/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hjælp søges i Sønderjylland
Fra : gedestalden
Vist : 775 gange
200 point
Dato : 31-07-03 14:08

Under forsøg på at finde mine aner, er jeg gået i stå ved min 2xtipoldefar. De eneste oplysninger jeg har om ham er, at han i 1850 blev udlagt som fader til min tipoldemor Christina Catharina Danielsen f. 10 nov 1850 i Sønderborg. Her står, at faderen var soldat Johann Peter Danielsen fra Frørup. Den gode Johan skulle angiveligt have voldtaget Christinas moder. Det er ikke lykkedes mig at finde oplysninger om soldaten. Håber der er nogen, der kan hjælpe.
Med venlig hilsen
Flemming B Jensen

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 02-08-03 11:43

Hej Flemming!
Har du fundet oplysningerne om voldtægten i faderskabssagen?
Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 02-08-03 12:05

Hej igen!
Måske skal du gå "soldater-vejen" og finde ham som soldat i krigen 1848-1850.

Hvis det er sognet Frørup i Sønderjylland, er han måske opført lægdsruller for sognet? Jeg ved bare ikke hvordan det fungerede i Sønderjylland på det tidspunkt, men der lidt hjælp på Rigsarkivet, som de originale lægdsruller:
http://www.sa.dk/ra/salgservice/foldere/laegd1.htm

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : suhmo

Dato : 08-08-03 20:12

hej

hvad hed christinas moder?

Hilsen Peter

Kommentar
Fra : gedestalden

Dato : 09-08-03 21:38

Tak for besvarelserne og undskyld min sendrægtighed; men jeg har ferie for øjeblikket, og kigger ikke til min computer hver dag. Som svar på spørgsmålene kan jeg oplyse:

I Kirkebogen for Sønderborg står:
1850, nr. 128
. Geburt 10. nov.
Taufe 17. nov.
Kristina Catharina Danielsen, der geschwikhten (?) Margaretha Andersen (eine eheliche Tochter des Anders Sørensen in Ringkjøbing und seiner Ehefrau Else Margaretha, geb. Nielsen), uneheliche Tochter, als deren Vater sie durch die Hebamme M. Vollmer den Soldaten Johann Peter Danielsen aus Frørup, Amts Hadersleben, hat angeben lassen, von dem sie in Heils geschwangert sei.

Gevatter: 1. Mette Maria Schafft. 2. Anne Louise Petersen. 3. Jacob Petersen.

NB: Die Geburtsheimathsrechte dieses Kindes sind vom Kirchspiel Heils anerkannt worden.
Schreiben des Magistrats Sonderburg 26. Jan. 51.

Oversættelse:

1850, nr. 128. Fødsel 10. nov.
Dåb 17. nov.
Kristina Catharina Danielsen, uægteskabelig datter af den voldtagne (?) Margaretha Andersen (ægtefødt datter af Anders Sørensen i Ringkjøbing og hans ægtehustru Else Margaretha, født Nielsen), da hendes far gennem jordemoder M. Vollmer har ladet hende angive soldaten Johann Peter Danielsen fra Frørup, Haderslev amt, af hvem hun i Heils er blevet besvangret.

Faddere: 1. Metta Maria Schafft. 2. Anna Louise Petersen. 3. Jacob Petersen.

NB (i rubrikken til højre): Fødselshjemstedsret for dette barn er anerkendt af Heils sogn ved skrivelse fra magistraten i Sønderborg 26. jan. 51.

Min oversætter er ikke helt sikker på ordet geschwikhten. Han mener, der skal stå geschwachten.Det er dog et ord, som han ikke tidligere er støt på; men hans ordbog peger hen på voldtægt.

Med venlig hilsen

Flemming B Jensen

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-08-03 14:37

"" Kristina Catharina Danielsen, der geschwikhten "" er plat Tysk og betyder svigtet.
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-08-03 14:51

Hvis det var voldtægt , hvorfra ved hun så navnet på faderen til barnet ???
Det er urealistisk.
Senta

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 200 point
Dato : 10-08-03 15:01

Fra FS: jeg ved ikke om du har de data, ?
Johann Peter DANIELSEN er måske faldet inden de er blevet gift derfor uægte.
Senta
Kristina Catharina DANIELSEN
Sex: F

Event(s):
Birth: 10 Nov 1850 Place: <Sonderborg, Sonderborg, Denmark>
Christening: 17 Nov 1850 Place: Sonderborg, Sonderborg, Denmark

Parents:
Father: Johann Peter DANIELSEN
Mother: Margaretha ANDERSEN

Grandparents:
Mother's Father: Anders SORENSEN
Mother's Mother: Else Margaretha NIELSEN

Source Information:
Batch Number: C224295
Source Dates: 1847 - 1860
Film or Fiche Number: 42835
Collection Details: Sonderborg; Den Danske Folkekirke

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 10-08-03 15:54

Er der ikke en faderskabssag?
Hilsen Jeannie

Godkendelse af svar
Fra : gedestalden

Dato : 15-08-03 22:17

Tak for svaret senta.