/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hvor ligger Gjertrudsholm
Fra : Varla
Vist : 1554 gange
500 point
Dato : 01-08-03 13:35

Jeg har brugt flere dage og eftersøgning i både øst og vest, men kan ikke finde hvor Gertrudsholm er beliggende. Det er også set som Gjertrudsholm, og jeg har en mistanke om Sydlangeland hvor også Brolykke og Hiortholm er beliggende.

Jeg antager nemlig at Brolykke er identisk med det nuværende Broløkke, og Hiortholm med det nuværende Hjortholm, men hvor i alverden ligger Gjertrudsholm, eller hvad kaldes det i dag.

Når jeg ikke finde et svar efter flere dages ihærdig eftersøgning, så antager jeg det for et svært spørgsmål, og tildeler point efter samme forudsætning.

mvh. Varla

Accepteret svar
Fra : hedefelt

Modtaget 510 point
Dato : 01-08-03 14:41

En gogglesøgning gav følgende:
http://home.worldonline.dk/alexandr/g0000164.html#I1516

Beskæftigelse på gertrudsholm

og følgende
http://www.skislekt.no/adel/Hedemann.htm
F. Erik, f. 2s/6 1773, † 11/2 1839, gift: 1) med Anna Margaretha Grevinde Ahlefeldt-Laurvigen, f. 15/1 1768, .† 23/3 1800, 2) 20/12 1801 med Grevinde Sophie Ahlefeldt-Laurvigen, Søster til Fornævnte, f. 29/12 1780, † 25/11 1847. Hans 4de Søn var Adolph, f. 10/1 1803, † 25/11 1867., til Gjertrudsholm, gift 24/4 1829 med Cecilia v. Rosenørn, f 31/7 1804, † 10/9 1872, blev naturaliseret ved Patent af 28/11 1873 som dansk Adel. Børn

Det lyder til at du skal have fat i en bog om danske herregårde for at finde yderligere om denne gård.

Men det var nok det du allerede vidste i forvejen?

Michael

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 01-08-03 14:51

Ja disse er allerede undersøgt, men giver ikke svaret på hvor Gertrudsholm ligger. Der er endda yderligere et enkelt link, men heller ikke det giver svaret.

Jeg har gravet i godser og større gårde på Langeland, og fundet følgende:

Bøstrup Sogn (Egeløkke) Langelands Nørre herred, Svendborg amt
Bøstrup Sogn (Nedergaard) Langelands Nørre herred, Svendborg amt
Fodslette Sogn (Hjortholm) Langelands Sønder herred, Svendborg amt
Fodslette Sogn (Rødbjerghavn) Langelands Sønder herred, Svendborg amt
Fuglsbølle Sogn (Skovsbo) Langelands Sønder herred, Svendborg amt
Humble Sogn (Frederiksberg) Langelands Sønder herred, Svendborg amt
Humble Sogn (Skovsgaard) Langelands Sønder herred, Svendborg amt
Lindelse Sogn (Mariendal) Langelands Sønder herred, Svendborg amt
Longelse Sogn (Havgaard) Langelands Sønder herred, Svendborg amt
Longelse Sogn (Møllegaard) Langelands Sønder herred, Svendborg amt
Longelse Sogn (Søvertorp) Langelands Sønder herred, Svendborg amt
Magleby Sogn (Broløkke) Langelands Sønder herred, Svendborg amt
Magleby Sogn (Nordenbrogaard) Langelands Sønder herred, Svendborg amt
Simmerbølle Sogn (Biskopstorp) Langelands Nørre herred, Svendborg amt
Skrøbelev Sogn (Faarevejle) Langelands Nørre herred, Svendborg amt
Skrøbelev Sogn (Skrøbelevgaard) Langelands Nørre herred, Svendborg amt
Snøde Sogn (Steensgaard) Langelands Nørre herred, Svendborg amt
Tranekær Sogn (Korsebølle) Langelands Nørre herred, Svendborg amt
Tranekær Sogn (Pæregaard) Langelands Nørre herred, Svendborg amt
Tranekær Sogn (Tranekær) Langelands Nørre herred, Svendborg amt
Tullebølle Sogn (Blegholm) Langelands Nørre herred, Svendborg amt

men kan det være et af disse godser (muligt fhv. gods nu til dags)

mvh. Varla

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 01-08-03 15:18

Hej Varla!
I hvilken forbindels er du stødt på Gjertrudsholm?

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 01-08-03 15:27

På siden:
http://home.worldonline.dk/alexandr/g0000163.html#I1515
Er Maren Hansdatter ansat på Gertrudsholm og hendes mand på Hjortholm. Deres søn er født i Magleby sogn, så det lyder sandsynligt, at det er på Sydlangeland.

På siden:
http://home.worldonline.dk/alexandr/
finder du et mail-link til sidens ejermand. Du kan jo også spørge ham.

Hilsen Jeannie

Godkendelse af svar
Fra : Varla

Dato : 01-08-03 15:59

Tak for svaret hedefelt.

Dine ord var de forløsende ord som fik mig til at søge i bibliotekets bestand af håndbøger. Det var lidt besværligt, men via stedregisteret til Krak fandt vi frem til at en gård "Gertrudsholm" er beliggende i Vissenbjerg sogn.

Det var i Krak bind 12 (V,1) side 231.

Der stod i øvrigt ikke andet om gården. Så skulle nogen vide mere, så hører jeg meget gerne.

mvh. varla@varla.dk

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 01-08-03 16:02

Desværre kan point ikke deles, så det var Michaels bemærkning "en bog om danske herregårde" der fik mig til at indse andre muligheder end det hjemlige leksikon og internetsøgninger.

Derudover har jeg allerede haft fat i samtlige de nævnte kilder, og endda skrevet e-mails til de der fortsat virker (på flere sprog), men jeg tror de holder sommerferie.

Tak for deltagelsen

varla

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 01-08-03 16:17

Du kan også stille dit spørgsmål i det Sydfynske historiske forum:
http://debat.fynhistorie.dk/viewforum.php?forum=2&65

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 01-08-03 16:21

Jeg lavede en lille fejl i besvarelsen. Det var ikke i Det var i Krak bind 12 (V,1) side 231, men i
Det var i Trap bind 12 (V,1) side 231.

Sådan er det når man baserer noget udelukkende på hukommelsen, så kan man glemme detaljer fordi man skal huske det vigtigste.

I øvrigt leder jeg fortsat efter om der skulle være flere muligheder. Hvis jeg ikke kan få brikkerne med gården i Vissenbjerg til at passe, så stiller jeg et nyt spørgsmål.

mvh. Varla.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 01-08-03 16:21

Alternativt kan du skrive på nedenstående e-mail :

kouddal@post5.tele.dk

Det er en af efterkommerne af Maren Hansdatter og Peder Hansen

Mvh Erling

Kommentar
Fra : stas

Dato : 01-08-03 16:23

Jeg fandt denne adresse.

Et eller sted i deres side fandt jeg en emailadresse hvor ordet gertrudsholm indgår.

http://www.humbleefterskole.dk/

På billedet der er på deres forside ligner det en gammel hovedbygning til noget større.
Har også prøvet kort og matrikelstyrelsen, dog uden held.

Held og lykke

Søren Larsen

http://stass.dk