/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
lakris
Fra : pause
Vist : 896 gange
100 point
Dato : 30-07-03 21:39

Hej hvem kan fortælle mig hvad der er i lakris, har spist utroligt meget hver dag i flere år, og så stoppet, har nu været svimmel, og er startet med at spise lakris igen og det er altså som om svimmelheden er på vej væk, har dette mon en sammenhæng???

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-07-03 21:44

Du må lige over på denne side inden du spiser for meget lakrids.
http://www.foodcomp.dk/fvdb_details.asp?FoodId=1104
Emesen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-07-03 21:57

pause: Du er bare blevet afhængig at det, der er i lakrids.

mvh ans

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-07-03 22:05

Det kunne være disse ting du mangler. (se linket)
B1-vitamin, thiamin mg 0.040
B2-vitamin, riboflavin mg 0.110
Jern, Fe mg 3.5 3.2 - 3.7 2
Emesen.

Accepteret svar
Fra : ram2

Modtaget 110 point
Dato : 30-07-03 22:07

Emesen har jo så fint redegjort for hvad der er i lakrids, og her kan du så se hvad den gør ved dig

LAKRIDS
Lakridsen er en op til to meter høj busk med ulige finnet blade med cremefarvede eller blålilla blomster.
Det er roden, som anvendes.

Planten vokser i det subtropiske klimabælte.
Lakridsplante har været anvendt i mange tusind år i det gamle Indien, det klassiske Grækenland og i vores dage. Den blev brugt/bruges mod astma og brystlidelser.

Engelsk lakrids anvendes mod dårlig fordøjelse, da dårlig fordøjelse giver dårlig ånde, hvilket ikke ligefrem fremmer dybe tungekys. Lakrids er ikke et direkte afrodisikum, men har en østrogenlignende virkning .

Inderne anvender den sammen med andre urter til at kurere ubalancer i kvinders hormoner
Det siges desuden, at den beskytter mod infektioner.
Alexander den Store udstyrede sine soldater med lakrids for at styrke hærens udholdenhed og modstandskraft.

Det skal dog indskydes, at det udelukkende er lakridsroden og den rene lakrids, der skal anvendes og ikke de billige efterligninger, vi kender fra vores dages slikposer.

Lakrids skal anvendes med måde, da det forhøjer blodtrykket, og nogle mener gravide bør undgå indtagelse af lakrids, da det kan forøge væskeansamlinger, som vi jo har nok af, når vi bærer rundt på næste generation.

Kilde:http://www.elixir.dk/koekken/indhold_koekken_lakrids_02.htm

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : pause

Dato : 30-07-03 22:26

Ingen læger har kunne finde ud af hvorfor jeg var så svimmel, så begynder jeg igen at spise lakris og det skal helst være så stærk som muligt, så går svimmelheden langsomt væk, kan det mon være lakrisen.??

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 30-07-03 22:28

Lidt underligt.
Du skulle blive svimmel ved at spise lakrids i overmål, i det dit blodtryk stiger. Der må være nogle andre stoffer der spiller ind.

Ram

Kommentar
Fra : pause

Dato : 30-07-03 22:48

Ja det er meget underligt, blodtrykket er normalt, altså med medicin, blodprøver også normalt, så jeg skulle ikke mangle nogle stoffer. Derfor troede jeg der var et stof i lakris som gik til hjernen og måske har fjernet svimmelheden. Og som sagt alt er undersøgt ører caning af hjernen osv

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-07-03 22:58

pause: Nogen kan lide chokolade, kager, lakrids m.v. Hvis de ikke spiser det hver dag efter en længere tilvændingsperiode får de abstinenser. Hvis du vil holde op med at spise lakrids må du vide at du i en kortere periode kan få det dårligt. Ca. 4-5 dage. Når de dage er overstået vil du igen få det godt uden at være afhængig af lakrids. Du skal bare være standhaftig.

mvh ans

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-07-03 23:01

Det skulle ikke undre mig, at der også er noget vanedandende i lakrids, for det er der i mine smøger og måske også i alt det cola jeg drikker.
Emesen.
Så i stedet for at stoppe med lakridsen, så prøv at trappe lidt ned, og få lidt frisk luft og nogle grøntsager. Gullerødder at gnaske i er godt når man har vænnet sig til dem.
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : pause

Dato : 31-07-03 07:26

Tak for svaret ram2.

Kommentar
Fra : mango

Dato : 31-07-03 07:37

jeg har også lyst til at komme med et bud: I lakrids er der jo sukker! Og mit bud er at det er dit blodsukker der er helt ude af trit + at det virker blodtryksstigende, du har jo så vænnet dig til et højere blodtryk og derved kan du godt blive svimmel, fordi det hele "kører" lidt langsommere. Men tilbage til blodsukkeret, du skal som Emesen siger igang med at spise en masse grøntsager og groft brød og helst hver dag for at få normaliseret dit blodsukker. Har du også haft humørsvingninger og grådanfald, så er jeg næsten sikker på at det er blodsukkeret det er galt med.
Hvis du vil have tjekket dit blodsukker, skal du huske at du skal være fastende når du får det tjekket.
PS: mange alternative behandlere har meget forstand på det med blodsukker!
Mange venlige hilsner
Sus

Kommentar
Fra : larshansen1

Dato : 05-08-03 17:28

bare et råd: gå til læge og få undersøgt om dit blodtryk er for lavt.
Og skær ned på dit lakrids forbrug. Men lidt lakrids en gang imellem skader dig ikke, og hvis det hjælper på at få dit blodtryk til at stige, så du får det bedre, så bliv ved med at spise det, bare med måde.
Min fars kæreste har samme problem som dig, så jeg taler af erfaring.

Hilsen lars!

Kommentar
Fra : pause

Dato : 06-08-03 18:54

Hej lars.
Mit blodtryk er ikke for lavt, men kun en smule for højt, men det mærkelige er at jeg har en lav puls, jeg er nu begyndt at expermentere med sukker da jeg aldrig spiser sukker kager og chokolade. er begyndt at tage sukker i kaffen hvor jeg har brugt sødemiddel før. Jeg vil sige at jeg er stoppet med lakrisen da min tunge er helt hævet igen, og svimmelheden er også kommet igen
hilsen pause