/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Linux netværk
Fra : Try_to_help
Vist : 426 gange
130 point
Dato : 06-01-02 17:15

Jeg vil gerne vide helt præcist hvordan jeg får netværket til at virke, det skal virke sammen med to windows me maskiner, den ene er dns-server, og er instillet til deling af internet, jeg har fået linux-maskinen på nettet, og jeg kan pinge, men kun når jeg skriver ip, ikke navnet på dem.
Det jeg gerne vil opnå er at sætte den op så windows maskinerne kan hente fra linux maskine, og modsat.
Jeg er rimelig ny til linux, men jeg mener er det ikke noget med at man skal sætte en ftp-server op på linux maskinen.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 06-01-02 17:53

er bare med på en lytter

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-02 22:48

On Sun, 06 Jan 2002 17:14:48 +0100, Try_to_help wrote:

> jeg har fået linux-maskinen på
> nettet, og jeg kan pinge, men kun når jeg skriver ip, ikke navnet på
> dem.

Hvilken distribution kører du? Om ikke andet tilføj nameserver <ip> i
/etc/resolv.conf

> Det jeg gerne vil opnå er at sætte den op så windows maskinerne kan
> hente fra linux maskine, og modsat.

Du tænker på at installere samba?

/Bo

Kommentar
Fra : Try_to_help

Dato : 07-01-02 19:13

ja men hvordan installere jeg det, jeg køre red hat 7.2. jeg har downloadet samba som tar-gz fil og udpakket den også. hvad så

Kommentar
Fra : MarcusB

Dato : 09-01-02 14:02

Så er der et 'configure' shell script (går jeg ud fra - selvom jeg bruger .deb binære filer til debian)
Det kan du køre ved at cd'e ind i dit samba bibliotek og køre ./configure
Hvis det ellers går igennem som det skal, burde du kunne køre 'make' som kompilerer samba, og så 'make install' som placerer samba i de korrekte biblioteker.
Du skal for det meste være root for at kunne lave make install, da du ellers ikke har write adgang til f.eks /usr/bin osv.

Når du nu kører Red Hat, og virker som om du ikke har helt styr på at kompilere programmer osv. (Nu må du ikke tage det som en fornærmelse, det er jo noget man lærer alt sammen) forstår jeg ikke hvorfor du ikke installerer samba fra en RPM?
RPM = Redhat Package Manager - Det er prekompilerede programmer der kan installeres og konfigureres (sådan da) med nogle relativt nemme kommandoer (og ofte via et grafisk interface - hvis du altså er click-o-rama typen ;)

Håber det er en hjælp. :)

Kommentar
Fra : MarcusB

Dato : 09-01-02 14:06

Forresten, ang. det med FTP-server.
Samba er ikke en FTP-server, det er en SMB fil og print-server. SMB shares er form for netværksdeling M$ Windoze benytter, og vha. Samba, kan du lave shares på din Linux box, som så vil fungere som en normal Windows share, eg. en du kan se i Andre Computere.

Kommentar
Fra : Try_to_help

Dato : 11-01-02 12:44

Ja tak for tippene, jeg prøver at tjekke det, jeg kunne bare ikke finde det i rpm udgaven

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 02-03-02 22:28

Er bare lige med på en lytter

Kommentar
Fra : Nacx

Dato : 26-05-02 19:10

Jeg kører også selv Red Hat 7.2, og jeg har wu-ftpd kørende. Det er en FTP Deamon(server) som følger med Red Hat 7.2, så den er inst. på dit system. Start den ved at skrive: chkconfig wu-ftpd on , I konsollen. Brug dine alm. usernavne+pass til at logge på serveren, eller lav en ny user i User Manager. Så kan du bare logge på serveren fra dine win maskiner, jeg har dog oplevet problemer med at logge på min wu-ftpd med CuteFTP, så brug noget andet hvis det kikser. Jeg vil faktisk også gerne høre fra dig hvis det virker med CuteFTP til wu-ftpd, alle bruger det lort og jeg gider forklare dem hvof de ikke kan bruge Cute, når de tror linux er et windows program.
-Nacx
PS: Jeg er forresten ikke sikker på at wu-ftpd er inst. hvis ikke du har valgt server og ftp server, under inst. Ellers kan du hente den på: www.wu-ftpd.org

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 14-07-02 17:59

Hvis dit spørgsmål er besvaret er du så sød at lukke det ?

Kommentar
Fra : Uranus

Dato : 06-08-02 18:20

du skal tilføje ip host nickname i /etc/hosts, dvs.
eks.
127.0.0.1 localhost.localdomain localhost
192.168.0.3 linuxbox linux
192.168.0.1 dns-server dns
192.168.0.2 ms-me me

og se evt. http://www.sslug.dk/linuxbog/
samling af gode bøger.