/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Skal gulvbjælker smøres med træbeskyttel~
Fra : Odense
Vist : 4542 gange
50 point
Dato : 02-08-03 11:09

Hej! skal man smører gulvbjælker ender, som stikker ind i hulmuren !? evt. hvad er bedst at smører med hvis man skal !

Jeg kan ´huske at vi brugte noget "grøn" smører, som var giftig for mange år siden, men det var rigtig godt!, kan man stadig købe det ?

Mvh.
Odense

Kommentar
Fra : jensalexander

Dato : 02-08-03 11:18

Mellem bundrem (træ) og grundmur skal der altid være grundmurpap, så du kan sikkert bruge en flydende tjære som du kan smøre på.
Dette er så fugt fra murværk ikke skal kunne trække ind i træet.

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 60 point
Dato : 02-08-03 11:37

Hej. Det "grønne" som du tænker på, er klart i dag. Det hedder Gori 22/7 og er kraftigt bakteriedræbende mv. - forholdvist dyrt og forholdsvis giftigt - men i øvrigt let at bruge - men husk handsker. Er i øvrigt rigtigt godt til rem-ender og anden udvendig beskyttelse også

Mvh Erling

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 02-08-03 11:45

Husk at smøre over det hele ikke kun i enderne det er jo sidste gang du har muligheden

Kommentar
Fra : carsten400

Dato : 02-08-03 17:06

Det grønne kunne da osse være "grønt kobber"...!? eller hedder det Gori 22/7?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 02-08-03 19:37

Jeg mener at det gode gamle grøn kobber er blevet forbudt desværre

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 02-08-03 20:10

Man SKAL ikke, men det er en god ide da det forlænger træets levetid væsentligt, især i forhold til , hvis der er fugt til stede. Her kan det være en ide at "Drukne" træet i linolie. DEt får det til at holde 20 år uden ekstrebehandling.Træ bør være isoleret fra jorden, ellers skal der nange søm i det der er fra få cm over jorden, til op mod20 cm under jordoverfladen

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 02-08-03 20:10

Man SKAL ikke, men det er en god ide da det forlænger træets levetid væsentligt, især i forhold til , hvis der er fugt til stede. Her kan det være en ide at "Drukne" træet i linolie. DEt får det til at holde 20 år uden ekstrebehandling.Træ bør være isoleret fra jorden, ellers skal der nange søm i det der er fra få cm over jorden, til op mod20 cm under jordoverfladen

Kommentar
Fra : Rygiel

Dato : 04-08-03 17:50

Det "grønne" du nævner er grøn kobber. Det kan ikke købes længere. Du skal ikke bruge Gori 22/7, da det er til "udvendig træ" med begyndende råd/borrebiller. Det er sundhedsskadeligt og må ikke bruges indvendigt. Du skal blot bruge Gori 22, eller som vi fagmænd kalder det: "farveløs". Det er altid en god ide, lige at grunde det med det, da det jo er lidt nemmere at gøre nu, inden du lægger gulvet ik'.
Håber det er svar nok, det er i hvert fald håndværksmæssigt korrekt.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 19-11-03 18:55

Produktet du skal bruge hedder Boracol. Ved byfornyelse og boligforbedring, foreskriver tilsynet anvendelse af dette produkt. Du kan købe det på alle trælaster, men der er forholdsmæssigt dyrt. Produktet er godkendt til denne anvendelse.
Kontakt en lokal tømrermester, de har altid en sjat stående, man kan købe "orange". Vi har ca. 5 liter på værkstedet, men vi sælger desværre ikke "orange".
Bjælke enderne i muren, skal efter smøring med Boracol, omsvøbes med murpap.
Dette er den rigtige behandling.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 29-11-03 04:53

Ønsker ikke mere at abonnere på dette sprøgsmål, bliver nok aldrig lukket.
MVH
JMS

Kommentar
Fra : jensalexander

Dato : 29-11-03 06:31

Ønsker ikke mere at abonnere på dette sprøgsmål, bliver nok aldrig lukket.
jas

Kommentar
Fra : smut

Dato : 22-01-04 17:21

hmmmm hvis du er bange for at bjælkerne skal rådne vil jeg anbefale dig og få stoppet evt fugt indtrængning at smørre hele bjælken er meningsløst hvad så med gulvbrædderne/pladerne skal de også smørres eller må de godt rådne før bjælkerne????
du skal lige give enderne lidt "farveløs" og så pakker du enderne ind i polypap det er nemmere og billigere at arbejde med.
ps hvis der er i stueplan så husk lige udluftning under gulver INGEN FLAMINGOKLODSER I SOKKELRISTENE SÅ GÅR DET GALT

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 22-01-04 19:47

Hvis du ikke snart får smurt de bjælker så tror jeg det er for sent, luk nu spørgsmålet

Godkendelse af svar
Fra : Odense

Dato : 19-03-04 17:27

Tak for svaret erling_l.

Kommentar
Fra : smut

Dato : 20-03-04 15:08

du skal lige være opmærksom på af gori22/7 afgiver giftige MEGET GIFTIGE!!!!!!! dampe og kan absolut ikke anbefales "indendørs" det er kun de gamle tømrersvende der kan finde på sådannoget