/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
røde ting i oliven
Fra : Zip4dup2
Vist : 861 gange
50 point
Dato : 30-07-03 20:05

Er der nogen der ved hvordan de der små røde tingester der er inde i oliven kommer derind?

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 60 point
Dato : 30-07-03 20:13

Rød Paprika. De bliver snittet og så er der en maskine der propper dem op i 'røven'. Rød Paprika er det vi i supermarkedet kalder for 'Røde Pebber Frugter' !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-07-03 20:14

Ps. Maskinen snitter dem også.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 30-07-03 20:41

>Molokyle.

Du ryster dem lige ud af ærmet.

Du glemmer at fortælle, at invalide spaniere har monopol på med håndkraft at montere den delikate røde peberfrugt i de grønne oliven. Det svarer nogenlunde til da pølsevogne vi tidligere havde i København, hvor stade - pladserne var kommunale og fortrinsvis tildeltes invalide personer.

Man mener at omkring 500.000 spaniere er beskæftiget med dette peberfrugt - farserings håndværk. Størsteparten eksporteres, og de er næsten ikke til at opdrive i Spanien.

Der findes selvfølgelig efterligninger, som er lavet maskinelt, men smagsforskellen er slående.

I øvrigt synes der at herske en smule begrebsforvirring vedr Rød Peber, Paprika, og Cayenne peber. Skulle man være i tvivl, kan man blot indtage en lille. spsk.fuld af det tvivlsomme stof, og al tvivl er øjeblikkelig væk.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 30-07-03 20:54

Hvis nogen gider at læse om styrke i div. Chilityper, er der en god side her:

http://www.capsicum.dk/index.html

Scoville
I 1912 udviklede farmakologen Wilbur Scoville en målemetode der har fundet anvendelse lige siden, og selvom teknisk mere avancerede målemetoder er kommet frem, er det ham der har lagt navn til måleenheden, Scoville. Skalaen går fra nul Scoville enheder for en almindelig peberfrugt til 5.000 Scoville for en Jalapeño og hele 200.000 til 500.000 Scoville for Habañero. Ren Capsaicin har en styrke på 15 millioner Scoville. Læs mere her.

Den man fylder i oliven 0-100 Scoville
http://www.capsicum.dk/show_species.msql?navn=Pimiento

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-07-03 21:51

ram2 -> Du har (som sædvanlig) ret. Du glemmer dog den Italienske specialitet : Pepperonchino (Den lille pepper). Stærk om aftenen; brænder i munden. Kan til dels dulmes med masser af Chianti : http://www.chianticlassico.com/home.htm

Stor fornøjelse næste morgen, brænder i r.... ( skal i den forbindelse ikke udtale mig om Scoville....)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-07-03 23:35

ram2 -> Apropós pøllevogne. Én af farfar's brødre (de var 11) havde en kommunal stadeplads på Amagerbrogade; lige før hjørnet ved Holmbladsgade. Han var sgu ikke invalid. Han var skide fuld.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 31-07-03 00:19

Moloman

De var sgu da ikke alle sammen invalide. I øvrigt tror jeg, at de lige netop i det område omdefinerede begrebet "invalid", ellers ville alle i Holmbladsgade og omegn være berettiget til en pøllevogn. Men dem der officielt var invalide, havde fortrinsret til de stadepladser kommunen rådede over.

Ram

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 31-07-03 08:36

Det er faktisk ganske simpelt hvorledes den røde paprika del kommer ind i oliven.

Den røde masse er som vi alle ved rødpeber, men for at der er mindste muligt spild, så anvender man alle de rester der er tilbage når man har skåret de flotte skiver som man nu skal bruge.
Den masse som er tilbage hakkes/mases til en mos, som så tilsættes "alginat".
Alginat er et fortykningsmiddel som er udvundet af tangplanter, og som gelerer når det kommer i kontakt med calcium.
Den udnyttes på den måde at den peber massen, ganske enkelt oversprøjtes med calcium vand, hvor ved man opnår en gel.
Her efter får man en stor plade a rød peber i den tykkelse og gelstyrke (hårdhed) som man ønsker og kan på en maskine skære stykkerne ud og stikke dem i oliven, også med en ganske simpel maskine.
(http://www.nordliefood.dk/varelist/(1416).htm)

Alginat anvendes idag også i stor udstrækning til at lave kaviar med, og mange andre levnedsmidler, men det er en helt anden historie

Så prøv kig på emballagen næste gang i køber fyldte oliven eller billige kaviar om der ikke skulle være (E401 eller havtang som nogle vælger at deklarere det) i.

Prøv evt. at gå på Danisco A/S hjemmeside og søg på alginat (www.danisco.com)

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 31-07-03 09:02

Hej Thulin.

Med dette ekspert svar, pakker jeg lige min historie om de stakkels invalide spaniere væk. Nu er den jo også løgn fra ende til anden, så det er meget passende du lige kommer ind med facts. I øvrigt lidt ulækkert, på en eller anden måde.
Proof olivenspisere foretrækker jo også dem med sten, der er jo mere smag i.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-07-03 09:10

Så lige en bemærkning herfra. Faktisk er en hel del af de billige rødbeder slet ikke rødbeder, men roer.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 31-07-03 09:39

Er de det? Så skal det da stå på glasset, skal det ik?

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 31-07-03 09:43

Nu har jeg lige kigget på min robedebeholdning, og dem fra Samsø (Fakta) er angiveligt rødbeder.
Hvor køber du disse syltede roer, og hvilken roetype er det??

Ram

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-07-03 10:35

Det er alm. foderroer og så står der ikke engang deklaration på glasset, hvilket skulle være nok til at man lader glasset stå. Jeg ved faktisk ikke om de overhovedet må sælges mere, netop fordi der kræves deklaration nu om dage. Det var nogen de i tidernes morgen solgte i Aldi, da lavprissupermakederne kom frem i starten af halvfjerserne. Jeg er dog sikker på de stadig sælges i Polen, Estland, Letland og Litauen. Roernes hjemlande. Roer med rød frugtfarve, sukker, vand og eddike. Uhmmm... velbekomme. Jeg mener: Køer bliver da store og stærke af dem

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 31-07-03 11:41

Molo......
Hvem drømmer om at handle i Aldi???? De har sikker ikke engang Citronmåne

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-07-03 11:58

ram2- > igen ret. Citronmåner fra Aldi er det ringeste man kan forstille sig og burde forbydes ved lov. Faktisk mener jeg man i den forbindelse skulle overveje at genindføre dødstraf. Et fantasiløst og uoriginalt plagiat af skærekagernes konge : DanCake Citronmåne. Skal det være billigt, må jeg anbefale DanCake's Mini-Måner : http://www.dancake.dk/dansk/index.htm

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Zip4dup2

Dato : 01-08-03 12:37

Tak for svaret molokyle.