/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Skrivebeskytning af filer i win2000 prof~
Fra : thomas5
Vist : 353 gange
20 point
Dato : 07-01-02 09:10

Lad os nu sige at jeg lige har skrivebeskyttet en række filer - så er det stadigvæk muigt for mig at slette dem via netværket!

Hvad er fremgangsmåden for at skrivebeskytte filer i win2000 proff, så man slet ikke kan slette eller overskrive disse filer fra netværket!!! lige meget hvem man er!!!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-01-02 10:41

Hej du !

Du skal bare ændre på filrettighederne. Forudsat at du benytter NTFS altså
!!! Du kan ikke sætte filrettigheder i FAT32.

Du kunne jo også lade andre tilgå din maskine udelukkende via gæstekontoen,
og så sikre dig at der kun er læse rettigheder.

Jannik

"thomas5" <thomas5.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:7Cc_7.15083$Zm5.1362483@news000.worldonline.dk...
> Lad os nu sige at jeg lige har skrivebeskyttet en række filer - så er
> det stadigvæk muigt for mig at slette dem via netværket!
>
> Hvad er fremgangsmåden for at skrivebeskytte filer i win2000 proff, så
> man slet ikke kan slette eller overskrive disse filer fra netværket!!!
> lige meget hvem man er!!!
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Accepteret svar
Fra : catbody

Modtaget 20 point
Dato : 07-01-02 12:21

Kan du ikke bare, når du gemmer dokumenterne, gå ind i Funktioner, Indstillinger og derefter vælge fanebladet Gem og ving af ved skrivebeskyttelse og evt. angive adgangskode. Det virker for mig ved brug af Word2000 med WinME som styresystem.
m v h
Catbody

Kommentar
Fra : thomas5

Dato : 08-01-02 11:27

"Jannik Ebbe Brich" skrev d. 07-01-02 10:41 dette indlæg :
> Hej du !
>
> Du skal bare ændre på filrettighederne. Forudsat at du benytter NTFS altså
> !!! Du kan ikke sætte filrettigheder i FAT32.
>
> Du kunne jo også lade andre tilgå din maskine udelukkende via gæstekontoen,
> og så sikre dig at der kun er læse rettigheder.
>
> Jannik
>
> "thomas5" <thomas5.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:7Cc_7.15083$Zm5.1362483@news000.worldonline.dk...
> > Lad os nu sige at jeg lige har skrivebeskyttet en række filer - så er
> > det stadigvæk muigt for mig at slette dem via netværket!
> >
> > Hvad er fremgangsmåden for at skrivebeskytte filer i win2000 proff, så
> > man slet ikke kan slette eller overskrive disse filer fra netværket!!!
> > lige meget hvem man er!!!
> >
> > --
> > Leveret af:
> > http://www.kandu.dk/
> > "Vejen til en hurtig løsning"
> >
>
Jo det er fint nok, men problemet er stadigvæk: Jeg har opsat de brugere således at de ikke kan slette! Men alligevel kan de!!!

I praksis skulle man da bare kunne højreklikke på filen som ligger på serveren og sætte den til 'read only' (skrivebeskyttet). Så skulle det være umuligt for den bruger at slette eller overskrive!

Hvis du har et svar ville jeg blive meget glad!!!

>

Kommentar
Fra : thomas5

Dato : 08-01-02 11:27

Jo det er fint nok, men problemet er stadigvæk: Jeg har opsat de brugere således at de ikke kan slette! Men alligevel kan de!!!

I praksis skulle man da bare kunne højreklikke på filen som ligger på serveren og sætte den til 'read only' (skrivebeskyttet). Så skulle det være umuligt for den bruger at slette eller overskrive!

Hvis du har et svar ville jeg blive meget glad!!!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-01-02 12:44

Nej !

Du kan ikke begrænse dine lokale brugere i filadgang såfremt du ikke
benytter NTFS. Du kan godt skrivebeskytte filerne men de kan bare ignorere
det. FAT32 giver ikke mulighed for at begrænse det.

Det jeg mente med gæstekontoen, var at det dog kan lade sig gøre at begrænse
adgangen via et share. Hvis du via LAN går ind via et share kan du godt
forhindre skrive/slette operationer med FAT32.
Men altså ikke for lokale brugere der logger direkte fysisk på maskinen.

Du kan iøvrigt sagtens konvertere det nuværende filsystem fra FAT32 til NTFS
men ikke omvendt.

Jannik

"thomas5" <thomas5.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:VHz_7.16490$Zm5.1447343@news000.worldonline.dk...
> "Jannik Ebbe Brich" skrev d. 07-01-02 10:41 dette indlæg :
> > Hej du !
> >
> > Du skal bare ændre på filrettighederne. Forudsat at du benytter NTFS
> altså
> > !!! Du kan ikke sætte filrettigheder i FAT32.
> >
> > Du kunne jo også lade andre tilgå din maskine udelukkende via
> gæstekontoen,
> > og så sikre dig at der kun er læse rettigheder.
> >
> > Jannik
> >
> > "thomas5" <thomas5.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> > news:7Cc_7.15083$Zm5.1362483@news000.worldonline.dk...
> > > Lad os nu sige at jeg lige har skrivebeskyttet en række filer - så
> er
> > > det stadigvæk muigt for mig at slette dem via netværket!
> > >
> > > Hvad er fremgangsmåden for at skrivebeskytte filer i win2000 proff,
> så
> > > man slet ikke kan slette eller overskrive disse filer fra
> netværket!!!
> > > lige meget hvem man er!!!
> > >
> > > --
> > > Leveret af:
> > > http://www.kandu.dk/
> > > "Vejen til en hurtig løsning"
> > >
> >
> Jo det er fint nok, men problemet er stadigvæk: Jeg har opsat de brugere
> således at de ikke kan slette! Men alligevel kan de!!!
>
> I praksis skulle man da bare kunne højreklikke på filen som ligger på
> serveren og sætte den til 'read only' (skrivebeskyttet). Så skulle det
> være umuligt for den bruger at slette eller overskrive!
>
> Hvis du har et svar ville jeg blive meget glad!!!
>
> >
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>