/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Hvordan tages portrætbilleder ........me~
Fra : sredna2210
Vist : 933 gange
120 point
Dato : 01-08-03 11:53

Hej alle
Jeg har lige købt canon powershot G3 og skal til at tage nogle portrætbilleder som skal være til gave.

Da jeg ikke har meget erfaring vil jeg vide følgende om portrætbilleder:
Er alt tilladt...altså kun op til ens egen fantasi, eller er der nogle retningslinier man skal gå efter, når der tages portrætfoto?
Skal hovedet være på skrå eller skal man kigge lidt skævt ind i kameraet?
Hvad med baggrunden....skal den være sløret eller skarp?........og hvordan gøres det med kameraet?

det var vidst det hele lige nu....håber på hurtigt svar
Anders

Accepteret svar
Fra : thes

Modtaget 120 point
Dato : 01-08-03 13:09

Hej
Jeg syntes du skulle se forbi http://www.fotokritik.dk/ gå under Kategorier og så klik på Portræt der er ca. 2263 foto .. der kan du læse den kritik billederne her fået,, og måske selv få en ide om hvordan dit portræt foto skal se ud..

Skal den være sløret eller skarp
det kan være både den ene eller andet, hvis det skal være skarp med sløret baggrund skal du sætte din blænde lavt,
på mit cam, som er et ixus v2 , får jeg det bedste ved og ha den på ca. -1 og så er den sat til og tag Makro/micro men det er kun hvis det er tæt på jeg tager et Portræt foto,, For og kunne lave om på blænde skal jeg være i manuel,, ved ikke om det er det samme for dit cam :)
Thes

Kommentar
Fra : Ib_Rene

Dato : 02-08-03 21:01

Det kommer an på hvad dit formål med billederne er. Klassikeren er jo overkroppen let drejet kiggende ind i kameraet. Overkroppen er ikke med end til begyndelsen af brystet.
Så vidt jeg husker har G3 4x zoom (optisk) Dem kan du arbejde med. Du skal vel nok bruge det hele. I analog verdenen er 75 mm ikke nok. Jeg mener at jeg brugte en 130 mm potrættele da jeg fotograferede meget. Med rolig baggrund kan du sagtens tage den med. Ellers skal du sløre den. Enten ved optagelse eller ved efterbearbejdning. Ellers er der kun at tage mange og lege sig frem. Få inspiration fra andre som nævnt herover er en ganske god retningsgiver.

Kommentar
Fra : jensthybo

Dato : 10-10-03 17:05

Med en G3 er der mange muligheder, du kan sætte det på potrætfoto, også bare skyde løs indtil du er tilfreds.
Du kan også stille den på manuel også prøve dig frem med forskellige dybdeskarphed på blænden. Du bør sørge for at modellen er belyst oppefra og ned lidt skråt fra siden, så kan du bruge en reflektor fra den modsatte side så du får ca. 1/3 lys fra siden. Dette kan du enten gøre med naturligt lys eller med en flash, lad dog være med at skyde flashen af direkte i hovedet på modellen. Brug evt. et kabel til at få flashen ud til siden, en dims til at sætte på flashskoen så der kan sættes kabel på kan købes for få kroner i en velassorteret fotobutik. Hvad angår zoom bør du prøve dig frem men man plejer at sige 135mm. hvilket svarer til næsten hel zoom, altså uden digital.
Hvis den flash du bruger giver formeget lys så modellen bliver udbrændt, kan du evt. sætte noget bagepapir foran den.
/Jens

Kommentar
Fra : hoho

Dato : 26-10-03 18:00

Hej Anders.
Du spørger om meget, husk det vigtigste, det er dej der fotograf, ikke kameraet.
Det bedste svar har du fået af Thes.
Venlig hilsen Ole.

Godkendelse af svar
Fra : sredna2210

Dato : 26-10-03 21:53

Tak for svaret thes.