/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Muring i gasbeton
Fra : FinnFix1
Vist : 3606 gange
20 point
Dato : 30-07-03 14:07

Er der nogen som har erfaring med opmuring i gasbeton?
Jeg har en gammel garage hvor porten skal erstattes af gasbeton, så det kunne være rart med lidt input
resten af garageen er opbygget i gasbeton

mvh FixFinn1

Accepteret svar
Fra : poolmasn

Modtaget 30 point
Dato : 30-07-03 15:29

Hej FinnFix
For det første skal du sikre dig at der er en sokkel, der hvor du skal mure. Derefter ligger du et stykke plastic mellem sokkel og den første række gasbetonsten, så der ikke kan trække fugt op i muren. Du skal huske og forankre det gamle og det nye murværk med hinanden evt. med et stykke rundjern, som du så bore ind i det gamle gasbeton. Opmuringsmørtel: 1 del cement og 10 del mørtel. Bakkemørtel er billigst.
Hvis det skal pudses: husk og trække ca. 2 cm fra til puds. Inden du pudser skal væggen svummes i noget meget tyndt beton 1 del cement og 3 del sand, som bare lige skal fylde hullerne ud i gasbetonen. Dette tynde lag skal køres over med en kalkkost så det er ru. Pudset er samme blandingsforhold som opmuringsmørtlen.

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 30-07-03 16:22

Det er helt rigtig hvad poolmasn skriver.!

HUSK sokkel skal 90cm dyb (frostfri dybe)

Murpap (samme som tagpap) i stedet for plastic

man kan købe murbindere med gevin i den ene ende med ravpluks i stedet for rundjern..

hvis det skal være en dobbeltmur skal du huske at der skal pap fra indermuren (1 skifte) til bunden af sokkelen (under første skifte ydermur)

Mvh

Solgaard

Godkendelse af svar
Fra : FinnFix1

Dato : 31-07-03 07:49

Tak for svaret poolmasn.

Kommentar
Fra : lejski

Dato : 20-11-03 22:13

Hej jeg er ved at sætte mit soveværelse istand,inder væggene i hele huset er gasbeton.( Vinduerne skal skiftes i huset ) Der er ikke muret op på ydermuren over vinduerne. problemet er så, den lille gasbeton bjælke der sidder over vinduerne i samtlige værelser inde i huset. De er begyndt at hænge nærmest som en lille bue, jeg har været oppe på loftet og se men der er ikke så meget at gøre. Er disse gasbeton bjælker over vinduerne armeret?Hvad kan der gøres ved det?