/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Kobber tag / regnvand opsamling!
Fra : Odense
Vist : 694 gange
50 point
Dato : 03-08-03 07:46

hej! Hvis jeg her kobber tag, kan man så godt bruge regnvandet til have vandning og vaskebil osv. ? hvis ikke, hvorfor ?

Kan man få sit kobber tag hurtig grøn på nogen måder ?

Accepteret svar
Fra : hedefelt

Modtaget 50 point
Dato : 03-08-03 10:58

Den hurtigste måde at få et tag grøn på er vel maling??

Undskyld - kunne ikka lade være!

Men hvis du kigger lidt her:
http://www.gladsaxe.dk/Files/Filer/dokumenter/by%20og%20miljo/vejledning9.pdf
Står der på side 3:
F.eks indeholder regnvand fra bly- og kobbertage mange tundgmetaller. Mindre inddækning af kobber betyder ikke noget i den forbindelse

http://www.mst.dk/default.asp?Sub=http://www.mst.dk/udgiv/publikationer/2003/87-7972-747-6/html/kap07.htm
Det væsentligste bidrag til tungmetaller og miljøfremmede stoffer i opsamlet tagvand er bidraget fra metaltage. Med en væsentlig udfasning af bly som inddækningsmateriale og da kobber ekstremt sjældent bruges i forbindelse med boligejendomme, er det først og fremmest tilledning af zink fra zinktage, der bør fokuseres på

For at få taget grønt - lav en google søgning på:
kobber +tag +patina

Kommentar
Fra : brianbent

Dato : 03-08-03 18:39

mange drikker vand fra kobberrør, og har overlevet. man kan irre taget på få minutter ved hjælp af syre eller salmiakspiritus

Godkendelse af svar
Fra : Odense

Dato : 19-03-04 17:26

Tak for svaret hedefelt.