/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Bærbar med batteriproblemer
Fra : thomash46
Vist : 497 gange
100 point
Dato : 30-07-03 20:09

Min søster har købt sig en bærbar computer for ca. ½ år siden, den har det problem at den ikke kan kører på batteriet særlig længe kun ca. ½ time, før der kommer en advarsel, når det er fuldt opladt, og hvis den står og ikke bliver brugt, så går der et par uger så er batteriet afladt så den ikke kan starte op. Det er en 1300 Ghz Celeron med 256MB Ram 20GB harddisk. er det ikke unormalt at batteriet ikke holder længere?

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 30-07-03 20:13

Hvad er det for en (mærke-model).
Jeg har selv en der kan holde i 5 minutter, og har aldrig kunne holde mere end Ca. 1/2 time.

MVH

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 30-07-03 20:35

Hmm. Jeg vil give viskinge ret. Jeg har også haft adskillige gennem mit arbejde og kun en 80386 kunne holde 1 1/2 time, men det er længe siden. Af de nyere jeg har haft, har ingen af dem nogensinde kunne holde 1 time.
Det hænger sammen med at batterierne ikke udvikles i samme tempo som processorne, men det er der vist ingen ting der gør
Det bedste batteri for tiden hedder lithium-ion batteri. Det har den fordel frem for andre batterier, at det ikke lider under memmory effekten (når et batteri kan lades mindre og mindre op) samtidig er kapaciteten væsentlig bedre end hos de traditionelle nikkel-cadmium og nikkel-metalhydrid batterier.

Undersøg om der står Li-ion på batteriet, hvis ikke så undersøg om du kan få et og hvis der gør, så er der nok ikke så meget at stille op desværre.

mvh srhansen

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 110 point
Dato : 30-07-03 21:03

Du kan eventuelt snyde memory efekten ved at aflade dit batteri helt før du igen oplader. Ikke bare til meldingen om low batt men helt ned. Lad så op og aflad helt.
Dette skal gøres 4-5 gange.
Nogle batterier kan blive "spænstige" igen.
Emesen.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 30-07-03 22:00

Fuldstændigt korrekt Emesen

Prøv Emesens fidus. Det er om alle omstændigheder en god ide om ikke altid, så engang imellem at aflade batterier helt.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 30-07-03 22:33

Nikkel-metal (Ni-Mh) lider ikke af memory-effekten.
Hvis du vil prøve at aflade dit batteri helt, kan du ikke bruge computeren til det (min kan ikke). Du er nød til at aflade det med feks. en pære.
Sidste nyt vedr. Ni-Mh batterier er forresten, at de bør opbevares afladet, og oplades lige før brug. Dette er stik modsat (næsten) alle andre opladelige batterier.

MVH

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 31-07-03 01:28

Okay, viskinge. Det var jeg ikke klar over. Jeg troede blot at Ni-Mh batterierne var meget bedre end Ni-Ca batterierne med hensyn til memmory-effekten. Tja man lærer hele tiden, tak for det En anden ting forårsager dog at mine NI-Mh batterier bliver dårligere og dårligere, men det kan måske skyldes viskinge's sidste forklaring med opbevaringen.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : fox_mulder

Dato : 31-07-03 06:45

hyppigt brug af cd drevet er også meget hårdt ved batteriet

Kommentar
Fra : thomash46

Dato : 31-07-03 11:39

Det er en Mycom 7521, batteriet er et LI-ion 1650 mAh 3,6 V

Kommentar
Fra : grow

Dato : 29-11-03 12:22

Som srhansen skriver. Li-ion er bedst, men prøv at købe et batteri med noget større kapasitet. Jeg benytter en noget ældre bærbar Dell, hvor batteriet er Li-ion 2500 mAh

Godkendelse af svar
Fra : thomash46

Dato : 29-02-04 22:15

Tak for svaret emesen.