/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fra skjulte tagrender til ingen tagrende
Fra : jko
Vist : 1187 gange
100 point
Dato : 29-07-03 13:51

Hej
På vores sommerhus er der i dag skjulte tagrender hvilket er upraktisk, da nogle af lægterne er begyndt at rådne !
Vi påtænker derfor enten at gøre tagrenderne synlige eller fjerne dem helt !
Vi har et Kalmar hus hvor tagudhænget jo går langt ned og dermed vil det formentlig ikke sprøjte/svine synderligt meget hvis de fjernes helt !
Men hvad er smartest og er der noget man skal tage i betragtning ???
Mvh
jko

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 29-07-03 14:11

hej jko

Du skal have dine dræn forhold i tankerne , før du gør noget ,det kan jo resultere i at dit hus svømmer og fugten slå ind i fundamentet .Læg tagrenderne ud så man kan se dem og rense dem.Jeg ved ikke om man kan dræne rundt om huset og bare fjerne renderne ,hvis det er sandjord og dræn forholdene er iorden ,mener jeg ikke der skulle være noget ivejen.

mvh mcloud blikkenslager

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 29-07-03 14:14

Du skal ihverttilfælde tage i betragtning at du får en hulens masse vand/fugt ned lige udenfor dit hus. Hos mig giver 2 mm. regn 4oo liter vand. Det kan give fugtproblemer og det vil uvægerligt også sprøjte op ad huset med jord og andet møg og give render, ukrudtet stortrives, mudderet kommer nej nej tagrende er den enste rigtige løsning.
Hvis du vil have det behøver tagrende jo kun at være skjlut nedefra, men husk at tagrender skal renses med jævne mellemrum ellers løber de over og giver rådskader.

Kommentar
Fra : F.E.Larsen

Dato : 31-07-03 20:19

Om det er skjulte tagrender eller synlige er smag og behag, det vigtigste er at du kan rense tagrenderne uden de helt store problemer. At demonterer tagrenderne kan jeg ikke anbefale, iøvrigt er der regler om at overfladevand (regnvand) skal ledes til faskine eller fælles afløbssystem, men kravene er forskellige alt efter hvilken Kommune du bor i. Hvor tit du skal rense dine tagrender afhænger af hvormange træer der er i nærheden samt hvor høje disse er, skygge o.s.v.

Kommentar
Fra : jensalexander

Dato : 10-08-03 09:51

At dine lægter begynder at rådne tyder på at du har for dårlig luftning i taget. Det har intet med tagrende at gøre, ud over den skal renses så vandet kan løbe ud og ikke står stille i renden og blive suget op af træet pga skidt.