/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
amd 1.2G ramdisk fejl
Fra : leifnel
Vist : 618 gange
50 point
Dato : 05-01-02 12:06

Jeg har slåsset et par timer i nat med at installere linux på en ny amd 1.2Ghz maskine (Jeg har ikke fakturaen ved hånden, så jeg husker ikke navnet).

Både vores mkcdrec- backup'er, og redhat 7.2 og debian 2.2 dør når den skal udpakke ramdisk-imaget med installations rodsystemet, noget med crcfejl og invalid subtree length.

Til sidst opgav jeg, og de samme cd'er fungerede i en 750MHz maskine. Så der er ikke noget i vejen med cd'erne; det ville også være underligt at de alle havde samme fejl.

Er det en kendt fejl med den processortype, eller er det bare mit eksemplar, der er underligt, så det ikke kan pakke ramdisk-images ud?

(For mange år siden overclokkede jeg min 5MHz Z80 til 6.2MHz. Det gik udemærket, undtagen i for-next løkker i Comal80... Det er måske det samme, at der er noget i cpu'en, der kun bruges i ganske få situationer?)

Leif

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-01-02 12:34

leifnel wrote:

<snip>
> Er det en kendt fejl med den processortype, eller er det bare
> mit eksemplar, der er underligt, så det ikke kan pakke
> ramdisk-images ud?
<snip>

Med redhat 7.2 er det en kendt fejl, og du burde kunne løse den
med "noathlon" som kerneparmeter. Se denne adresse:

https://bugzilla.redhat.com/bugzilla/show_bug.cgi?id=55040

Jeg kunne forestille mig at debian 2.2 dør af samme årsag, men
jeg er ikke sikker.

--
MVH
Thomas A. Frederiksen
Registered Linux user #168164, http://counter.li.org
http://www.usenet.dk/netikette - på forhånd tak.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-01-02 14:28

"leifnel" <leifnel.news@kandu.dk> writes:

> Både vores mkcdrec- backup'er, og redhat 7.2 og debian 2.2 dør når den
> skal udpakke ramdisk-imaget med installations rodsystemet, noget med
> crcfejl og invalid subtree length.

Umiddelbart ville jeg gætte på enten CDROM problemer, eller at der er
fejl i RAM'en.

Har du mulighed for at bytte rundt på hardwaren med en maskine der virker?

--
Thorbjørn Ravn Andersen 'He should have a red hat,' said
http://bigfoot.com/~thunderbear Twoflower. 'And he certainly ought to be
             cleaner and more, more sort of jolly.
He doesn't look like any gnome to me.'

Kommentar
Fra : leifnel

Dato : 06-01-02 09:58

"Thorbjoern Ravn Andersen" skrev d. 05-01-02 14:28 dette indlæg :
> "leifnel" <leifnel.news@kandu.dk> writes:
>
> > Både vores mkcdrec- backup'er, og redhat 7.2 og debian 2.2 dør når den
> > skal udpakke ramdisk-imaget med installations rodsystemet, noget med
> > crcfejl og invalid subtree length.
>
> Umiddelbart ville jeg gætte på enten CDROM problemer, eller at der er
> fejl i RAM'en.

Når det sker på 3-4 forskellige CD'er, men på samme sted i opstarten, vil jeg udeluke CD'en.

Jeg kunne godt bytte RAM.
>
> Har du mulighed for at bytte rundt på hardwaren med en maskine der virker?

Eller skal jeg bare bytte maskinen hos forhandleren? Det vil vel næppe hjælpe, hvis det er en generel fejl.

Selv om man starter kernen med "noathlon", kan userland programmer ikke have den samme fejl?
Måske skal cpu'en have en "For windows only" mærkat

Leif

Accepteret svar
Fra : Try_to_help

Modtaget 50 point
Dato : 13-01-02 12:25

Jeg ´tænkte måske kunne du køre disk druid igen, fordi så kunne du fjerne de gamle partitioner, og lægge dem ind igen, det kunne være der var gået noget totalt galt i partitionerne!!

Godkendelse af svar
Fra : leifnel

Dato : 14-01-02 00:45

Det viste sig, at det var ramfejl.

I mellemtiden har jeg lavet en anden ny maskine, jeg installerer så backup'en fra den ny til den, der fik smadret filsystemet pga. ramfejlen.