdetektiv har, hvornår man må bruge en privatdetektiv og hvad han må gøre(hvilken slags overvågning han må fortage).

MVH

M4GIC

*/Sniper reach out and touch someone*/

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 03-08-03 14:05

>M4GIC

Mon ikke det er indeholdt i nedenstående:

Straffeloven 26. kapitel § 260 - 275a

Forbrydelser mod den personlige frihed.

http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2001/0080829.htm#Oversigt45

Jeg tror ikke begrebet "Privatdetektiver" specifikt er omtalt i lovgivningen.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 03-08-03 18:02

Faktisk har vi i Danmark en lov, der i høj grad tager sigte på privatdetektiver, nemlig "Loven om sikkerhedstjenester "(1986) og lov 266 af 22. maj og virkulære nr. 936 af 26. december 1986, som implementerer den lov.

Loven dækker bla. beskyttelse af varer, overvågning af personer, bevogtning af værditransporter og pengetransporter.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 03-08-03 18:03

I øvrigt - stof som dette kan typisk ikke findes på nettet (rettigheder), men du kan finde det på biblioteket.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-08-03 19:57

Måske ved de flinke mennesker her: http://www.biblioteksvagten.dk
Hvor du kan finde det materiale du leder efter.
Emesen.

Accepteret svar
Fra : kanjegik

Modtaget 200 point
Dato : 03-08-03 21:05

Som udgangspunkt har en privatdetektiv OVERHOVEDET IKKE flere rettigheder end en ganske almindelig borger! Han er bare trænet til at gøre brug af sin iagtagelsesevne og en grundig træning i hvad lovgivningen siger omkring overvågning af andre.
Det der gør forskellen er at der gerne er en part der giver lov til ekstra overvågning på private områder - f.eks. manden der giver tilladelse til kameraovervågning indvendigt i huset for at afsløre utroskab.....
Men alt-i-alt "bare" en person der forstår at sammenholde de oplysninger der kan findes på lovlig vis - og har tiden til det...

Det er kun politiet der har "ekstra" rettigheder - og der er der jo også en meget stram lovgivning omkring hvad de må overvåge og kontollere.

Mvh

Godkendelse af svar
Fra : M4GIC

Dato : 08-01-04 10:47

Tak for svaret kanjegik.