/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Stor svedskjold på rød plys sofa
Fra : JJM
Vist : 655 gange
50 point
Dato : 31-07-03 21:33

Jeg har fået en stor svedskjold, på en sofa beklædt med rødt plys. Skjolden er kommet efter, at en gæst har siddet i sofaen i en svedig skjorte.
Er der nogen der har en ide til hvordan jeg får skjolden fjernet ?.

Accepteret svar
Fra : A.C.Rosmon

Modtaget 60 point
Dato : 31-07-03 21:45

tæpperens vil sandsynligvis være det nemmeste og hurtigste. Spray det på. Lad det side lidt. Der står på flasken hvor længe. Støvsug.

Du kan piske lidt Biotex op i vand. tag et stykke skumgummi. tryk den i vandet til du får lavet en masse skum. Smør skummet på pletten. Gnid på det med et rent håndklæde. Støvsug.

I begge tilfælde skal du arbejde ud over pletten. Fait ud, saåder bliver en blød overgang, hvis farveægtheden ikke er i orden.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-07-03 22:44

Er der nogen der ved noget om pletter, så er det : http://www.fs.dk/pj/pletter.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 31-07-03 22:49

hejsa
jeg ville prøve med noget
vanish oxi action
(ca kr. 40,- for 500 gram)
der står det kan bruges på møbelstof også men prøv et lille "usynligt" sted først hvis stoffet ikke er farveægte
Jeg har haft stor glæde af vanish bl.a med græs på tøjet. Efter min mening et produkt der holder hvad det lover

Godkendelse af svar
Fra : JJM

Dato : 01-08-03 09:27

Tak for svaret A.C.Rosmon.

Kommentar
Fra : mango

Dato : 01-08-03 10:52

grausen...nu har jeg set det produkt beskrevet 2 gange:vanish oxi action ???? Hvad er det og hvor køber du det?

Mange venlige hilsner
Sus

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 01-08-03 11:34

Lige for tiden kan du købe det i Netto. Indeholdet står på udenlandsk, så jeg har lidt svært ved at gennemskue hvad det er, menefter min fordanskning skulle det indeholde natriumkarbonatperoxidhydrat. Reelt tror jeg det der sker, er at der ved tilsætning af vand, dannes brintoverilte, der også er stærkt blegende. Derfor skal man være varsommed hvor man bruger det. Det må derfor ikke umidelbart blandes med andre kemikalier, da det enten vil kunne selvantænde (f.eks. med olie 0.l.), eller lave giftige gasser (f.eks. med saltsyre).