/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Explorer.exe æder cpu'en
Fra : Caine
Vist : 715 gange
400 point
Dato : 31-07-03 01:36

Hej

Mit problem består i at explorer.exe æder min cpu op, forstået på den måde at den bruger mellem 80-99% af cpu'en og omkring 250-350mb... er der tale om en virus eller et program der ikke fungere til windows xp...???

/Caine

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 31-07-03 05:08

Hvilke programmer har du til at køre i MSCONFIG?
Tag evt. en onlinescanning: www.pandasoftware.com/activescan/com/activescan_principal.htm
og du kan også hente spywareprogrammer her: www.spywarefri.dk/

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-07-03 09:25

langbers forklaring lyder ikke helt ude i skoven. Programmer der køres fra systray har det med at polle konstant. Det er noget der hiver resourcer!!! Eksempelvis programmer som Realplayer, Kazaar ( som du selvfølgelig ikke bruger ) og Virus protection programmer. Du slår dem fra ved at vælge : Start -> kør -> [skriv: msconfig] i pop-up'en vælger du ->
autostart og fjerner fluebenet ud for hvad der nu kan undværes.

Diverse Spyware og Adware ting er lige så forslugne.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Caine

Dato : 31-07-03 13:19

HEj

Alt det har jeg styr på... og det ser ikke ud til at være det som er problemet...
problemet opstår når jeg eksembelvis højre klikker på en større fil og bér om "Properties", kort efter æder explorer.exe over 250-340mb og op til 99% cpu-kraft...
Nogen ideer...
/Caine

Kommentar
Fra : als

Dato : 31-07-03 14:23

Virus er det ikke, men måske spyware. Har du tjekket for spyware? Hvis du ikke har downloaded programmer mod den slags kan du køre onlinescanneren her http://www.spywarefri.dk/spywarefri-onlinescan.htm Hvis du er hårdt angrebet, så kan hverken Spybot eller Ad-aware klare sagen, så må du nok hellere stille spørgsmålet i Spywarefri's forum her http://www.hostedstuff.com/services/forum/?id=1903 så kan de rense din pc helt for spy, trojaner og andet skidt.

Kommentar
Fra : micriis

Dato : 31-07-03 14:35

Hej

Prøv at læse denne artikkel: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;317751

Mvh
Michael

Accepteret svar
Fra : Bjarne_H

Modtaget 400 point
Dato : 31-07-03 14:46

Hej Caine m.fl.!

Jeg er udsat for det samme ind i mellem og har fundet ud af flere programmer kan forårsage det.

Bl.a. har jeg en nyhedslæser installeret fra Jyllands Posten (agent.exe) dette program sætter sig fast og æder CPU. Jeg stopper det med Windows jobliste og starter det derefter igen og så er det OK igen.

Windows jobliste har jeg for det meste åbent for netop at holde øje med CPU forbrug m.m.

Endvidere har jeg lagt mærke til at nogle DOS programmer kan æde CPU m.m. Jeg tror løsningen her er at gå ind og ændre i indstillinger m.h.t. til RAM benyttelse m.m. ved at højreklikke på bat filen eller programmet og ændre via egenskaber.

Når man kommer ud for det samme ved at højreklikke på filer via eks.v. stifinder i mapper og ved større filer, så bruger jeg det at jeg ændrer mappens visninger til at være detaljeret. det kan være, at det ikke er nok; men det skyldes formentligt Windows XP måde at behandle visse filer på (mest billed og film filer) idet når man højreklikke på sådanne vil Windows XP forsøge at undersøge og læse dem. Der er jo i Windows XP indbygget en billedviser som man kan bruge når man højreklikker på filen.

Dette gør sig endvidere også gælden for nogle billedprogrammer bl.a. AcdSee som man automatisk kan sætte til at åbne filer når man højreklikker på dem - ret indstillinger i de pågældende programmer.

Endvidere kan man ændre behandling af fil typer via eks.v. stifinder >funktioner >mappeindindtillinger gennemgå og tilpas under faneblad "vis" og derefter faneblad "filtyper".
Husk at tage backup (gendannelspunkt) før ændringer foretages i filtyper.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Caine

Dato : 06-08-03 01:35

Kommentar
Fra : Caine

Dato : 06-08-03 19:39

jeg har fundet ud af det....
ellers tak for hjælpen!!!

Lige til en lille reminder
Control Panel --> System --> Advanced--> Performance --> Fravælg "Use Common Task In Folders" :: DONE ::

/Caine

Godkendelse af svar
Fra : Caine

Dato : 09-03-04 23:13

Tak for svaret Bjarne_H.