/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Html eller ????
Fra : rcn
Vist : 440 gange
10 point
Dato : 07-01-02 20:56

Jeg vil gerne lave min egen hjemmeside og er totalt novice på området - og så melder spørgsmålet sig.
Der findes flere "sprog" så vidt jeg ved til brug for programeringen af siden. Er et at foretrække frem for et andet?
Og kender du en "manual" på tryk som er god at bruge. Jeg har købt hæftet: "Min allerførste hjemmeside" og det var da også fint til at begynde med, men det føles lidt som kun at få "Der var engang" af et helt eventyr - og jeg vil ha' mer

Tak for hjælpen.
Glæder mig til for alvor at komme videre.

Rikke

Er det til nogen hjælp at jeg fortæller at jeg har en mindre pcer og køre med Windows 98 som platform (hedder det vist)

Kommentar
Fra : bannebjerg

Dato : 09-01-02 11:49

Jeg vil foreslå at du i stedet for at starte med at lære en masse HTML, du måske ikke får brug for. Starter med et par stykker papir. Herefter tegner det design du kunne tænke dig på siden, skriver de oplysninger ned du kunne tænke vi skal have om dig eller din interesse.

Og først hér finder du ud af hvad du skal lære.
Så klikker du dig ind på din ynglingssøgemaskine på Nettet, hvis du ikke har nogen kan du prøve www.google.com

Som Harlekin skriver: Start med HTML og prøv at lave din drømmeside.
Har du ikke noget imod at læse engelsk og vil du lave en menu. Søger du på: "tutorial + menu + html"
- og så fremdeles.

Herefter vil du muligvis synes du mangler at få noget af vide om HTML, men nu ved du mere om hvad du mangler og du har et meget bedre udgangspunkt for at søge flere oplysninger.

Når du udelukkende øver dig på ting du har brug for, vil du have lettere ved at huske hvordan du lavede dem og du har din fungerende kildekode(den side du laver) hvor du altid kan se hvad du lavede.
Når du så kommer ind på en andens side kan du nemmere se hvad de har gjort og lure deres idéer, inden du ved af det kan du slet ikke komme ind på en side uden at overveje om de har nogle fif du kan bruge og du bliver ret ferm til at få rettet din egen side.

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 10-01-02 20:27

En løsning kunne være at erhverve MS Frontpage som er uhyre let at bruge for begyndere da man ikke behøver at tænke på html.
Det kræver dog at man skal investere lidt penge med mindre du kender en som har programmet liggende.
IDG forlaget har desuden lavet diverse vejledninger - bl.a. til MS Frontpage - som er en god hjælp til de genveje og funktioner der findes i programmet

MVH Catbody

Kommentar
Fra : als

Dato : 15-01-02 22:53

Jeg startede for et par år siden med FrontPage Express. Det er endnu lettere en FrontPage og så er det gratis. Før fik man programmet sammen med Internet Exploror. Det mener jeg ikke man gør mere, men jeg mener også at man hos IDG-forlaget fortæller om en måde at skaffe programmet på idet man udgiver et lille 48kr.-blad som hedder Start med FrontPage Express. Det blad købte jeg og fulgte opskriften. Det er meget nemt at følge og efter en uge kunne jeg lave en rimelig flot hjemmeside. Der står også noget om hvordan du skal oploade til nettet. Du skal ikke kunne noget om html-koder for at bruge det program. Jeg er helt sikker på at det vil lykkes også for dig når du starter med det.
mvh
als

Kommentar
Fra : rcn

Dato : 16-01-02 16:51

Hej Harlekin.

Jeg har kigget på kuset her på siden, og det er også godt. Rart med en grundlæggende indføring, men - jeg har kun et almindeligt modem, det er derfor, jeg gerne vil finde noget lignende på tryk eller i et format, der kan printes ud - på mit arbejde, hvor vi har den dejligste forbindelse

Rikke

Accepteret svar
Fra : catbody

Modtaget 10 point
Dato : 16-01-02 17:30

Hej
Du kan jo evt. gå hen til boghandleren og købe et lille hæfte om grundlæggende html.
Den koster kun ca. kr. 70,- (den er fra idg-forlag).
Men! lige et lille spørgsmål: hvilket program vil du lave dine hjemmesider i?
Et lille råd fra en næsten begynder: Start småt og simpelt, og når du så er blevet lidt mere sikker, kan du begynde at "lege".
Et godt begynderprogram at atarte med er som allerede nævnt: FrontPageExpress, som er et såkaldt WYSIWYG-program (Editor) (what you see is what you get)
Hilsen
catbody

Kommentar
Fra : rcn

Dato : 17-01-02 00:17

Jeg har et program, der hedder Namo WebEditor som "fulgte" med hæftet "min allerførste hjemmeside, men ret hurtigt gik jeg ind "bag" for at se om jeg ikke selv kunne finde ud af systemet i stedet for at side og rode med et program, jeg ikke umiddelbart finder særligt anvendeligt. Hvad jeg ind til nu har afdækket, er ret simpelt og kan vel ikke være så svært at gennemskue koderne for?!
Jeg har bladret i det omtalte hæfte og vil følge din opfordring til at købe det.

Rikke

Godkendelse af svar
Fra : rcn

Dato : 22-01-02 17:34

Tak for svaret catbody.