/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
Forbrugsgrænse
Fra : Jimmy17
Vist : 332 gange
100 point
Dato : 30-07-03 23:39

I min kontrakt står

Oprettelsen er godkendt med følgende telefonnummer ********
Kunden kan IKKE bruge telefonen i udlandet, og kunden har en FORBRUGSGRÆNSE PÅ 500 KR. PR. MÅNED.
Citat slut

Ord med stort, er i kontrakten understreget.

Kan de så godt kræve en regning på over 900 kr.
Reference til lov ønskes.

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-07-03 23:57

Kan ikke give dig §, men forbrugerklagenævnet opretholder en bagatelgrænse på kr. 500- Det må være den firmaet hentyder til. Alle klager under kr. 500- afvises ved skranke 1.

Derfor skal man altid være på vagt overfor firmaer der lover service til under kr. 500-

Ja, du kan godt klage over en regning på kr. 900-, men firmaets FORBRUGERGRÆNSE holder ikke i byretten.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ans

Dato : 31-07-03 00:09

På den regning, som du har fået, står der ikke der, hvordan der er kommet frem til beløbet?

Samtaler + moms + ekspeditionsgebyr + oprettelse + abonnement?

mvh ans

Kommentar
Fra : tutfis

Dato : 31-07-03 00:19

kender godt det med forbrugergrænse; grunden til man godt kan få en regning der er dyrer end det grænsen er sat til er at man kan blive ved med at snakke og sms i et stykke tid efter man har nået ens forbrugergrænse.
teleselvskaber er ikke lige hurtige til at spærge telefon når grænsen er nået. det skulle være derfor ok at opkræve disse dyre regninger, men det er da værd at tjekke.

lovmæssigt set kan jeg ikke svar men du kan alt prøve at få informationen hos telestyrelsen som er igang med at lave et klagenævn over telefoni. ved ikke om deres klagenævn er oppe og køre endnu.
ellers kan man altid spørge hos forbrugerstyrelsen. de er flinke til at gi et svar i telefonen hvis man er usikker hvordan man står lovmæssigt.
du kan finde nærmere info på deres hjemmesider!

men det kan jo være at der er andre her inde som ved det mere præcist!

Kommentar
Fra : tutfis

Dato : 31-07-03 00:24

desuden kan du se teleloven inde på WWW.telestyrelsen.dk

Accepteret svar
Fra : tutfis

Modtaget 110 point
Dato : 31-07-03 00:58

du kunne gå ind på www.fs.dk og søg på forbrugsgrænser... også læse sag 6.4.7 + 6.4.8 + 6.4.9 der kan du finde dit svar og evt § som du skal bruge. også læs din kontrakt igennem + vilkårenden for dit abonnement!

Kommentar
Fra : sko12345

Dato : 01-08-03 11:01

Vedr. forbrugsgrænse. Det er grænse selskabet sætter som maks for dig pr måned. Grunden er at de laver en kreditgodkendelse i forbindelse med oprettelsen af nummeret, og her har de åbenbart ikke vurderet dig god for mere end 500 kr pr mdr. Det er lovligt at sætte en sådan grænse.

De kan ikke kræve en regning på 900 kr, da dit abonement ikke tillader dig at forbruget overstiger 500 kr pr måned.

Godkendelse af svar
Fra : Jimmy17

Dato : 01-08-03 22:52

Tak for svaret tutfis.
         Fandt hvad jeg skulle bruge...