/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vola vandhaner
Fra : Rygiel
Vist : 4239 gange
60 point
Dato : 30-07-03 22:11

Har købt et hus for et år siden, med Vola vandhaner i hele hytten. 2 af dem begyndte at dryppe og jeg købte et rep. sæt hos Sanistål. Det virkede ikke efter hensigten. Drypperiet stoppede godt nok, men vendte tilbage efter få uger.
Nu har jeg og min kone så besluttet at få skidtet lavet om til alm. blandingsbatterier, og så vil jeg lige høre om det er en meget omfattende proces? Skidt med fliser og murværk, det skal renoveres alligevel, men jeg vil bare vide om det kan lade sig gøre, og om det koster en formue at få lavet. Dvs. er det specielle stumper der skal indkøbes, eller kan en hver VVS mand lave det med det han har i sin bil?

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 30-07-03 22:23

Det burde ikke være det store problem at få dem udskiftet. Hvorfor får du ikke en vvs mand til at reparere dem, de er jo flotte, dyre og en ret god kvalitet. De skal nok bare have en tur med en håndfræser, som enhver fagmand kan klare på 5 minutter.

MVH

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-07-03 22:30

Hvis det er ethuls batteri, er der ingen problemer. En vvs montør kan sagtens skifte til et andet batteri. Hvis du selv indkøber det kan det godt blive lidt svært at få det skiftet af en vvs montør. (i øvrigt skal det være VA-godkendt)
To huls batteri passer som regel også sammen, men vvs-montøren har "overgange" med sig i vognen.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-07-03 22:35

Uden at kende Vola, så har den sansynlig en keramik blandingsventil, som ikke kan "fræses" og det er en af ulæmperne ved de nye blandingsbatterier, men ja den burde kunne repareres med et rep-sæt monteret rigtigt.
Emesen.

Kommentar
Fra : Rygiel

Dato : 31-07-03 15:45

Der er ingen keramik i et Vola. Der er en ca 7-9 cm lang messing stift, der bliver slidt og der hører en ny med i et rep. sæt. Jeg har prøvet at fikse det med et rep. sæt 2 gange, men den bliver utæt igen efter 3-5 uger. Min plan er helt klart at skifte til et mere almindeligt batteri, så som Damixa. Det vd man da hvad er, og det kan man selv reparere.
Med hensyn til om det er et ethuls eller 2-huls batteri, så er jeg i tvivl om hvad du mener. Der er kun én fidus til at trække i for at åbne for vandet, og så vælger man mellem kold og varm, ved at dreje den.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 31-07-03 15:55

Ja Damixa kan man reparere, jeg bruger dem selv både nye og 25år gamle.
Et/to huls - det er monteringen i bord/vask/væg jeg mener.
Emesen.

Kommentar
Fra : Rygiel

Dato : 01-08-03 13:43

Batteriet er monteret i væggen, og derfor er alle rør osv. inde i væggen. Der er ingen mulighed for at lukke for de enkelte vandhaner, via en ballofix. Har snakket med forskellige vvsmænd, og alle henviser til rep. sættet, mens de tager sig til hovedet.
Så de skal skiftes til alm. batterier, men kan det laves, da Vola's system inde i væggen, er noget anderledes end alm. batterier.

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 60 point
Dato : 01-08-03 16:10

Det er ikke nemt som du beskriver det. Jeg har som sagt Damixa bl.a. indbygget i væggen, og har lige skiftet til en ny Damixa i hvid udgave og stadig ind i væggen. Men da man ikke må indmure samlinger har jeg måtte skifte rør-indstallationen ud med pex-rør-i-rør. Det var noget besværligt, men nu sidder den der. Jeg har samtidig skiftet fliser så det var ikke så slemt at "fræse" nye riller og indmuringshul.
Der skal nok samarbejdes med en vvs'er før og ved monteringen. For at sige det rent ud, det er ikke for amatører.
Emesen.

Kommentar
Fra : Rygiel

Dato : 01-08-03 16:49

Ok tak for hjælpen, jeg tager en sludder med en fagmand. pointsene er dine.

Godkendelse af svar
Fra : Rygiel

Dato : 01-08-03 16:50

Tak for svaret emesen.