/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Harddisk
Fra : Myns
Vist : 534 gange
50 point
Dato : 02-08-03 17:03

Jeg har en Maxtor 7200 RPM hard drive på 40 GB, men den viser der kun er 31,4 GB tilgængelig. Jeg har prøvet at formaterer den, og der sker ikke dyt. Er der nogen der kan svare mig på hvorda jeg får frigivet de sidst GB? For jeg kunne godt bruge de sidste GB. På forhånd tak.
Myns

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-08-03 17:32

Hvilket styresystem bruger du.
Kan dit bundkort køre med så store HD.
Hvis du har XP kan du i diskhåndtering "se" din HD.
Emesen.

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 02-08-03 17:45

Hej Emesen.
Jeg kører med XP. Mit bundkort kan godt køre med store harddiske, jeg har 2 stk på 40 GB. Da jeg indstallerede harddisk nr. 2 viste den 40 GB, MEN PLUDSELIG EN DAG VAR DER PÅ 31,4 GB.
Myns

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-08-03 18:40

Hjælp>skriv diskhåndtering>og få en forklaring.
Eller:
start>indstillinger>kontrolpanel>administration>computeradministration>diskhåndtering>
Inden du gør noget alvorligt her så hold øje med hvad det er for en HD du arbejder på.
min 40GB HD siger 37GB og min 10GB siger 9,5GB

Kommentar
Fra : per0702

Dato : 02-08-03 20:26

Til oplysning så er mine 2 harddiske på hver 100 GB og giver hver 93,16 GB. Der er Fat32 formatering. Jeg tror at styresystemet spiser resten af pladsen til administration.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-08-03 20:55

Ja men en slave skal ikke ta' ca. 8 ud af 40 højest nogle stykker.
Myns! jeg er spændt på at høre hvad den viser i diskhåndtering.
Emesen.

Accepteret svar
Fra : kennybear

Modtaget 50 point
Dato : 02-08-03 21:41

Til per0702, det er ikke styresystemet der spiser resten af din disk plads, det er en begrænsning i FAT32 filsystemet der gør at en del plads kun er spildplads, det sker fordi FAT32 ikke laver særlig store clustre under formateringen, så vidt jeg husker er de kun på 4kb stykket, hvilket giver en del spildplads når man regner sammen ved hjælp af det binære tal system. Puha det er godt nok længe siden jeg har haft med FAT at gøre så det er nok ikke forklaret helt optimalt, men jeg håber da det giver en eller anden form for mening.

Til Myns, er jumperne sat rigtigt på harddisken? nogle harddiske (IBM's Deskstar især) kan nemlig sættes til at bruge færre læsehoveder. Jeg havde selv samme problem med min IBM disk, den stod til at læse kun med 15 hoveder og ikke 16 som var allesammen, det resulterede i at jeg manglede 3 GB ud af 10 GB. Mit eneste andet bud må være at der er gået en plade i disken eller en læse arm.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 02-08-03 22:28

Jeg har en Maxtor 7200 RPM hard drive på 80 GB, som jeg har opdelt i 7 drev.
De giver tilsammen 74.3 GB.
Jeg mener også at ha' læst et eller andet sted, at FAT32 "stjæler" en del af pladsen.
Mit styresystem er Windows ME

Mvh
Franksp

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 02-08-03 23:58

Og såvidt jeg ved kan er den største fat32 partition man kan lave på 32 Gb?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-08-03 00:01

Så hvis mine oplysninger er rigtige skal du partitionere en 40 gb harddisk for at få fuldt udbytte af den

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 03-08-03 00:39

Hej tedd.
Hvis det du siger er rigtigt, hvordan kan det så være at min primær HD viser 38,3

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-08-03 13:03

Fordi du kører med XP Myns? Og NTFS? Ved det ikke men i alle de artikler om fat32, jeg har læst ude på nettet ,tales der om en fat32 32 Gb begrænsning!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-08-03 13:19
Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-08-03 13:25

40GB-Fat 32 slave =38,162 GB
Emesen.
Myns! har du været via XP i diskhåndtering.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-08-03 14:00

tedd du har jo ret når der oprettes Fat 32 under indstallationen MAX = 32GB
(jeg var lige inde på din henvisning)
Men jeg bruger jo Partition Magic og der kan jeg godt bruge alle 40 = ca. 38GB
Emesen.
Myns! inden du konverterer til NTFS så husk lige at Fat 32 ikke kan se NTFS.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-08-03 14:41

Ja der findes flere diskhandlings værktøjer der kan gøre det emesen. winME's fdisk kan det osse lade sig gøre med, men åbenbart ikke XP's jvf. microsofts egen forklaring. Det er efter min mening nu osse fornuftigt at partitionere sin harddisk, så den opdeles i mindre bidder, dels bliver fat32 hurtigere, med mindre spildplads, og overskueligheden af ens filer og mapper bliver bedre, dels bliver sikkerheden større. Spil og data kan med fordel anbringes på en anden partition, man bevarer dermed data, hvis det uheldige skulle ske at man blev nødt til at formatere C-drevet og reinstallere styresystemet. Man behøver jo ikke 40 Gb til styresystemet. Udover det tager diskdefragmentering ikke så lang tid, hvis man har opdelt sin harddisk i partitioner. Men hvorfor ikke bruge XP's styrke helt ud og konventere til ntfs? Man får et meget mere flexibelt og stabilt filsystem!

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 04-08-03 00:18

Hej alle som har svaret på mit indlæg. Jeg tager på ferie nu, er hjemm i næste uge. Jeg har stadig problemet, og vil fortsat gerne hører om nogen kan hjælpe mig med at løse gåden. Myns

Godkendelse af svar
Fra : Myns

Dato : 03-07-04 02:04

Tak for svaret kennybear.