/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Hvordan fungerer dobbeltbeskatning?
Fra : lise00
Vist : 8152 gange
4 point
Dato : 30-07-03 18:39

Hvis man flyttede til Danmark og startede et job med Dansk firmaet i mid-Juli(bor i Danmark mindre end 180 dage i dette år), hvilken skat skal man betale, Dansk eller sine hjemlands skat? Har man fuld skattepligt i Danmark?

Accepteret svar
Fra : bdg

Modtaget 4 point
Dato : 30-07-03 20:27

Hej

Hvis du er fuldt skattepligtig til Danmark, beskattes du i princippet af al indkomst, uanset om den stammer her fra landet eller fra udlandet. Globalindkomstbegrebet medfører, at udenlandsk indkomst ikke får særbehandling, men behandles efter danske skatteregler, også selvom indkomsten allerede er blevet beskattet i et andet land.

For at undgå en sådan dobbeltbeskatning har Danmark indgået aftaler med en lang række lande om, hvem der har beskatningsretten på hvilke områder. Derudover findes der regler i den danske skattelovgivning om nedsættelse af skatten. Disse regler kan bruges i de tilfælde, hvor der er ikke er indgået en dobbeltbeskatningsaftale, eller hvis det er mere fordelagtigt at benytte disse regler i stedet for dobbeltbeskatningsaftalens regler.

Lande som Danmark har dobbeltbeskatningsaftaler med (pr. 1. januar 2003):
Argentina, Australien, Bangladesh, Belgien, Brasilien, Bulgarien, Canada, Cypern, Egypten, Estland, Filippinerne, Finland, Frankrig, Færøerne, Grækenland, Grønland, Holland, Indien, Indonesien, Irland, Island, Israel, Italien, Jamaica, Japan, Kenya, Kina, Korea, Letland, Litauen, Luxembourg, Makedonien, Malaysia, Malta, Marokko, Mexico, New Zealand, Norge, Pakistan, Polen, Rumænien, Rusland, Schweiz, Singapore, Slovakiet, Spanien, Sri Lanka, Storbritannien, Sverige, Sydafrika, Tanzania, Thailand, Tjekkiet, Trinidad og Tobago, Tunesien, Tyrkiet, Tyskland, Uganda, Ukraine, Ungarn, USA, Venezuela, Vietnam, Zambia og Østrig.

Dobbeltbeskatningsaftaler med det tidligere Sovjetunionen gælder de stater, der er tilknyttet SNG (undtagen Kazakhstan og Turkmenistan). Der er også dobbeltbeskatningsaftale med det tidligere Jugoslavien, og den anvendes nu over for Kroatien, Slovenien og Forbundsrepublikken Jugoslavien (Serbien/Montenegro).

Lempelse af skatten
Dobbeltbeskatningsaftalerne sikrer, at den samme indkomst ikke beskattes i mere end ét land. Systemet fungerer sådan, at bopælslandet beskatter globalindkomsten (hvad enten den kommer fra ind- eller udland) og giver skattenedsættelse for den indkomst, som det andet land har beskatningsretten til.

Når skatten beregnes, tages der hensyn til det enkelte lands dobbeltbeskatningsaftale med Danmark. Det medfører hel eller delvis bortfald af dansk skat, når du kan dokumentere, at indtægten er beskattet i det andet land. Du skal selv ansøge kommunens skatteforvaltning om at få skatten nedsat, og du skal også selv dokumentere størrelsen af den skat, du har betalt i udlandet.

Lønmodtagere og selvstændigt erhvervsdrivende skal stadig betale arbejdsmarkedsbidrag, selv om en dobbeltbeskatningsaftale betyder, at de ikke betaler skat i Danmark.

Få flere oplysninger om dobbeltbeskatningsaftalerne og de forskellige former for lempelser hos kommunens skatteforvaltning.

Du kan desuden læse meget mere på: www.toldskat.dk
Søg på ordet dobbeltbeskatning efterfulgt af *

BDG

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 30-07-03 21:41

Dobbeltbeskatningsaftalerne sikrer, at den samme indkomst ikke beskattes i mere end ét land.
Det gælder bare ikke i Danmark. Her har vi bare skjult dobbeltbeskatning istedet.
Jeg er snart nået til pensionsalderen og har tilbragt ca 16 år i Tyskland som lønmodtager.
Min tyske folkepension andel er et nettobeløb som forlods er beskattet i ophavslandet.
Denne andel bliver sammenregnet med min danske indkomst og selv om den ikke skal beskattes her så når den
ar reducere/fjerne mine personfradrag og udvirker dermed at der mindst skal betales 40% skat af den skattefrie pensionsandel.
Så er det bare og der ikke nogen hjælp at hente, det er bare mig der er et brokke-hovede.
Tidliger udenlandsdansker = EU asyllant.
Mvh OW

Kommentar
Fra : lise00

Dato : 31-07-03 15:22

Tak for svaret! Så har jeg var fuldt skattepligtig i 2001.

Godkendelse af svar
Fra : lise00

Dato : 01-08-03 13:01

Tak for svaret bdg.